Honda Jazz

De vorige Honda Jazz was al de ruimste in zijn klasse, maar deze compleet nieuwe Jazz is ietsje langer en nóg ruimer. En hij heeft veel moderne techniek.

Tekst: Bart van den Acker

 

 

Van die extra lengte (95 mm) van de nieuwe Jazz was 40 mm nodig voor de langere neus. De rest kwam ten goede aan de afstand tussen voorstoelen en achterbank. De achterbank kan niet alleen ‘plat’ waardoor een vlakke laadvloer ontstaat, maar de zitting kan ook in twee ongelijke delen omhoog tegen de rugleuning worden geklapt. ‘Magic seats’ noemt Honda dat, waarmee een inwendige hoogte van 128 cm beschikbaar is. Het idee kennen we al, uit de vorige Jazz en de Civic, maar verder is dit uniek. De bagageruimte is met een minimuminhoud van 354 liter normaal van formaat. Ook handig: de rugleuningen van de voorstoelen kunnen helemaal horizontaal, om lange voorwerpen te vervoeren. Een Billy boekenkast bijvoorbeeld schuif je zó naar binnen.

AA10-2015p067aPrijs vanaf € 17.850,- VvAA Lease vanaf € 363,18 Bijtelling 25%

Er zit veel moderne techniek in de Jazz; een display die volledig configureert met een smartphone bijvoorbeeld, evenals systemen die de auto laten stoppen voor een obstakel en die waarschuwen bij het verlaten van de rijbaan. Naast cruise control en een instelbare snelheidslimiet biedt de Jazz, en dat is bijzonder, met laatstgenoemd systeem ook de mogelijkheid om de maximumsnelheid van verkeersborden af te lezen en deze als limiet in te voeren. Per ongeluk te snel rijden wordt zo voorkomen.

De Jazz wordt geleverd met slechts één motorversie, een compleet nieuw ontwikkelde 1,3 met 75 kW/102 pk. Die is technisch heel fraai gemaakt, hij ‘loopt’ mooi, maar is in prestaties geen geweldenaar. Standaard is een zesversnellingsbak, maar naar verwachting bestelt minstens de helft van de kopers de CVT-automaat. Die kent zeven ‘versnellingen’, schakelt onvoelbaar en als je een helling afrijdt kun je ’m dwingen af te remmen op de motor. Met de CVT is de Jazz iets zuiniger en door de lagere BPM is de meerprijs gering (€ 350,- tot € 740,-, afhankelijk van uitvoering). Ik reed gemiddeld 1 op 15,6 met de handgeschakelde Jazz. Keurig, maar ik had hem iets zuiniger verwacht.

De techniek van het onderstel is heel doordacht. Daardoor stuurt de Jazz heel fijn, niet té licht, lekker direct en bijna sportief. Op zich is de auto best comfortabel, maar de testauto reageert wat te hard op kleine oneffenheden. Dit is een topversie (Elegance) en die staat op grotere lichtmetalen wielen dan de twee lager gepositioneerde (Trend, Comfort), die waarschijnlijk op dit punt nét iets fijner rijden.

Conclusie: noem de nieuwe Jazz gerust een compacte MPV, dan is de concurrentie ook direct gedefinieerd. Die weet hij te overtreffen in ruimte en praktische mogelijkheden; ook de prijsstelling is heel goed. Een allemansvriend is een Honda nóóit, maar dit model verdient veel meer waardering dan de vorige heeft gekregen. 

Delen