Even slikken
Vorige week lazen we nog in Metro dat de gemiddelde apotheek iedere dag te maken krijgt met boze patiënten aan de balie. “Daardoor wordt niet meer goed geluisterd naar uitleg over bijvoorbeeld eventuele bijwerkingen van pillen en poeders”, vermeldde dat bericht. Dit is extra pijnlijk in het licht van onderzoek van de Universiteit Utrecht naar de (on)begrijpelijkheid van informatie op verpakkingen en bijsluiters van geneesmiddelen. Ruim de helft van de apotheekbezoekers heeft een te beperkte vaardigheid om die informatie naar behoren te lezen en te begrijpen, blijkt uit dit onderzoek.
Een van de onderzoekers, Ellen Koster, onderstreept hoe belangrijk de mondelinge toelichting door het apotheekteam bij de verstrekking van geneesmiddelen is. “Met alleen schriftelijke informatie ben je er niet”, zegt ze. Terecht, want de kans is erg groot dat de patiënt een geneesmiddel verkeerd gebruikt als hij niet de schriftelijke informatie begrijpt die daarbij wordt verstrekt.
Hier ligt een duidelijke rol voor de KNMP. De reacties op het onderzoek op www.farmaactueel.nl vermelden onder meer dat de KNMP recent op een districtsbijeenkomst heeft gezegd 3 miljoen euro te zullen teruggeven aan de leden. Steek dat geld liever in een publiekscampagne over de waarde van het eerste uitgifte gesprek. En dan bij voorkeur een in simpele bewoordingen gestelde radio- en tv-boodschap natuurlijk, geen folder voor bij de balie.
10 reacties
Flauwekul om 3 miljoen te steken in een publiekscampagne. Wat dacht je van een ordentelijke vergoeding voor een fatsoenlijk farmaceutisch consult? En zelfs dan nog valt er wat te zeggen over het effect van dit consult..
G K Mitrasing
9 juni 2015 / 09:02Voor het eerste uitgifte gesprek bestaat een vergoeding. En de boosheid van veel patiënten aan de balie laat zien dat het zeker waarde heeft om mensen goede uitleg te geven over het belang van dit gesprek.
Frank van Wijck
9 juni 2015 / 10:36Dag Frank,
Wat een apart verband leg je hier. Beetje vergezocht vind ik zelf, om het contributiestelsel van de KNMP te relateren aan voorlichting over het Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel. En om te denken dat als we voor 3 miljoen een campagne organiseren en op radio en tv gaan roepen dat dat gesprek Echt Heel Belangrijk is (wat het overigens inderdaad is…!), dat mensen dan met plezier die 6 euro betalen als ze in de bijstand of onder modaal zitten. De hele maatregel om dat begeleidingsgesprek als aparte zorgprestatie eruit te lichten, zorgt enkel voor verwarring. Die prestatie zou uit het eigen risico gehaald moeten worden, net als bij de voorschrijvende huisarts. Dan gaat het aan de balie niet meer over vergoedingen, maar kan de apotheker, of de apothekersassistent, doen waarvoor hij is ingehuurd: voorlichting geven over de geneesmiddelen. Zorgen voor veilig medicijngebruik. Dat is immers waar de hele farmaceutische zorg over gaat…
Hartelijke groet,
Mariël Croon
KNMP
Mariël Croon
9 juni 2015 / 11:28Je neemt het verband nu heel letterlijk Mariël, of wellicht heb ik het ook te letterlijk zo geformuleerd. Waar het mij om gaat, is dat de KNMP mijns inziens een rol kan spelen in publieke uitleg over de waarde (dus niet de kosten) van het eerste uitgifte gesprek. Met de discussie over de vraag of de prestatie uit het eigen risico moet worden gehaald, heeft de patiënt in directe zin niet te maken. Die heeft te maken met de situatie zoals die nu bestaat en die moet hij dus begrijpen.
Frank van Wijck
9 juni 2015 / 11:37Vraag is natuurlijk of de groep mensen die de bijsluiterteksten e.d. niet begrijpen dezelfde groep mensen is die ook zo boos is over de kosten van het EU gesprek, BNG voorheen ETG.
Ervaring is toch dat mensen die de teksten niet begrijpen ook de nota’s van de verzekeraars niet begrijpen. Men snapt wel de verwijzing van de helpdesk van de verzekeraars naar de apotheek; de groep mensen die de teksten niet begrijpen komen aan de balie voor uitleg van de apotheeknota en zijn dan geheel tevreden met de uitleg, voor zover mogelijk, over die nota. Maar dat is allemaal gratis klantenservice werk voor de verzekeraar. Wordt niet vergoed en daar is het BNG, voorheen ETG, niet voor bedoeld.
Volgend jaar of mogelijk zelfs per 1 juli a.s. komt hierin verandering; dan moeten de verzekeraars op de nota exact aangeven waar de kosten uit bestaan; kosten geneesmiddelen, kosten standaardvergoeding apotheek, kosten BNG apotheek, kosten extra modules apotheek, kosten overhead keten apotheek, kosten MFB’s, kosten GFZ, kosten wat er nog meer is te verzinnen om transparantie tot intransparantie te maken.
En bij de kosten BNG apotheek staat dan ook vermeld de tijd van het afhalen en de dag van het afhalen van het geneesmiddel.
Degenen die dan boos worden op de apotheek over die BNG gaan dan echt uit hun dak; de blauwe blazers, de mantelpakjes, de parelmoeren kettingen en de rode broeken brigade. Die komen met bewijzen dat zij op het moment van declareren niet in de apotheek aanwezig waren.
De apotheek doet er goed aan om een fotocamera op te hangen zoals bij controle van de Baxters: op moment van overhandiging doosje afdrukken; svp lachen in de camera!
Maar om dat allemaal te weten te komen is er nieuw onderzoek nodig; een promotie onderzoek bij voorkeur. Dat is goed!
Hoe denkt FvW de groep mensen te bereiken die de teksten e.d. niet begrijpen? Met een aangepaste publiekscampagne? Hoe dan wel? In welke media? Wat lezen die mensen dan wel? En wat niet? En waar? Waar kijken ze naar? En snappen ze dat wel? En wat kan je bereiken met 3 miljoen?
En tot slot: het EU is slechts voor 1x uitleg en toelichting. De patiënt mag dan wat vragen en de apotheek moet wat uitleggen, toelichten, verwachtingen uitspreken. Daarna is het niet meer mogelijk om mondeling te communiceren over dit geneesmiddel. Dat is Nederland. We doen alles maar 1x. Dat is doelmatig.
Het ‘allo, allo’ gehalte in de Nederlandse zorg kent geen grenzen.
In andere landen houden ze het dan ook bij gezond verstand.
anh jansen
9 juni 2015 / 11:39En deze prestatie uit het verplicht eigen risico proberen te halen is een heel sterk staaltje wensdenken van de KNMP.
Trekken aan een dood paard is wat de KNMP graag doet blijkbaar.
Gaat nooit lukken wel hierom;
Even rekenen? 75.000 euro per gemiddelde apotheek zijn de inkomsten uit deze prestatie. Dat zijn de gedeclareerde EU/BNG prestaties. 5 tot 10% wordt niet gedeclareerd wegens redenen als eerder gehad, niet gewenst, is al bekend en pas maar op als je het toch berekend, zakkenvullers die jullie zijn…. en varianten hierop.
150miljoen is de schadelast wegens de BNG nu. Besparing nu een 10% is een 15 miljoen euro. Verdere verhoging van het verplicht eigen risico zet meer druk op verzekerden om te letten op de uitgaven en de declaraties van zorgaanbieders. Gaat VWS voor de 80/20 regel? Of 50/50? Bij de eerste is de besparing 30 miljoen euro en bij de laatste 75 miljoen euro. Verzekerden die zodanige druk uitoefenen op de apotheken of excuses bedenken om de BNG niet te betalen.
Haal je het BNG uit het verplicht eigen risico dan moet dit toch nog steeds worden betaald. Blijft zichtbaar op de factuur van de verzekeraar. En per 1 juli met tijdstip en dag van ophalen geneesmiddel; je mag een BNG immers pas declareren op het moment dat je de prestatie ook hebt verricht en door de verzekerde is geaccepteerd.
BNG blijft dus in het verplicht eigen risico en wel daarom.
Wat kunnen apotheken doen? Direct opgeven? Of geef je de verzekerden de keuze: 2 assistenten minder en langer wachten of gestructureerd geneesmiddelen ophalen of toch maar die BNG?
De KNMP blijft voorstander van de prestatie bekostiging en het regime van vrije prijzen voor materiaalkosten en voor zorgkosten.
De KNMP moet dus niet zeuren, maar eens nadenken en buiten het eigen kringetje raad vragen.
En komen die 3 miljoen inderdaad van de eigen leden? Teveel berekent? Laat de ACM hier maar eens naar kijken om te zien of de KNMP geen misbruik heeft gemaakt of maakt of gaat maken van haar monopolie positie op het terrein van de Z-index; zij is immers enig uitgever en kan zelf de prijzen vaststellen die afnemers moeten betalen. Afnemers zoals VWS en ZN/ZN-leden.
Dan is 3 miljoen euro per maand een aardige opsteker of is het toch vestzak/broekzak? Wat de verzekeraar teveel betaalt aan de KNMP voor afname info en Z-index trekt zij toch af van de tarieven?
Laat de KNMP toch maar eens een speltheoreticus om raad vragen.
Wij bereiden ons voor om een andere berekening te maken; kosten uitleg BNG en baten BNG en wat het oplevert als je de BNG niet berekend! 75.000 euro per norm apotheek minder inkomsten?
Wat is de wachtbereidheid van de verplicht verzekerde waard?
ANH Jansen
9 juni 2015 / 13:36Beste Frank. Volgens mij sla je de plank hier behoorlijk mis. De boosheid van de klanten in de apotheek heeft niets met het imago van de apotheek te maken. Zorgverzekeraars beperken in toenemende mate de aanspraken van hun verzekerden. Gewoon halverwege het jaar als de polis al een paar maanden loopt. De NZa bedenkt idiote administratieve regeltjes en wij mogen dat in de apotheek allemaal aan de mensen proberen uit te leggen.
Zou wel een gotspe zijn dat wij als apothekers ons geld moeten uitgeven om alle narigheid die verzekeraars en overheid over het publiek uitstrooien te gaan uitleggen. Laten ze dat zelf doen!
Als we die lijn doortrekken mogen we wel een aardig potje reserveren voor de ziekenhuizen die straks mogen gaan uitleggen dat het geld voor de dure kankermedicijnen op is.
Raymond Kolman
30 juni 2015 / 11:30“Als we die lijn doortrekken mogen we wel een aardig potje reserveren voor de ziekenhuizen die straks mogen gaan uitleggen dat het geld voor de dure kankermedicijnen op is”
-Dan moet je dat als patiënt wel weten en dat verzwijgen is tegenwoordig (en in het verleden) schering en inslag.
Patiënten wordt niet verteld welke aandoening zij hebben en welke therapie daarvoor volgens de regelen der kunst en volgens de stand van de wetenschap tegenover kan worden gesteld en dat van die therapie geen gebruik wordt wegens budgettaire keuzes die het ziekenhuis maakt.
Wat een patiënt niet weet, weet de patiënt niet en dat willen veel partijen zo houden.
De dappere oncoloog uit Amsterdam was de eerste specialist die openlijk vertelde wat er speelt.
Reactie van de Minister en Verzekeraars? Reactie NPCF? Reactie RADAR? Reactie Consumentenbond? Reactie Pia Dijkstra?
Er is geld genoeg in dit land. 40% van de bedden staan leeg! En we bouwen rustig 4 compleet obsolete PPC centra a miljard totale kosten. Dus geen geld voor ‘dure’ geneesmiddelen is een Frame.
ANH Jansen
30 juni 2015 / 12:08@Raymond: Even teruggelezen, maar ik vind nergens dat ik zou stellen dat de boosheid van de klanten iets met het imago van de apotheek te maken heeft.
@Jansen: Is geen geld voor dure geneesmiddelen een frame? Natuurlijk is er geld genoeg in dit land. Maar we willen ook nog geld hebben voor scholing, infrastructuur, veiligheid, ontwikkelingswerk en ga zo nog maar even door. Geen geld voor dure geneesmiddelen is helemaal geen frame, het is gewoon een keuze.
Frank van Wijck
30 juni 2015 / 23:03‘Geen geld voor dure geneesmiddelen is helemaal geen frame, het is gewoon een keuze’.
-En dat is een dubbel Frame.
‘Maar we willen ook nog geld hebben voor scholing, infrastructuur, veiligheid, ontwikkelingswerk en ga zo nog maar even door’.
En dat is een driedubbel Frame.
Wanneer gaan we de ziekenhuizen eens hervormen? Wanneer gaan we eens kijken of dat allemaal niet wat efficiënter en doelmatiger kan? CPB en EHCI hebben al een tipje van de sluier opgelicht: CPB met analyse over het aantal oogartsen en het aantal cataract operaties dat wordt verricht: 2 oogziekenhuizen zouden kunnen volstaan! En EHCI heeft berekend dat er 6 miljard euro kan worden bespaard door de Dialyse niet langer in ziekenhuizen te doen, maar in de thuissituatie. De Zweden doen al jaren niet anders. 6 miljard euro per jaar duurder uit op de Dialyse! En dat willens en wetens. Kom dus niet aan met het Frame dat er geen geld is voor ‘dure’geneesmiddelen en dat het onthouden en verzwijgen van zorg een keuze is.
Benchmark in kosten Ziekenhuizen in relatie tot Eerste Lijn en Thuis, nulde lijn, is Kaiser Permanente. 100% verticaal geïntegreerd en weet waar de zorg het duurste is. KP investeert dus heel veel in thuiszorg en eerste lijn. Extramurale farmacie is bij KP zeer intensief, want doelmatiger dan de Tweede Lijn.
Aantal ligdagen per daadwerkelijk opgenomen patiënt is bij KP 2,3 ligdag. In Nederland lopen de ligdagen weer op naar 6 per daadwerkelijk opgenomen patiënt.
Productie per medisch specialist is volgens WHO en OESO statistieken bedroevend. En het aantal verpleegkundigen in de ziekenhuizen is een wereldrecord. De kosten per daadwerkelijk opgenomen patiënt in een NL ziekenhuis zijn dan ook even hoog als die in een Amerikaans Ziekenhuis. Een wereldrecord.
Kaiser Permanente bespaart miljarden door haar verzekerden zo kort mogelijk in haar ziekenhuizen te houden. Het eigen bed van de verzekerde is immers het meest doelmatige bed.
Met lumpsum financiering maken de regisseurs van de zorg in Nederland zich er veel te makkelijk van af. Zij gedragen zich als de Edward D Wood’s van de zorg.
Uit het budget van 26 miljard aan ziekenhuizen is nog voldoende te halen om iedere daadwerkelijk opgenomen patiënt van State of the Art zorg te voorzien en de therapie te geven die de stand van de wetenschap voorschrijft.
Bij de overgang van Ziekenfonds naar Zvw is de ziekenhuiszorg budgettair neutraal overgeheveld. De verzekeraars liepen en lopen geen risico. In de ziekenfondstijd budgettering per bed en per ligdag, in Zvw in essentie niets veranderd. En met de lumpsum financiering, de doorleverplicht en het verzwijgen en onthouden en verschuiven van zorg aan verzekerden maken ziekenhuizen en verzekeraars zich er erg makkelijk vanaf.
VWS vindt het prachtig. Waarom je druk maken als het Volk het Frame gelooft?
Daar zit het probleem. En daar komt het Frame vandaan dat er geen geld is voor ‘dure’ geneesmiddelen of ‘dure’ behandelingen.
We sturen de patiënten het bos in. Met een kluitje in het riet. We geven hen zo min mogelijk informatie en noemen dat transparantie. VWSspeak van bovenste plank.
Brave New World in het echt.
Wat een patiënt niet weet, weet hij niet. En we gaan hem niet wijzer maken dan nodig is om de maximale nominale premie te kunnen heffen tegen zo laag mogelijke uitgaven.
Per 2016 mogen verzekeraars winst uitkeren aan hun aandeelhouders. 2.5 tot 4 miljard per jaar. De Minister vindt dat erg belangrijk. Dat is een prikkel om het BKZ doelmatig te besteden aan zorg. Het BKZ wordt niet verhoogd met deze winstuitkering.
De winstuitkering moeten de verzekeraars zien te halen middels ‘doelmatige’ zorginkoop.
‘Dure’ geneesmiddelen zijn dan al snel niet doelmatig.
Perverse prikkels in het systeemmodel Zorgstelsel 2006?
De NZa wil geen systeemverandering en juicht het onthouden van zorg aan de burgers van Nederland toe.
Het ergste moet nog komen.
anh jansen
1 juli 2015 / 01:59