Open brief aan verzekeraars

Beste zorgverzekeraar,

Ik lees in uw nieuwe gedragscode dat u wat moet doen aan het consumentenvertrouwen en iets meer transparant moet zijn. U weet als geen ander wat dat laatste betekent. Verder wordt aan u gevraagd de dialoog met het publiek aan te gaan. Mag ik een aantal zaken aandragen die u misschien dan meteen even kunt bespreken?

Wilt u duidelijk maken dat wij er niets aan kunnen doen dat de rekening naar de patiënt gaat wanneer er niet op tijd wordt afgemeld? Ondanks het bespreken van de regels hierover aan het begin van de behandeling en het geven van een behandelprotocol zien wij dat de patiënt dit absoluut niet verwacht en zijn boosheid op ons richt. Ik heb het dan niet over het laks vergeten van een afspraak of een dubbele afspraak bij de kapper maar over overmacht: kind ziek uit school, auto onderweg kapot of door plotseling bericht van overlijden van een familielid vergeten af te melden. Ook wanneer wel maar te laat afgebeld wordt, vergoedt de zorgverzekeraar de behandeling niet. Het zou fijn zijn wanneer de klant ook door jullie hierover goed wordt voorgelicht zodat niet alleen wij de kritiek over ons heen krijgen.

Verder is het goed dat er gecommuniceerd wordt dat wij wel de patiënt in behandeling willen houden, maar dat wij een slecht contractaanbod niet zullen ondertekenen. Het is belangrijk dat de patiënt dan weet wat de gevolgen voor hem zijn.

Wilt u in uw communicatie met uw klanten ook vermelden dat wij eerst moeten vragen bij wie iemand verzekerd is voordat we directe toegang mogen toepassen? Door de minister van VWS is het besluit van een goede toegankelijke eerste lijn genomen, maar helaas wordt dit niet door al uw leden opgevolgd. Zeg ook meteen dat we helaas niet meer altijd naar mensen met ernstige slikproblemen toe kunnen wanneer ze gezien de uittoeslag te ver weg wonen.

Ik lees dat het belangrijk is dat u niet terugvalt in een eenzijdige focus op omzetverhoging en winstcijfers. Wij praten niet graag over geld, maar misschien kunt u ons toch tegemoet komen in het delen van het risico van verzuim. Wij en onze medewerkers zitten namelijk klaar, en als het tarief nou toereikend was… Of misschien loont het de moeite er eens een campagne aan te wijden. In reclamecampagnes schijnt u goed te zijn. U heeft dacht ik nog wel ergens wat reserves.

Nou, succes met uw transparantie. En als u nog eens iets over communicatie wilt weten, meldt u zich maar.

Hopende op een goede relatie, zowel als zorgaanbieder als zorgvrager,

Dienie Koolen

Delen