Even slikken

Vorige week lazen we nog in Metro dat de gemiddelde apotheek iedere dag te maken krijgt met boze patiënten aan de balie. “Daardoor wordt niet meer goed geluisterd naar uitleg over bijvoorbeeld eventuele bijwerkingen van pillen en poeders”, vermeldde dat bericht. Dit is extra pijnlijk in het licht van onderzoek van de Universiteit Utrecht naar de (on)begrijpelijkheid van informatie op verpakkingen en bijsluiters van geneesmiddelen. Ruim de helft van de apotheekbezoekers heeft een te beperkte vaardigheid om die informatie naar behoren te lezen en te begrijpen, blijkt uit dit onderzoek.

Een van de onderzoekers, Ellen Koster, onderstreept hoe belangrijk de mondelinge toelichting door het apotheekteam bij de verstrekking van geneesmiddelen is. “Met alleen schriftelijke informatie ben je er niet”, zegt ze. Terecht, want de kans is erg groot dat de patiënt een geneesmiddel verkeerd gebruikt als hij niet de schriftelijke informatie begrijpt die daarbij wordt verstrekt.

Hier ligt een duidelijke rol voor de KNMP. De reacties op het onderzoek op www.farmaactueel.nl vermelden onder meer dat de KNMP recent op een districtsbijeenkomst heeft gezegd 3 miljoen euro te zullen teruggeven aan de leden. Steek dat geld liever in een publiekscampagne over de waarde van het eerste uitgifte gesprek. En dan bij voorkeur een in simpele bewoordingen gestelde radio- en tv-boodschap natuurlijk, geen folder voor bij de balie.

Delen