Peugeot 308

Voor het eerst in tachtig jaar heeft Peugeot de logica in type-namen laten varen. De opvolger van de 308 heet opnieuw 308. Niettemin is déze 308 een compleet nieuw ontwikkelde en moderne middenklasser.

Tekst: Bart van den Acker

 

Voor deze test reed ik de 308 met de vertrouwde 1,6 liter benzinemotor (92 kW). De versie met slechts 14 procent bijtelling wordt commercieel veel belangrijker, maar die is er nog niet. In mei volgt nog de SW, ook met 14 procent. Mijn gemiddelde testverbruik van 1 op 12,7 is aardig, maar zegt dus weinig over de latere, zeer zuinige versies. De testauto profiteert uiteraard wel van de andere vernieuwingen voor dit model. Het uiterlijk van de 308 wordt algemeen zeer gewaardeerd en de stijl van Peugeot is nu duidelijk een andere dan enkele jaren geleden. Net als bij andere moderne auto’s is de grote dode hoek rechtsachter lastig in stadsverkeer.

01-2014p065Prijs vanaf €  18.900,-  VvAA Lease vanaf € 399,78  Bijtelling 20%

Het nieuwe model is compacter dan zijn voorganger en bovendien zo’n 140 kilo lichter. Dat is goed voor het verbruik. In dat verband is het vreemd dat de 308 nog steeds geen stop-startsysteem heeft.

Ondanks de krappere maten is de bagageruimte groter dan voorheen (420 liter), maar de zitruimte op de achterbank is voor volwassenen maar nét toereikend.

Evenals de 208 heeft de 308 een opvallend klein stuur. Je kijkt óver het stuur naar de tellers, in plaats van door het stuur. Dat heeft twee voordelen. In combinatie met de goede stuurbekrachtiging maakt dat kleine stuur de 308 lekker handelbaar. En dankzij de hoge plaatsing van de tellers hoef ik mijn blik minder vaak en minder lang van de weg te halen om ze af te lezen. Helaas wordt die in dit geval wel verstoord door een slecht afleesbare snelheidsmeter, die volkomen onzinnig tot 250 km/u reikt, en een toerenteller die tégen de klok in draait. Erg raar.

Een ander verbazingwekkend detail in de bediening is de knop van de versnellingspook. Die is van aluminium en voelt bij koud weer aan als een ijsklomp. De zesbak die eraan vastzit, schakelt wel heel lekker. Ik ben over het algemeen geen fan van een elektrisch bediende parkeerrem, maar in deze Peugeot werkt het wel prettig.

De cruisecontrol veroorzaakt soms een schrikeffect

De duurste uitvoering van de 308 heeft een adaptieve cruisecontrol. Die is heel irritant, want juist als het erop aankomt, schakelt het systeem zichzelf uit.

De 308 heeft een radar met automatische remingreep. Vervelend is dat de cruisecontrol soms een schrikeffect veroorzaakt. Het veercomfort is op doorgaande wegen prettig, maar zoals in veel moderne auto’s worden kleine oneffenheden vrij hard aan de inzittenden doorgegeven.

Conclusie: met deze 308 mengt Peugeot zich met nieuw elan in de belangrijke middenklasse. De auto is fraai en redelijk comfortabel, herbergt wat moderne techniek, maar heeft ook een aantal minpuntjes. Het wachten is op de extra zuinige versies, die hopelijk het gewenste succes gaan leveren.

Delen