Opel Astra

De Opel Astra is helemaal opnieuw ontworpen. Opel paste daarbij vooruitstrevende technieken toe, waardoor deze Astra een heel andere positie krijgt dan zijn voorgangers.

Tekst Bart van den Acker

 

De nieuwe Astra ziet er niet alleen modern en dynamisch uit, hij ís het ook. Hij is iets korter en lager dan zijn voorgangers, maar van binnen minstens zo ruim. Door toepassing van lichtere staalsoorten is hij, afhankelijk van de uitvoering, 120 tot 200 kg lichter dan de vorige Astra. Dat scheelt in dynamiek, verbruik, uitstoot en Houderschapsbelasting.

AA01-2016p068aPrijs vanaf € 19.995,- Bijtelling 25 procent

In de Astra zit standaard zeer vooruitstrevende techniek (meer is als optie beschikbaar). Heel bijzonder is ‘OnStar’; met één druk op de knop wordt de bestuurder verbonden met een continu bemande centrale, waar een Nederlandstalige medewerker op de meest uiteenlopende vragen antwoord geeft. Op een vraag als ‘Waar kan ik hier Indisch eten?’ kan de centralist een restaurant rechtstreeks invoeren in het navigatiesysteem. Een maandelijks verslag van de technische staat van de auto is ook mogelijk en via de SOS-knop kan dezelfde centrale direct hulp inschakelen.

De Astra is een rijdende wifi-hotspot (4G); handig, zolang het niet het gebruik van een smartphone achter het stuur bevordert. Het systeem werkt met Apple en Android. Het uitstekende navigatiesysteem werkt eventueel met stembediening en geeft ook gesproken verkeersinformatie voor wegen in de buurt, zelfs als er geen bestemming is ingevoerd. De achteruitrijcamera is helaas bij regen onbruikbaar en de waarschuwing voor een te korte afstand tot de voorligger zorgt vaak voor een ongewenst schrikeffect.

‘OnStar’ verbindt met een continu bemande centrale

De ergonomische AGR-bestuurdersstoel (Aktion Gesunder Rücken) heeft veel verstelmogelijkheden en massage. De rechtervoorstoel is ergonomisch goed gevormd, maar het is jammer dat er geen mogelijkheid is om de zijwangen te verstellen, waardoor deze voor mensen met een breed postuur te smal is.

Voor een gezinsauto vind ik de te hard afgestemde schokdemping wat onder de maat, het maakt hem onnodig oncomfortabel. De twee nu leverbare benzinemotoren zijn nieuw (beide diesels zijn bestaande motoren). Ik reed de 1,4 Turbo (110 kW/150 pk), die méér dan krachtig genoeg is voor de meeste gebruikers, maar ook mooi stil en soepel. Bovendien reed ik er met gemak 1 op 15,3 mee en dat is netjes. De 1,0 liter driecilinder (77 kW/105 pk) zal nog zuiniger zijn en voldoet ook beslist aan de eisen van veel kopers. Het stop-startsysteem reageert afhankelijk van de omstandigheden op het rem- óf koppelingspedaal. Dat werkt uitstekend, de bestuurder hoeft er niet bij na te denken.

Conclusie: de nieuwe Astra is qua moderne techniek koploper in de middenklasse. Door de besturing en de harde demping is het niet de fijnst rijdende auto in deze klasse, maar alle goede eigenschappen wegen wellicht zwaar genoeg om de verkoop van de vorige Astra te overtreffen. 

Delen