Jeep Cherokee

Het oer-Amerikaanse Jeep is in Italiaanse handen, als merk van Fiat. Er is keuze uit vier- en oorwielaangedreven versies, waarmee de Cherokee een breder publiek aanspreekt dan voorheen.

Tekst: Bart van den Acker

 

De meest verkochte nieuwe Cherokee wordt ongetwijfeld die met de dieselmotor, omdat de enige benzinemotor een dikke V6 is die is voorbehouden aan de topversie. Die diesel klinkt bij koude motor en lage snelheid wat knorrig, maar op kruissnelheid is hij opvallend stil. Met z’n 103 kW/140 pk is hij sterk genoeg om de 1800 kg wegende Cherokee vlot door het verkeer te loodsen. Niettemin scoorde ik met de voorwielaangedreven basisversie een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Dat is geen record, maar voor een auto van dit formaat en gewicht heel netjes. De vierwielaangedreven versies zullen iets ongunstiger scoren, hoewel de automatische transmissie – een negentraps automaat, voorlopig een unicum – hierbij weer een positieve invloed kan hebben.

09-2014p070Prijs vanaf € 44.990,-  VvAA Lease vanaf € 999,34  Bijtelling 25%

Wat de invloed van Fiat is? Over smaak valt niet te twisten, maar de Cherokee heeft vooral van voren een sterk onderscheidend uiterlijk gekregen: kloek en stoer, zonder agressief te ogen. Het ruime interieur bevat diverse praktische snufjes, zoals een opbergvak met klep in het dashboard voor het onzichtbaar opbergen van iPod of smartphone, en een diep vak onder het zitvlak van de passagiersstoel met eenzelfde doel.

De comfortabele achterbank is in twee ongelijke delen om te klappen én in lengte te verschuiven. De minimale inhoud van de bagageruimte is wat bescheiden, mede door de hoge vloer. Logisch: hieronder ligt ook een ‘echt’ reservewiel, wat voor een terreinwaardige auto onmisbaar kan blijken. Diverse vakjes, een elastisch net, mogelijkheden om bagage te verankeren en zelfs een linnen boodschappentasje maken die bagageruimte helemaal af. Ook handig: de elektrisch te openen en te sluiten achterklep, niet standaard, maar in een scherp geprijsd (€ 990,-) pakket met meer prettige zaken.

Minder enthousiast ben ik over het navigatiesysteem, dat traag werkt en in het gebruik mogelijkheden laat liggen. In een auto van dit kaliber verwacht ik ook standaard een achteruitrijcamera.

Het klinkt gek, maar deze terreinauto komt op de snel-weg het best tot zijn recht. Wie echt slechte en steile paden wil rijden of een modderig weiland in moet, kan beter kiezen voor een versie met vierwielaandrijving. Het onderstel van de testauto is vrij hard op korte oneffenheden, maar juist heel comfortabel op grotere hobbels of op keurig asfalt. De hoge zit, inherent aan het soort auto, stoort me nou eens totaal niet. Daarbij zitten de voorstoelen ook op lange ritten erg prettig.

 Conclusie: deze ‘all American Jeep’ met een vleugje Italiaanse stijl kan mij wel bekoren. Hij rijdt prettig, ziet er opvallend uit, heeft mooie details en een fijne dieselmotor. Jeeps waren ooit bestemd voor professionele gebruikers, deze Cherokee is ook zakelijk of particulier prima inzetbaar.

Delen