Graag niet exclusief
“En u kunt op het herniaspreekuur terecht over, even kijken…twee weken.” Huisartsen in de Bossche regio kunnen dit sinds gisteren heel concreet aangeven aan patiënten die ze willen doorverwijzen naar het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch. Het ziekenhuis heeft besloten alle actuele wachttijden voor onderzoek en behandelingen online te zetten. Een slim idee, want dan weet je als huisarts en patiënt precies waar je aan toe bent.
Maar is dat wel zo? Het ziekenhuis stelt zich hiermee te onderscheiden van andere ziekenhuizen en klinieken, die deze informatie slechts maandelijks publiceren. De patiënt die in de spreekkamer van de huisarts te horen krijgt dat de wachttijd voor het herniaspreekuur twee weken bedraagt, krijgt daarmee nog geen antwoord op de vraag of dit kort of lang is, of hoe het zich verhoudt tot de wachttijd bij andere zorgaanbieders in de regio. De patiënt kan er dus – nog – niet zo veel mee, juist omdat het Jeroen Bosch Ziekenhuis zich onderscheidt met dit initiatief.
Diverse andere ziekenhuizen hebben inmiddels ook interesse getoond in het systeem, lezen we in de berichtgeving. Het is te hopen dat ze het niet laten bij interesse alleen, maar dat ze het initiatief ook daadwerkelijk volgen, want dan heeft de patiënt er pas écht wat aan. Sommige dingen zijn juist goed als ze niet uniek zijn.
21 reacties
Marktwerking blijft een moeilijk begrip in dit land blijkbaar. Marktwerking kan alleen bestaan middels uniek aanbod aan consumenten. Zonder onderscheid geen markt.
Iedereen gelijk in een marktmodel kan dus niet. Ook niet in een ‘gereguleerd’ marktmodel.
Lees toch maar eens Paul de Grauwe, de Limieten van de markt, voor een ter zake kundige en bondige uitleg.
Wat JZB wel doet is hier het afschermen van de markt. En dat is wel strijdig met de marktwerking in de zorg. Laat de ACM het niet te weten komen.
We gaan maar eens een app ontwikkelen met de wachttijden van alle ziekenhuizen binnen een aanvaardbare reisafstand van de Brabantse zorgconsument; 200km?
En dan krijg je een keuze mogelijkheid op basis van kwaliteit, mits beschikbaar, op prijs, mits beschikbaar, op reistijd, direct beschikbaar, op echte wachttijd, mits beschikbaar, op bereikbaarheid en parkeermogelijkheid en nog zo wat variabelen.
Wat krijg je dan? Lees Paul de Grauwe.
En NL verzekerden krijgen een extra knop om na te gaan of hun verzekeraar het gekozen ziekenhuis wel hebben gecontracteerd en zo ja voor welke condities; wat is de bijbetaling? En wat is het marktconforme tarief waarvoor de Restitutie verzekeraars uit betalen.
Paul de Grauwe heeft er een antwoord op.
Maar we hadden toch geen wachtlijsten meer?
ANH Jansen
22 mei 2015 / 12:06Het is ook helemaal niet nodig dat iedereen gelijk is. Het is alleen wel gemakkelijk als iedereen transparant is over zijn prestaties, zodat de patiënt vergelijkingsmateriaal heeft en dus een argument heeft om een keuze te maken.
Frank van Wijck
22 mei 2015 / 13:11Vergeet ook niet dat dit de wachttijd is voor de afspraak voor een eerste gesprek. De wachttijd voor de afspraak voor de diagnose stelling moet dan nog komen. Daarna de wachttijd voor de behandeling en vervolgens de wachttijd voor de uitslag. Wachttijden voor complicaties e.d. komen daar nog eens tussendoor en bovenop.
De transparantie moet zich dus uitstrekken over het gehele zorgproces; je kan wel de snelste zijn op de wachtlijst voor het eerste gesprek, maar als de volgende wachtlijst veel langer is, schiet je er niet veel mee op. In kader van transparantie en keuzemogelijkheden voor verplicht verzekerden dus een lijst met wachttijden per segment en de totaal tijd en de toegestane budgetten per verzekeraar per behandeling, met inzage in de stand van de budgettering.
En al die verschillende wachttijden per zorgaanbieder in de regio van de patiënt? Hoe zit dat met de ‘concentratie’ van zorg? Specialisatie? Reisbereidheid van de patiënt? En niet te vergeten; is de zorgaanbieder wel gecontracteerd en zo ja, hoe zit het met zijn budgetplafond per verzekeraar? En indien het budget is overschreden; hoe zit dat met het MBH? Valt deze zorgaanbieder daaronder of alleen onder het MBI?
En natuurlijk voor Restitutie verzekerden; wat is het marktconforme tarief dat zijn verzekeraar met de gekozen zorgaanbieder heeft afgesproken en wat is dan het verschil dat deze verzekerde moet bijpassen?
Kunnen we daarop wachten?
En zullen we, als we toch moeten wachten, met zijn allen dan toch maar even De Limieten van de Markt door Paul de Grauwe lezen?
ANH Jansen
22 mei 2015 / 16:16http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/Publicaties/112508/Naar-specialisme-Maag,-darm-en-leverziekten-Wachttijden
Geen wachtlijsten? Dit is toch een aardige verstopping……..
ANH Jansen
22 mei 2015 / 16:26In de GGZ begint met zoetjesaan met wachttijden per zorgverzekeraar. Dit omdat verzekeraars bijvoorbeeld ‘spreiding over het jaar’ in het contract opnemen, plafonds in de weg zitten, maar ook omdat de ene verzekeraar je kwaliteit als ’topzorg’ omschrijft, terwijl je dezelfde behandeling van een andere niet eens mag uitvoeren omdat ‘je niet aan de kwaliteitscriteria voldoet’. Daar hangen verschillende prijskaartjes aan.
Patient A, ZV X, 95% NZA tarief
Patient B, ZV Y, 85% NZA tarief.
Patient A gaat voor.
Alberts
23 mei 2015 / 12:13Chirurg a: 30 liesbreuken: 2 complicaties
Chirurg b: 40 liesbreuken 2 complicaties
Chirurg c: 50 liesbreuken 2 complicaties
U wilde transparantie meneer van Wijck…
U mag kiezen wie de beste chirurg is.
G K Mitrasing
27 mei 2015 / 12:38Als reactie op bovenstaande blog kan ik het niet echt plaatsen. Maar als je een reactie wilt: de bovenste chirurg scoort 6,67 procent complicaties en de onderste 4,0 procent. Getalsmatig zou ik dus zeggen dat de derde chirurg de beste is. Complicaties zijn echter een procesindicator. Ik zou ook willen weten wat de uitkomsten zijn in patiënttermen.
Frank van Wijck
27 mei 2015 / 13:16Allemaal volledig hersteld, gaan weer fluitend door het leven. Hup! U moet kiezen van Wijck!
G K Mitrasing
27 mei 2015 / 14:03Als de kwaliteit in termen van uitkomsten voor de patiënt bij alle aanbieders gelijk is, is de prijs dominant.
Frank van Wijck
27 mei 2015 / 14:43En krijgt U die te horen? En van wie? Hup! Kom op met die transparantie!
G K Mitrasing
27 mei 2015 / 15:49Daar wordt volop aan gewerkt inderdaad. Het vergt samenwerking tussen zorgaanbieders, zorgverzekeraars en patiënten(organisaties) en die zien we gelukkig ook ontstaan. Een lang en moeizaam, maar wel waardevol proces. Niet iets van “hup” (was het maar waar), maar een zorgvuldig proces dat tijd vergt. Ik zou zeggen: bel gerust eens met je eigen zorgverzekeraar als je hierover meer wilt horen. En krijg je geen bevredigend antwoord, stap dan op 1 januari over.
Frank van Wijck
27 mei 2015 / 16:21Die stap slaan we over Meneer van Wijck. De operatie kostte bij het ziekenhuis van dr a 1250 euro, bij dr 1300 euro en bij dr c: 1350 euro. Hup: kiezen!
G K Mitrasing
27 mei 2015 / 17:15Nee, die stap slaan we niet over.
Frank van Wijck
27 mei 2015 / 17:19Prima. En wat zou dan het resultaat uit die stap kunnen zijn?
G K Mitrasing
27 mei 2015 / 17:28Een zorgvuldige mix van medisch-technische uitkomsten en patiënt uitkomsten.
Frank van Wijck
27 mei 2015 / 18:17Welke medisch-technische uitkomst accepteert van Wijck mbt een liesbreukoperatie? Of verwacht van Wijck een heel bijzondere medisch-technische uitkomst parameters van die samenwerking?
Hup van Wijck! De liesbreuk puilt uit, doet pijn en de huid schuurt meneer van Wijck, lijkt het U nog verantwoord om te wachten op de innige overlegsituatie?
G K Mitrasing
27 mei 2015 / 18:34Niet overdrijven. We hebben al behandelaars en die doen hun werk al (variërend van best tot bijzonder) goed. De behandeling kan dus plaatsvinden. Tijdens de verbouwing blijft de winkel gewoon open.
Frank van Wijck
27 mei 2015 / 18:46Wie begon?
G K Mitrasing
27 mei 2015 / 18:49Waarom ineens deze opmerking? Ik dacht dat we een serieus gesprek aan het voeren waren over de ontwikkeling in kwaliteitsinzicht. Je vraag over hoe lang het nog verantwoord is om te wachten begreep ik niet. Van wachten kan natuurlijk geen sprake zijn, noodzakelijke behandelingen moeten snel plaatsvinden. Maar dat is nog geen reden om ondertussen geen gerichte stappen te zetten in de ontwikkeling van kwaliteitsbeleid.
Frank van Wijck
27 mei 2015 / 19:45Die opmerking is serieus bedoeld. Je interpreteert het negatief terwijl het verwijst naar je aanames die niet kloppen….
G K Mitrasing
28 mei 2015 / 07:48Tja, daar kan ik dan weer niet zoveel mee als je er niet bij uitlegt wat je bedoelt.
Frank van Wijck
28 mei 2015 / 08:46