Hyundai i20

Ruim een jaar geleden katapulteerde Hyundai zich met de  i10 naar de koppositie in het A-segment, de kleinste auto’s. Nu herhaalt Hyundai die truc met de i20, in het B-segment. 

Tekst: Bart van den Acker

 

Vergeet alles wat u eventueel uit het verleden weet over Hyundai en bekijk dan deze i20. Hij heeft een vrij ingetogen, maar ook tijdloos design. Niet spannend, maar ook niet modegevoelig. Het enige grapje is de achterste dakstijl in glanzend zwart, waardoor het dak vooral bij een lichte carrosseriekleur optisch ‘zweeft’.

02-2015p067aPrijs vanaf €  13.995,- (2014) VvAA Lease vanaf € 344,72  Bijtelling 20%

De i20 is een fractie groter dan veel concurrenten in dit segment (Clio, Fiesta, 208, Yaris). Dat verklaart voor een deel waarom de i20 van binnen opmerkelijk ruim is. Op de achterbank is voldoende plek voor twee volwassenen, zelfs als voorin personen van stevig Hollands formaat
zitten. De bagageruimte isde op één na de grootste in deze klasse.

Achter het stuur heb ik zicht op een mooi afgewerkt dashboard, waarbij keuze bestaat uit verschillende kleuren, afhankelijk van het exterieur, zoals melk-chocoladebruin bij een donkerbruine buitenkant. Het interieur ligt als geheel op een hoger niveau dan in deze klasse gebruikelijk. Daarmee spreekt deze Hyundai vooral kopers aan die vanuit een grotere auto kleiner willen gaan rijden, maar niet willen inleveren op ruimte en comfort. Hyundai kiest niet voor een display in het dashboard, maar voor een ‘docking station’ voor een smartphone. Daarop kan bijvoorbeeld Google Maps als navigatie worden gebruikt.

Niet spannend, maar ook niet modegevoelig

Het enige alternatief voor de 1,2 liter viercilinder benzinemotor (in twee versies) is een 1,1 liter driecilinder diesel. In de loop van 2015 verschijnt minstens één extra motortype. Ik reed de sterkste 1,2, maar het verschil in prestaties is beperkt. De benzine-motor is op kruissnelheid opvallend stil. Hij is redelijk soepel, maar mist helemaal onderin wat trekkracht. Het vraagt wel wat gewenning om samen met de wat doodse koppeling schokvrij weg te rijden. Het gemiddelde verbruik varieert van 1 op 16 tot 17 en dat is netjes, ook voor deze klasse.

De productiekwaliteit van Hyundai is uitstekend. Hyundai onderstreept dit met vijf jaar volledige fabrieksgarantie, die in de praktijk dus waarschijnlijk nooit nodig is. Die kwaliteit is mede de onderbouwing voor de prijsstelling, die aan de stevige kant is. Niet erg, maar de meerprijzen van opties of duurdere uitvoeringen zijn aanzienlijk, met als aansprekend voorbeeld € 1000,- extra voor een airco op de basisversie.

Conclusie: de Hyundai i20 is een auto die niks fout doet. Op een paar details na heeft hij geen echte minpunten. Wie jong en trendy als het grootste goed beschouwt,zal een ander merk kiezen, maar wie met gezond verstand wil auto-rijden moet de i20 op zijn minst in overweging nemen.

Delen