BMW 3-serie GT

Het lijkt erop dat de drie grote Duitse merken – BMW, Mercedes en Audi – een wedstrijdje houden: wie kan de meeste ‘niches’ in de markt bedenken? Een goed voorbeeld is de BMW 3-serie GT, die in geen enkele bestaande klasse past. 

Tekst: Bart van den Acker

 

Tja, hoe moeten we die 3-serie GT nou zien? Er zit van alles wat in. Het is een 3-serie, maar dan hoger en met een hatchback-achterzijde. Er zitten typische coupé-elementen in, zoals de daklijn en de sponningloze zijruiten, maar qua praktische eigenschappen heeft hij ook weer veel weg van de Touring. Wel rekent deze GT af met een minpunt dat altijd aan de BWM 3-serie heeft gekleefd, namelijk weinig ruimte achterin. Deze GT is zelfs verbazingwekkend ruim. Nou ja, hij is ook liefst 20 cm langer dan de Touring en 8 cm hoger. Dat heeft ge-volgen voor de achterbank, want die is nu ook voor volwassenen riant, maar helaas ook vlak en nogal hard.

09-2013p063Prijs vanaf € 41.480,-  VvAA Lease vanaf € 774,51  Bijtelling 25%

GT staat van oudsher voor ‘Grand Turismo’, maar op vakantie met vier volwassenen betekent regelmatig van zitplaats wisselen vanwege die harde bank. Diezelfde achterbank kan in ongelijke delen ‘plat’. Met de bank rechtop is er al liefst 520 liter bagageruimte beschikbaar, met ‘alles plat’ is dat 1600 liter. Toe maar! De hoedenplank zit voor de helft vast aan de achterklep, de andere helft is echt een plank, maar die kan gemakkelijk in de lengte onder de opklapbare vloer worden gelegd. Daar is ook nog wat extra opbergruimte. De bagageruimte is voorzien van ‘haken en ogen’ om bagage vast te zetten, alsook van een 12-voltsaansluiting en ledverlichting.

Praktisch is de 3-serie GT zeker, maar mede daardoor lijkt hij niet op BMW zoals we die kennen. Het krachtig gelijnde en zelfs iets agressieve front laat geen misverstand over het merk bestaan, maar vanaf de voorwielen kan het vrijwel elk ander merk zijn.

Hij lijkt niet op BWM zoals we die kennen

De spoiler die boven 100 km/u automatisch omhoog komt is aardig, maar niet uniek. Het dashboard is bekend uit de andere 3-series en hetzelfde geldt voor de voorstoelen. De hoofdruimte is aanzienlijk rianter, maar of je daar nou zo veel aan hebt? Op de weg voelt de GT aan als een moderne BMW. Ik ben misschien te nostalgisch, maar ik mis het ‘zoefgevoel’ van de destijds meer gebruikelijke zescilinders. Wel is de viercilinder met turbo in de 328i die ik reed onwaarschijnlijk stil. De absoluut sublieme achttraps automaat in de testauto speelt daarbij ook een rol, evenals in het verbruik. Met de ruim 1500 kilo zware en niet bepaald compacte 328i GT reed ik steeds tussen 1 op 11 en 1 op 12. Dat is keurig!

Conclusie: misschien bestaat er een kopersgroep die altijd al BMW wilde rijden en meer ruimte nodig heeft dan andere modellen bieden? Of zijn er zo veel BMW-rijders die meer ruimte willen? Gezien de initiële verkoop van de 3GT lijkt het daar sterk op. BMW heeft weer een niche gevuld!

Delen