Lexus GS300h

Wie zakelijk wil rijden met een verlaagde bijtelling, wordt in zijn keuze beperkt nu de regels zijn aangescherpt. Lexus brengt met de GS300h een heel interessante zakensedan, met naast andere fijne eigenschappen slechts 20 procent bijtelling.

Tekst: Bart van den Acker

 

De GS300h is ontstaan door de combinatie van twee bestaande grootheden. We kenden al de GS450h, waarvan ik destijds diep onder de indruk was. Daarnaast is er sinds vorig jaar ook de compactere IS300h. In alle gevallen staat de h voor hybride; Lexus maakt niet anders. De typeaanduiding vertelt het eigenlijk al, de GS300h is ontstaan door de motor van de IS in de carrosserie van de GS te plaatsen. Voor alle duidelijkheid: voor de GS450h, voorzien van een 3,5 liter V6 benzinemotor plus een elektromotor, geldt 25 procent bijtelling. Op grond van het brandstofverbruik en de daarmee samenhangende CO2-uitstoot volgens officiële metingen geldt voor zowel de IS300h als deze GS300h, beide met een 2,5 liter viercilinder plus elektromotor, ‘maar’ 20 procent bijtelling.

04-2014p077Prijs vanaf €  46.390,-  VvAA Lease vanaf € 910,-  Bijtelling 20% (diesel)

Het is dus niet gek dat ik in de testauto veel overeenkomsten zie met de GS450h: hetzelfde uiterlijk en hetzelfde keurig afgewerkte interieur. Daarin vallen opnieuw Lexus’ eigenzinnige maar best handige bediening voor alle functies op het grote display op, evenals de goede voorstoelen en een prachtig klokje. Het echte verschil zit onderhuids: in een kleinere motor die, in combinatie met de zeer ver doorontwikkel-de hybridetechniek, prima voldoet. Als de GS300h even flink moet doortrekken, is onmiskenbaar het geluid van een viercilinder te horen die hard aan het werk is. Ondanks die kleinere motor presteert-ie ruim voldoende en voelt hij nooit te traag.

Ondanks de kleine motor presteert-ie ruim voldoende

Wie kiest voor de GS300h, doet er goed aan scherp naar de gewenste uitvoering te kijken. Ik reed in de F-Sport, met andere afwerkingsdetails, grotere wielen met plattere banden en een sportiever onderstel. Persoonlijk vind ik deze sportversie geen succes. Het eerder in de GS450h geroemde veercomfort is verdwenen en de besturing reageert op oneffenheden. Harde vering is weliswaar een kwestie van smaak, maar zelfs als je ervan houdt, is een onrustig ‘trekkend stuur’ vervelend. De adaptieve cruise control, die de relatieve afstand tot de voorganger constant houdt, heeft nog niet de verfijning van sommige andere merken. Zo reageert hij nogal bruusk als een auto van de rechterbaan invoegt.

Tot mijn verbazing verbruik ik in de theoretisch zuinige(r) GS300h vrijwel hetzelfde als destijds in de GS450h: gemiddeld iets meer dan 1 op 12. Dat was voor de 450 heel keurig, maar voor de 300 valt dat me iets tegen.

Conclusie: de GS300h is in veel opzichten een prima keuze, ook al vanwege de bijtelling van 20 procent. De normale uitvoeringen hebben veel te bieden dankzij hun comfort, de F-Sport is alleen liefhebbers van harde vering aan te raden.

Delen