Honda CR-V

MPV of SUV, waar ligt de grens? Dat is nooit exact bepaald. De nieuwe Honda CR-V is zo’n ‘grensgeval’. De basisversie biedt vooral veel ruimte; wie behoefte heeft aan vierwielaandrijving kan daarvoor als optie kiezen. 

Tekst: Bart van den Acker

 

De eerdere generaties van de CR-V hadden standaard een relatief simpel systeem dat kracht van de motor naar de achterwielen bracht als de voorwielen grip tekortkwamen. Dit unique selling point is vervallen in de basisversie die ik reed. Of ik dat als een gemis heb ervaren? Eh, nee, maar ik heb dan ook, zoals de meeste kopers, slechts keurig asfalt bereden. Het wordt anders als er een aanhangwagen (tot 1700 kg) achter hangt, je er onverharde paden mee berijdt, of via een besneeuwd weggetje naar je wintersportchalet moet.

Prijs vanaf € 29.990,-  VvAA Lease vanaf € 644,65  Bijtelling 25%

Wat in het rijden met de CR-V wel opvalt – typisch Honda trouwens – is dat de auto levendiger en dynamischer aanvoelt dan je in deze klasse zou verwachten. Wegligging, stabiliteit, precieze besturing en de gretigheid waarmee de CR-V een bocht ‘aanvalt’ zijn bovengemiddeld. Dat moet ik wel bekopen met een nogal harde vering en dus matige reacties op kleine oneffenheden.

De 2,0 liter benzinemotor (114 kW/155 pk; het enige alternatief is een 2,2 liter diesel met 110 kW/150 pk) is ook zo’n echte Honda-motor. Sterk, soepel, lekker levendig en dus eigenlijk sportiever dan je van een SUV verwacht. Het groene C-label suggereert een stevig verbruik, maar ik reed steeds tussen 1 op 12 en 13 en dat is voor het soort auto heel keurig, beter dan verwacht. De achteruitversnelling is soms wat ‘hakerig’ bij het inschakelen en de koppeling wat doods, maar verder is de zesversnellingsbak een plezier om te bedienen.

De zesversnellingsbak is een plezier om te bedienen

Ruimte is belangrijk in dit soort auto’s. De CR-V heeft een flinke bagageruimte (589 liter) en biedt op de achterbank volop hoofd- en beenruimte. De voorstoelen zitten behoorlijk, voor ‘langbenigen’ is de zitting wel wat te kort. Nog een kritiekpuntje in dit verband is dat de rechtervoorstoel voor wat langere volwassenen onvoldoende naar achteren kan schuiven.

De achterbank is uitsluitend in twee ongelijke delen omklapbaar, maar per kant is dat slechts één handeling voor zitting én rugleuning. Daarbij kan dit zowel staande naast, als achter de auto worden gedaan. De laadvloer is bij een neergeklapte bank niet vlak.

Het dashboard is keurig afgewerkt. Opvallend zijn de twee beeldschermpjes voor verschillende functies. Bijzonder, want andere merken kiezen liever voor één groot scherm. Eenmaal met de CR-V onderweg blijken sommige functies niet volstrekt logisch te werken. Dat geldt onder meer voor navigatie, boordcomputer en cruise control.

Conclusie: de Honda CR-V heeft een trouwe schare kopers. Dit nieuwe model zal met tweewielaandrijving en daardoor een lagere prijs wellicht nieuwe kopers trekken. Het net wat sportievere karakter onderscheidt ’m duidelijk van andere merken in deze klasse. 

Delen