(On)tevreden
Grappig: 65 procent van de ziekenhuizen is ontevreden over het onderhandelingsproces met de zorgverzekeraars, maar driekwart is wel tevreden over de uitkomsten van de contractering over 2014. De zorgaanbieders vinden dat de zorgverzekeraars vooral sturen op basis van geld, wat het gevoel geeft dat ‘getekend moet worden bij het kruisje’. Maar als dan eenmaal bij dat kruisje is getekend, is driekwart dus wel tevreden over de afspraken waarvoor is getekend. Je zou nog bijna gaan denken dat de zorgverzekeraars het beste voor hebben met de ziekenhuizen.
De simpele waarheid is natuurlijk dat de belangen van de ziekenhuizen en de zorgverzekeraars in de contractonderhandelingen helemaal niet zo ver uiteenlopen. De ziekenhuizen willen zorg aanbieden die meerwaarde heeft voor de patiënten, en de zorgverzekeraars willen zorg inkopen die meerwaarde heeft voor de verzekerden. Alleen hoeft niet in alle ziekenhuizen in ons land precies dezelfde zorg te worden aangeboden en zijn niet alle ziekenhuizen even goed in het verlenen van die zorg, dat is het punt waarop de belangen uiteenlopen. Maar dit betekent nog niet dat de ziekenhuizen in het contracteerproces zo weerloos als ze het willen doen voorkomen in de antwoorden uit het onderzoek dat BDO deed in opdracht van NVZ vereniging van ziekenhuizen. Ziekenhuizen werken intensief met elkaar samen of fuseren, waardoor ze binnen hun adherentiegebied een sterke onderhandelingspositie hebben.
Wat wel terecht is, is de oproep van NVZ om een ‘frozen period’ in te stellen, een periode waarin VWS, de Nederlandse Zorgautoriteit en DBC Onderhoud geen wijzigingen in de randvoorwaarden aanbrengen. NVZ pleitte hier al eerder voor en dit voorstel werd alom met sympathie ontvangen. Nu de concrete invulling nog.
2 reacties
Reactie op het artikel “(On)tevreden” van Frank van Wijck opde website van Artsenauto.
Frank van Wijck constateert dat driekwart van de ziekenhuizen tevreden is over de uitkomsten van de onderhandelingen met zorgverzekeraars en dat tweederde van de ziekenhuizen ontevreden is over de onderhandelingen. Deze tegenstelling duidt hij als ‘grappig’.
—–
Of het ‘grappig’ is dat driekwart van de ziekenhuizen tevreden is over de uitkomsten van de onderhandelingen met de zorgverzekeraars durf ik niet te zeggen.
Het wekt wel verwondering.
Helemaal omdat tweederde van de ziekenhuizen ontevreden is over de onderhandelingen.
Het is misschien toch grappig wanneer de veronderstelling juist zou zijn dat de belangen van ziekenhuizen en zorgverzekeraars helemaal niet zoveel uiteenlopen. Maar dan zouden we ons moeten verwonderen over de ontevredenheid van de ziekenhuizen met de onderhandelingen.
Die tevredenheid bij de ziekenhuizen is misschien ‘zorgelijk’ wanneer de belangen minder in elkaars verlengde liggen dan verondersteld wordt.
Zorgverzekeraars zijn geen deelnemersverenigingen meer maar commerciële verzekeringsbedrijven. Hiermee zijn de belangen verschoven naar meer inkomsten genereren en de uitgaven beperkt houden. Twee verschijnselen steunen deze bewering. de zorgverzekeraars maken behoorlijk winst. Tegelijk worden honderden miljoenen Euro’s uitgegeven om meer zorgverzekeringen te verkopen.
Frank van Wijck constateert een tegenstelling die erop wijst dat het denken van ziekenhuisbestuurders ambivalent is. Of dat ook geldt voor de bestuurders van de zorgverzekeringen blijft in het artikel van van Wijck buiten beschouwing.
Die ambivalentie bij de ziekenhuisbestuurders en de mogelijke ambivalentie bij de zorgverzekeraars zou onderzocht moeten worden zodat er betere afspraken gemaakt kunnen worden in het belang van de patiënt.
Vincent v Hamersveld
20 augustus 2014 / 12:41Twee kanttekeningen:
1. In de media lees ik geen berichten die erop zouden duiden dat aan de zijde van de zorgverzekeraars ambivalentie zou bestaan omtrent de contractonderhandelingen.
2. Ziekenhuizen zijn ook bedrijven.
Frank van Wijck
20 augustus 2014 / 14:04