Graag niet exclusief

“En u kunt op het herniaspreekuur terecht over, even kijken…twee weken.” Huisartsen in de Bossche regio kunnen dit sinds gisteren heel concreet aangeven aan patiënten die ze willen doorverwijzen naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch. Het ziekenhuis heeft besloten alle actuele wachttijden voor onderzoek en behandelingen online te zetten. Een slim idee, want dan weet je als huisarts en patiënt precies waar je aan toe bent.

Maar is dat wel zo? Het ziekenhuis stelt zich hiermee te onderscheiden van andere ziekenhuizen en klinieken, die deze informatie slechts maandelijks publiceren. De patiënt die in de spreekkamer van de huisarts te horen krijgt dat de wachttijd voor het herniaspreekuur twee weken bedraagt, krijgt daarmee nog geen antwoord op de vraag of dit kort of lang is, of hoe het zich verhoudt tot de wachttijd bij andere zorgaanbieders in de regio. De patiënt kan er dus – nog – niet zo veel mee, juist omdat het Jeroen Bosch Ziekenhuis zich onderscheidt met dit initiatief.

Diverse andere ziekenhuizen hebben inmiddels ook interesse getoond in het systeem, lezen we in de berichtgeving. Het is te hopen dat ze het niet laten bij interesse alleen, maar dat ze het initiatief ook daadwerkelijk volgen, want dan heeft de patiënt er pas écht wat aan. Sommige dingen zijn juist goed als ze niet uniek zijn.

Delen