Honda CFR1000L Africa Twin

Avonturiers houden van allroads. Maar het merendeel daarvan is in de loop der tijd veranderd in pure straatmotoren, voorzien van een laagje Dakar-make-up. Gelukkig gaat Honda met de Africa Twin weer terug naar de oorsprong.

Tekst: Peter Aansorgh

 

Echte avonturiers kunnen opgelucht ademhalen, want de nieuwe CFR1000L Africa Twin is weer een echte allroad, met 250 mm bodemvrijheid, 230/220 mm veerweg (V/A), een 21 inch voorwiel en een rijklaar gewicht van slechts 228 kg.

Honda CFR1000L Africa Twin

Prijs vanaf € 13.890,-

En mét een rijke, moderne standaarduitrusting: hij heeft led-achterlichten, led-knipperlichten, dubbele led-koplampen, een tophalf met hoge ruit, geïntegreerde kofferdragers, een aluminium carterbeschermplaat en een comfortabel zadel dat op 850 of 870 mm zithoogte kan worden ingesteld. Er is een 30 mm hoger of lager zadel leverbaar, terwijl ook ABS, tractiecontrole en zelfs een semiautomatische DCT-transmissie tot de opties behoren.

De CRF1000L Africa Twin bewijst dat betere offroad-competenties niet tot een slechter weggedrag leiden. De zit is hoog en comfortabel, het stuur breed met lekker smalle handvatten. Deze zitpositie geeft veel macht over de machine, zodat het goed manoeuvreren is op lage snelheid. Op hogere snelheden is de Africa Twin gemakkelijk tot een bepaalde hellingshoek plat te leggen, om hem daarna met het brede stuur eenvoudig verder de bocht in te drukken.

Ook laat hij zich vrij licht van de ene in de andere bocht omleggen. Daardoor is er bijzonder vlot mee te rijden, zeker omdat hij ondanks zijn lange, volledig verstelbare 45 mm veerpoten uitermate stabiel aanvoelt. Ook offroad. Staand op de iets te smalle voetsteunen kunt u behoorlijk ruige offroadpassages pakken. De vering biedt daarbij, naast een goed comfort, ook een goede reactiesnelheid.

Luxe reismotor die doorgaat waar andere afhaken

De 1000cc tweecilinder lijnmotor van de Africa Twin levert 95 pk bij 7500 tpm, meer dan genoeg voor een snelle snelwegrit of een opwindende bergtocht. Belangrijker is echter het riante koppel dat vanuit de onderste toerenregionen aanwezig is. Vanaf 1800 toeren kunt u het gas er vol op zetten. De Twin gaat er dan soepel vandoor en bouwt de trekkracht lekker lineair op, terwijl hij ook altijd heel soepel op het gas reageert. Zo vertoont hij een gemakkelijk, maar toch opwindend rijgedrag, zowel op straat als in het terrein. Zeker als u kiest voor de semiautomatische DCT-transmissie. De automatische stand van deze DCT kent drie sport-modi, waarbij de transmissie steeds later op- en steeds vroeger terugschakelt. Daarnaast is er een bergassistent. Die houdt de lagere versnellingen bergaf en bergop langer vast, zodat u meer remwerking en tractie heeft. Dat maakt het vooral gemakkelijker om moeilijke offroadpassages te nemen.

De Twin is een luxe reismotor, die doorgaat waar andere motoren afhaken. Een allroad, die het de concurrentie met een basisprijs van € 13.890,- behoorlijk moeilijk maakt.

Delen