Audi A4

De al decennia durende strijd tussen de drie grote Duitse merken in de hogere middenklasse ligt weer helemaal open, nu Audi de nieuwe A4 heeft uitgebracht.

Tekst: Bart van den Acker

 

 

De A4 is een volledig nieuw ontwerp en tóch direct herkenbaar als Audi. Een knappe prestatie, maar verrassend is het uiterlijk niet geworden. Zelfs van Audirijders kreeg ik tijdens de testperiode geen bewonderende blikken.

Audi A4 2016Prijs vanaf € 35.770,- Bijtelling 21/25 procent

Hoewel de nieuwe Audi 2 cm langer en breder is dan zijn voorganger, is hij zo’n 120 kilo lichter uitgevallen. Het resultaat van de grotere maten is een iets ruimer interieur. De bagageruimte van de sedan is – tot op de liter – even groot als die van concurrenten BMW en Mercedes. In de tegelijkertijd gelanceerde A4 Avant (stationwagon-uitvoering) is de bagageruimte toegenomen, waardoor die zijn concurrenten nu weer iets achter zich laat. Vormgeving, afwerking en materiaalgebruik in het interieur zijn indrukwekkend en onberispelijk.

De nieuwe A4 is direct al beschikbaar in een enorm scala van uitvoeringen en motoriseringen en dat worden er nog meer. Ik reed met een 2,0 liter TDI, de basis-dieselmotor met 110 kW/150 pk, voorzien van de zeventraps S-tronic automatische transmissie. De combinatie van die twee is geweldig. Voor de vooral zakelijke rijders van de A4 wordt dit een populaire keuze. Ik heb geen moment behoefte gehad aan méér motorvermogen en de automaat schakelt onmerkbaar. Enige minpuntje is dat de trans-missie bij lagere snelheden soms eerder zou mogen terugschakelen. Ik reed met de A4 steeds tussen 1 op 18 en 1 op 20. Dat is heel zuinig, maar BMW haalt dat ook.

Hij is er in een enorm scala van uitvoeringen

Het stop-startsysteem en de volautomatische parkeerrem werken fraai samen, waardoor ik de auto ook op een flauwe helling niet hoef ‘vast te houden’. De elektromechanische stuurbekrachtiging vraagt gewenning, omdat de reacties op het stuurwiel variëren en afhankelijk zijn van onder meer de rijsnelheid.

Het is jammer dat de testauto is voorzien van het S-Line pakket. Ik heb me de hele testperiode geërgerd aan het spijkerharde sportonderstel, dat een dikke streep haalt door elke vorm van rijcomfort. Zonde Audi! Er waren meer zaken aan de A4 die me niet bekoorden, zoals het enorm drukke instrumentarium in de vorm van één groot beeldscherm met verschillende indelingsmogelijkheden. Te vol en erg onduidelijk. Het navigatiesysteem werkt vaak omslachtig. Als het pre-sense veiligheidssysteem zichzelf op scherp zet, veroorzaakt dat een grotere schrikreactie dan de verkeerssituatie die hiertoe aanleiding geeft. Daarbij is het mij ook volstrekt onduidelijk waarom dit systeem de ene keer wel, en de andere keer niet alarm slaat.

Conclusie: wie het nuchter bekijkt, vindt goedkopere alternatieven voor deze Audi, vooral binnen hetzelfde concern. Te denken valt aan deVW Passat of de Skoda Superb.

Delen