Samenwerking boven alles

Het duurde even, maar na de luchtvaart lijkt het toepassen van Crew Resource Management nu ook in de medische sector van de grond te komen. Met dank aan zorgmedewerkers die zelf de CRM-trainingen verzorgen.

Tekst: Roel Notten

 

De chirurg die even wegloopt van de operatie of de oogarts die tijdens een operatie het weekend doorneemt met zijn assistent: het zijn situaties die echt voorkomen. Met alle risico’s van dien voor de patiënt. Want afleiding van de zorgtaak vergroot de kans op fouten. Optimale samenwerking en maximale uitsluiting van fouten is het devies.

Lees verder (pdf).

09-2013p030-031

Teamtraining (CRM) op ongekende hoogte

Recent ontwikkelde het Opleidingsinstituut Spoedeisende Geneeskunde (OSG-VvAA) de eendaagse cursus ‘Teamtraining (CRM) op ongekende hoogte’, waarbij de cursisten de belangrijkste CRM-principes onder de knie krijgen. In de simulatie ontfermt één groep op de grond zich over een patiënt in verslechterende toestand, de andere groep zit letterlijk op ongekende hoogte in een full motion Boeing 737 flight simulator, met de opdracht onderling te communiceren over de behandeling van de patiënt. Zo wordt in een oogopslag duidelijk dat de communicatie veel efficiënter kan. Specialistisch verpleegkundige en OSG-directielid Claudia Augusteijn: “Mensen gaan bij informatieoverdracht vaak uit van aannames: de ander zal wel begrijpen wat ik bedoel. Maar dat is vaak niet het geval. Als een arts de diagnose onderbeenfractuur doorgeeft, kan de soort fractuur of de positie van het been grote gevolgen hebben voor de hemodynamiek van de patiënt.” De oplossing is simpel: “Overdrachten vinden plaats aan de hand van speciale checklisten en vervolgens moet ‘de ontvanger’ de overdracht letterlijk in dezelfde woorden herhalen. Alleen dan kun je fouten uitsluiten.”
De trainingen worden onder anderen verzorgd door OSG-directielid Dennie Wulterkens die zelf uit de medische sector komt. Dat laatste is volgens Augusteijn cruciaal: “Deze cursus kan niet enkel door docenten van buiten de zorg worden gegeven. Artsen en verpleegkundigen krijgen met andere emoties te maken dan de crew in de cockpit. Als een patiënt tijdens een dreigende reanimatiesituatie verder achteruitgaat. komen er andere emoties los, maar tegelijkertijd moet je toch zakelijk blijven. Daar gaat het in de zorg geregeld mis. Dan is het zaak om elkaar bij de les te houden via communicatieve vaardigheden en de ander hier ter plekke op aan te spreken. Discipline is het toverwoord: herhalen, herhalen, herhalen en dan beklijft het. CRM wordt vanzelf gemeengoed.”
Bij de cursus Teamtraining (CRM) op ongekende hoogte worden vier scenario’s doorlopen, waarbij men per scenario op een ander station wordt ingedeeld. René Verbeek, SEH-arts in het Waterlandziekenhuis Purmerend, volgde onlangs de pilotversie van de cursus: “Het was leerzaam te zien hoe gesloten communicatie werkt: a geeft een opdracht aan b, b bevestigt de opdracht en voert deze uit en a bevestigt na afloop dat b de opdracht correct heeft uitgevoerd. Deze ‘closed loop’ gebruik ik nu ook echt in mijn werk. Ook heb ik geleerd hoe belangrijk het is om maar één pet te dragen. Het dragen van meerdere petten kan ertoe leiden dat je informatie mist en fouten maakt. Het in een vroegtijdig stadium regelen dat een ander die tweede pet draagt is cruciaal. Ook het kijkje in de cockpit en het zelf mogen sturen van een vliegtuig was leuk en haalt je uit je comfort zone.” Meer info en aanmelden via osg-vvaa.nl.

 

Delen