Mercedes-Benz GLA

‘Niche-marketing’ mag een Amerikaanse term zijn, het zijn de Duitse automerken die het volledig beheersen. Door een combinatie van elementen ontstaat een groot aanbod modellen, die steeds een kleine groep aanspreken. Dat is ook hier het geval.

Tekst: Bart van den Acker

 

We kennen al de commercieel succesvolle Mercedes A-klasse, de ruimere B-klasse, plus de CLA als compacte vierdeurs coupé en nu is er de GLA als compacte SUV. En er schijnt nóg een variant te komen. Het is niet verwonderlijk dat ik veel overeenkomsten zie met vooral de A- en B-klasse, maar toch is de GLA een andersoortige auto. Stoer, hoog op de forse wielen, met een heel eigen uiterlijk en ondanks de vrij hoge bouw toch goede aerodynamische eigenschappen.

10-2014p056aPrijs vanaf €  35.350,-  VvAA Lease vanaf € 648,99  Bijtelling 25%

Dat zou je niet zeggen, als je ’m zo ziet. De vraag waarom iemand hem zou kopen in plaats van een van de andere varianten is dan ook terecht. Het veruit belangrijkste antwoord is juist dat andere uiterlijk. En daarvoor moet, vergeleken met de A-klasse, ruim Ä 3000,- extra worden betaald. Er zijn varianten met vierwielaandrijving (‘4Matic’),  maar het aandeel klanten dat dit in ons land écht nodig heeft, is heel klein. Het gros van de GLA’s komt in normale versies zakelijk op de weg en dan telt dat uiterlijk kennelijk zwaar.

De GLA rijdt zoals je van een echte Mercedes mag verwachten: overwegend heel comfortabel. Oneffenheden in de weg worden soms wel hard doorgegeven, maar los daarvan is het een heerlijke reisauto. Hij heeft een lekker ruim interieur, volwassenen kunnen ook achterin behoorlijk zitten en met 421 liter inhoud is de bagageruimte naar verwachting.

Comfort betekent ook: goed zitten. De voorstoelen met vaste hoofdsteunen zijn veelvuldig verstelbaar en kunnen ver naar achteren verschuiven. Opnieuw, net als in de A-klasse, vind ik het vreemd dat de display centraal op het dashboard een dikke zwarte rand heeft en dus best groter (= duidelijker) had gekund en ook dat het ding niet wegklapbaar is. De airco vraagt ook een beetje gewenning, van de vijf grote ronde ventilatieopeningen is niet direct duidelijk of die open of dicht staan.

Ik reed de benzine-basismotor GLA200 (1,6 liter turbo, 115 kW/156 pk), die niet alleen krachtig genoeg is voor nor-maal gebruik, maar vooral opvalt door zijn zeer lage geluidsniveau. Daarbij werd hij in de testauto wel geholpen door de fantastische automaat, een zeventraps met dubbele koppelingen. Die schakelt niet alleen prachtig vloeiend, maar houdt ook toerental en geluidsniveau heel laag. Dat heeft natuurlijk effect op het brandstofverbruik: ik was best verrast dat ik, met vooral veel snelweggebruik, 1 op 14,4 reed met de GLA, dat is beter dan ik had gehoopt.

Conclusie: met de GLA heeft Mercedes-Benz weer een niche afgedekt en komt daar prompt de twee grootste concurrenten tegen, de BMW X1 en Audi Q3. Of de stoere uitstraling van de GLA de meerprijs op de A-klasse waard is, mogen klanten zelf bepalen. Wat mij betreft voegt de GLA niet heel veel toe.  

Delen