Privacy

Hoeveel huisartsen zijn het eens met hun collega Bart Bruijn, die in reactie op een nieuwsbericht van Medisch Contact stelt: “Onze financiële situatie is inmiddels zo dun geworden dat zelfs normale verbeteringen voor goede zorg in de knel komen.” Hij voert dit aan als verdediging voor het gegeven dat hij zich in de huidige situatie geen verbouwing van de praktijk meer zou kunnen veroorloven als die nodig was om de privacy van de patiënt te kunnen waarborgen. Ik ben benieuwd naar de antwoorden van zowel solistisch werkende huisartsen als van huisartsen die in een groepspraktijk of een gezondheidscentrum werkzaam zijn.

De Landelijke Huisartsen Vereniging ondertussen gaf gisteren op Twitter een heel eigen draai aan het onderzoek van de Consumentenbond, dat tot de conclusie leidde dat het met de privacy van patiënten bij de huisarts niet best gesteld is. Die draai had de vorm van een charmeoffensief: “6.600 mensen geven de huisarts een 8,2 gemiddeld”, “60 procent langer dan 10 jaar patiënt bij dezelfde huisarts”, “94 procent vindt dat de huisarts voldoende tijd voor hem/haar neemt” en “81 procent heeft alle vertrouwen in deskundigheid van de huisarts.” Allemaal mooie cijfers en allemaal waar en volkomen terecht, maar ze hebben met elkaar gemeen dat ze allemaal niets te maken hebben met de uitkomst van het onderzoek van de Consumentenbond. Onder de streep vormen ze daarmee toch een verontschuldiging die het niveau van “Ja maar we doen ook heel veel goed hoor” niet overstijgt.

Eén ding verraste me trouwens aan de berichtgeving, namelijk de melding dat in veel huisartspraktijken de wachtkamer en de balie in dezelfde ruimte zijn. De wachtenden horen dus met welke klacht de patiënt zich aan de balie meldt. Waarom hou je er in je vestigingsbeleid niet gewoon meteen rekening mee dat dit niet de bedoeling is?

Delen