Lexus NX300h

Met deze SUV betreedt Lexus opnieuw een marktsegment waarin het merk nog niet was vertegenwoordigd. Dat is slim, want alle Lexus-kwaliteiten komen hier goed tot hun recht. 

Tekst: Bart van den Acker

 

In de verder betekenisloze typenaam is de ‘h’ van belang, want die staat uiteraard voor hybride. Die hybridetechniek is door Lexus, c.q. ‘moeder Toyota’, doorontwikkeld tot een hoge mate van verfijning. De motorische souplesse is ook in deze NX weer indrukwekkend. Daarbij blijft het in het interieur meestal zó stil, dat ik alleen aan de brandstofverbruiksmeter kan zien of de benzinemotor nou wel of niet in werking is.

12-2014p087Prijs vanaf € 45.990,-  VvAA Lease vanaf € 959,99 Bijtelling 20%

Ik maak veelvuldig gebruik van de cruise control, die in dit geval adaptief is, wat ideaal is in de file. De Lexus houdt steeds een veilige afstand tot z’n voorligger, maar is daarin iets te bescheiden voor het Nederlandse verkeer, waardoor er steeds automobilisten in het gat vóór me duiken. Als de auto voor me op een andere baan gaat rijden, accelereert de NX weer naar de ingestelde snelheid. Daarbij schiet de benzinemotor soms hoog in de toeren: dat kan ik met mijn rechtervoet rustiger. Voor een nog fijnere onderlinge afstemming van de techniek liggen hier nog mogelijkheden. De NX blinkt uit in rijcomfort. Ik kies consequent voor de Eco-stand en vind ‘Sport’ in een auto als deze volstrekt overbodig.

Ik waardeer het zitcomfort en de fijne verwerking van de meeste oneffenheden. Het interieur oogt modern en chic. Mooie materialen en de nodige hightech overheersen het beeld. De ‘touchpad’ voor allerlei functies vraagt wel gewenning. Eerder had Lexus een muis op de middenconsole, waarmee het multimediasysteem werd bediend. Mijn voorkeur gaat uit naar de muis. Wel een goede nouveauté is de mogelijkheid om een smartphone te verbinden en meteen draadloos op te laden.

Ideaal in de file is de adaptieve cruise control

In de NX die ik reed, waren de achterklep en rugleuningdelen van de achterbank elektrisch te bedienen. Dat laatste zag ik niet eerder, maar echt nodig vind ik het niet. Zitruimte en -comfort op de achterbank zijn heel fijn. De hoogte van de bagageruimte valt me wat tegen, want de vloer ligt nogal hoog.

De vormgeving van het uiterlijk is agressiever dan we tot nu toe van Lexus gewend zijn. Over smaak valt niet te twisten, maar het is goed dat Lexus sterker naar een eigen gezicht streeft.

Mijn vierwielaangedreven testauto weegt 1760 kilo. Dat is nogal wat. Met dat gegeven in het achterhoofd is het gemiddelde verbruik van 1 op 13 best netjes, maar ik had er iets hogere verwachtingen van.

Met vierwielaandrijving mag de NX 1500 kilo trekken, met voorwielaandrijving is een aanhangwagen niet gewenst.

Conclusie: voor Lexus is de NX een belangrijke uitbreiding. Voor kopers in deze klasse is het een interessante nieuwkomer met vele kwaliteiten. Mede door de hybridetechniek is de uitstoot relatief laag, wat doorwerkt in een vrij scherpe prijsstelling en verlaagde bijtelling.

Delen