PraktijkThemaPeiling verwijderd
Thema van de maand RSS Archief

Peiling verwijderd 

Bekeken 4641
Reacties 101
Beoordeling 78 keer beoordeeld
10-10-2011

Berichten in de media waarin staat dat uit een peiling van Arts & Auto gebleken is dat vrijwel alle medisch professionals alternatieve geneeswijzen serieus nemen, zijn niet betrouwbaar. De betreffende peiling is door de redactie voortijdig van de website verwijderd toen na twee weken van evenwichtig stemgedrag, plotseling een zeer onevenwichtig en statistisch onverantwoord stembeeld ontstond. Aanvankelijk werd gedacht aan een technisch probleem, maar inmiddels is gebleken dat de uitslag is beïnvloed door initiatieven van belanghebbenden en patiënten - mogelijk ook vanwege de formulering van de stelling op de website.  De percentages, die ook zichtbaar waren op de website, zijn daarom niet representatief en dus onbruikbaar.   

Op de stelling Het wordt tijd dat zorgprofessionals alternatieve geneeswijzen serieus nemen, konden bezoekers van de website met ‘ja’ of ‘nee’ reageren.

Geef uw beoordeling over dit artikel :

Reacties (101)

Marijke Blokdijk11-10-2011 | 08:19
Het zou een goede zaak zijn als zowel reguliere als alternatieve gezondheidszorg serieus genomen wordt. Het is niet meer van deze tijd dat er zo'n scheidslijn getrokken wordt, het zou mijns inziens maar over 1 ding moeten gaan en dat is de kwaliteit die geboden wordt. En die is in beide 'kampen' te vinden! Ik zie een toekomst waarin beiden samen kunnen gaan.
G.J.Heijnsbroek11-10-2011 | 08:19
Misschien werd de grond onder de voeten van de medici te heet?
Want als je met ja of nee kon antwoorden, zie ik het probleem niet...
M REIJNDERS11-10-2011 | 08:19
HELEMAAL mee eens,,het word wel de allerhoogste tijd dat de alternatieve (geweldige-natuurlijke) geneeswijze nu toch eindelijk ook eens serieus genomen word.
Cees van Ringelenstein11-10-2011 | 08:19
Jullie medische professionals zijn feitelijk geen knip voor de neus waard.
Is jullie wetenschappelijke, medische informatie niet gekleurd door belanghebbenden?
E Prent11-10-2011 | 08:20
Als de uitslag van een poll tegenvalt of niet beantwoordt aan de verwachting of de wens of de statistiek is die ineens niet betrouwbaar?
Advies is om een gedegen voorbereide poll te lanceren. Als de eertse 2 weken alleen de lezers van arts en auto de poll hebben ingevuld en daarna allerlei andere mensen, ook leken , kan er een ander beeld ontstaan . Natuurlijk. Dan moet er voor gezorgd worden dat alleen lezers de poll kunnen of mogen invullen. Dat geeft dudielijkheid. Intussen is het wel duidelijk dat velen graag zouden zien dat er samengewerkt wordt tussen regulier en alternatief.
H.ten Vaarwewerk11-10-2011 | 08:20
natuurlijk, het kan beter
Casper11-10-2011 | 08:20
Uitermate boeiend dat alleen de mening van professionals belangrijk is en dat resultaten onbetrouwbaar zijn als patiënten reageren...
Jack Oude Grotebevelsborg11-10-2011 | 08:21
Ik stel voor dat U Maurice de Hondt de mening vraagt van een willekeurige groep mensen, hoe meer hoe beter dus. Gaarne die uitslag in Arts en Auto.
Mario Willems11-10-2011 | 08:21
Een peiling verwijderen omdat de uitslag je niet uitkomt, nee dat is lekker profesioneel.
M.willems
L.L.Veldstra11-10-2011 | 08:22
Jammer dat men zo weinig nuanceringsvermogen heeft dat alle niet-reguliere geneeskundige activiteiten nog steeds bij elkaar geveegd worden onder de kop'alternatieve geneeswijzen". Verder tekent het de arrogantie dat men kennelijk uitsuitend in de reguliere sector beschikt over zorgprofessionals.
Ook een goed opgezette peiling zou de behoefte aan c.q. noodzaak voor nadere beschouwing wellicht zeer duidelijk maken.
w. van dienst 11-10-2011 | 08:22
helemaal terecht dat alternatieve geneeswijzen serieus wordt
genomen ANO 2011!!! Er zijn bewijsbare resultaten in verbete-
ring van gezondheid. Nog beter is dat er niet met chemische
middelen gewerkt wordt. De hoogste tijd om lichaam en geest
gezonder aan te pakken.
Tineke Kleij-van den Boomen11-10-2011 | 08:22
Vreemd dat u deze mooie stelling van uw site hebt weggenomen. Was het omdat meer dan 1.000 mensen - tegen pakweg 60 mensen met een nee - met iets positiefs, een "ja" hadden gereageerd en graag willen hebben dat samenwerking in wat voor vorm dan ook aangemoedigd moet worden. Wat is uw angst? Waarvoor bent u bang?

Met warme groet,

Tineke Kleij-van den Boomen
Liesbeth van Dijk11-10-2011 | 09:00
De verwachting was inderdaad al uitgesproken dat de poll verwijderd zou worden als er gestemd zou worden in het voordeel van de alternatieve geneeskunde. Overigens spreken wij liever van complementaire geneeskunde, aangezien het niet om een vervanging maar om een aanvulling gaat.

Het gaat om samenwerking tussen de reguliere en de complementaire geneeskunde, elkaar aanvullen qua kennis en ervaring.
Roos La Pou11-10-2011 | 13:22
Merkwaardig dat de poll nu opeens verwijderd blijkt te zijn... blijkbaar hebben bezoekers van de website (en niet de abonnees vh tijdschrift) voor de niet-gewenste uitslag van de poll gezorgd. Maar dat zijn toch de cliënten, in feite dus de klanten van de medici? Men vindt het kennelijk niet belangrijk naar hun stem te luisteren? Zorgwekkend. Regulier en alternatief kunnen heel goed samenwerken en elkaar prima aanvullen; dan pas krijg je evenwichtige gezondheidszorg.
Nico11-10-2011 | 13:32
Klaarblijkelijk heeft de opsteller van deze poll (die vooraf al niet aan de meest minimale eisen van een onderzoek voldoet) weinig kaas gegeten van hoe een dergelijke poll werkt. Het stemgedrag dat er toe heeft geleidt dat deze poll is verwijdert is volkomen normaal en in het overgrote deel van poll's te zien (en te voorzien).
Er mag dus absoluut vanuit worden gegaan dat er andere (minder maatschappelijk betrokken) motieven zijn geweest om deze poll te verwijderen.
Misschien een stukje plaatsen over hoeveel van dit blad gesponsord wordt door de farmaceutische industrie en daarmee afhankelijk is (gemaakt) van de farmaceuten? Onwaarschijnlijk dat dit zal gebeuren want een dergelijke blik in de eigen organisatie laat te goed zien hoe gekleurd dit blad wel is.
Jammer voor het onderdeel "auto" want ook niet-reguliere therapeuten en gebruikers van niet-reguliere therapie rijden auto.
M. Snellenberg11-10-2011 | 13:33
Is het niet de taak van artsen en farmaceuten om mensen te GENEZEN? Het blijkt dat mensen kunnen genezen van kwalen die regulier alleen hanteerbaar gemaakt worden met veel (dure) medicijnen. Zo voldoen de medici toch niet aan de eed van Hippocrates? Hypocriet!
a.wachtmeester11-10-2011 | 13:33
mijns inziens schiet hier de media tekort.

ook in het reguliere circuit is niet alles even duidelijk.
Steven van der Minne11-10-2011 | 13:33
Wacht eens even, voor wie is de pol? Allen voor vakgenoten? Prima, maar scherm het dan af. Of stel het open, maar durf dan wel met je water naar de dokter als de uitsleg ineens positief is.
Of laat de pol zachtjes inslapen.
Ik wens u allen veel wijsheid.
CJ van Santen11-10-2011 | 13:34
Wat is dit voor vreemde gang van zaken? Men wil graag meningen weten maar zodra deze worden geuit en niet passen in de verwachting wordt de peiling verwijderd?? Niet echt objectief, schandalig!! Waarom niet luisteren naar dit signaal en ervan leren??
Mark Otten11-10-2011 | 13:34
Bij het behandelen (liever nog voorkomen) van ziektes gaat het om het resultaat. En als dat op een veilige, betrouwbare en eerlijke wijze wordt behaald, is de gekozen methode (op dat moment) de juiste. Samenwerking is altijd goed, mits dat vrijwillig gebeurt. Ik ben voor natuurlijke geneeswijzen, maar ik wil een arts die daar helemaal niets in ziet, niet verplichten iemand door te sturen.
Theo den Ouden11-10-2011 | 13:34
Dus als een stemming loopt als verwacht, dan is het goed, maar loopt het anders, dan snel verwijderen?????
Wie houd wie nu voor de gek ????
Lambrecht L.11-10-2011 | 13:34
Ik sluit mij graag aan bij wat voorgangers hier schrijven.
JD Setyo11-10-2011 | 15:38
Peiling Gecensureerd, bedoelt u?!
Willem R.11-10-2011 | 15:39
Waarom zo moeilijk doen over 'alternatieve' geneeswijzen? Het is vele malen gebleken dat het welzijn en gezondheid van mensen er wel bij varen. Dus goed voor de individu, zijn/haar omgeving en goed voor de 'maatschappij'. Een gezonde balans tussen alternatieve en reguliere geneeskunde zou een loffelijk streven kunnen zijn; ook in Nederland
Trees11-10-2011 | 15:39
Ik had graag een positieve stem uitgebracht. Door alternatieve behandelingen, ben ik nu weer gezond. Een goede alternatieve behandelaar werkt ook samen met de regulaire gezondheidszorg. De wereld kan alleen maar beter worden als beide zorgaanbieders meer samen zouden werken.
Angelique Berends11-10-2011 | 15:40
ook ik sluit mij graag aan bij wat de voorgangers hier hebben geschreve,waarom iets verwijderen wat goed uitpakt,ja het pakt natuurlijk niet zo goed uit voor de reguliere geneeswijze.
H. Das11-10-2011 | 15:40
Uiterst merkwaardig om een poll van een site te halen als de uitslag niet welgevallig is.
Eerder zou het opgevat moeten worden als een teken dat velen de complementaire zorg uiterst serieus nemen.
Als het de bedoeling was dat alleen medici kunnen stemmen dan zou dit afgeschermd moeten worden. Dit is een gemiste kans om te weten te komen hoe er werkelijk over de complementaire zorg gedacht wordt door niet alleen medici, maar ook door de patient. In mijn eigen praktijk in complementaire zorg heb ik diverse artse en specialisten onder behandeling, ook fysiotherapeuten overigens.
Maar ook geven zij aan dit niet te kunnen delen met collega's omdat ze dan het gevaar lopen niet meer serieus en afgebrand te worden.

Enorm jammer, want met complementaire zorg zouden de medische kosten drastisch naar beneden bijgesteld kunnen worden.

Voorbeeld? Mensen met diabetes mellitis2 die metformine gebruiken zijn tot nu toe zonder uitzondering van hun medicatie afgekomen, en hebben nu een stabiele glucose huishouding. Niet zelden kan het gebruik van insuline met 3 kwart naar beneden gebracht worden. Overigens altijd in overleg met de behandelend arts.
Reken maar uit. Ook de meeste mensen die statines gebruiken kunnen na behandeling verder zonder en behouden een gezond Cholestorol niveau. Helaas vrees ik dat met name de farmaceutische industrie hier problemen mee heeft.
Met name preventief kan de complementaire zorg veel goeds brengen. Te gek voor woorden dat een poll die inzichtelijk zou kunnen maken hoezeer dit leeft onder de mensen gewoon uit de lucht gehaald wordt.
noellevandelden11-10-2011 | 15:41
....en ik sluit mij hier ook volledig bij aan
langeodock fabienne11-10-2011 | 15:41
dit lijkt me niet professioneel gedrag.. als de resultaten te verrassend zijn dan wordt de poll verwijderd.. triestig...
K. Terwey11-10-2011 | 15:41
Een goede samenwerking zou zoveel opleveren voor de clienten !
Tsjunder11-10-2011 | 15:42
Dat de uitkomst radicaal anders is dan verwacht, zit hem ws in de tijdgeest, die wellicht nog niet is doorgedrongen bij de redactie. Na de vele schandalen rond Big Farma en de ondoorzichtige overlijdenscijfers in ziekenhuizen en de willekeurige diagnosis, die elke wetenschappelijke toets niet kunnen doorstaan, tezamen met het failliet van de psychiatrie, kan het niet anders, dan dat het het beef is ingedaald, dat de alternatieve ( complementaire en/of spirituele) geneeskunst het zowel in kostprijs als in resultaat het ruimschoots wint van de allopathische. waarbij opgemerkt moet worden, dat traumaherstel ( iets wat stuk is repareren) natuurlijk een gewaardeerd onderdeel is en blijft!
Chantal Craamer11-10-2011 | 15:42
Mee eens, het is prachtig als meerdere geneeswijzen naast elkaar kunnen bestaan. Zo kan iedereen op een wijze geholpen worden die bij hem/haar past. Bovendien hebben mensen zo meerdere manieren op te proberen te bereiken wat ze willen bereiken: zo gezond en fit mogelijk op deze wereld leven. Lukt het niet op de ene wijze, dan biedt de andere wijze wellicht goede mogelijkheden. Dat betekent dat de reguliere geneeswijzes en de alternatieve geneeswijzen elkaar beiden serieus zouden moeten nemen. Ze dienen nl. hetzelfde doel.
Brenda de Coninck11-10-2011 | 15:45
Ik sluit mij ook graag aan bij wat de voorgangers hier schrijven. Met andere dan reguliere behandelmethoden, die desalniettemin positieve resultaten boeken, stuit bijvoorbeeld mijn beroepsgroep (hypnotherapeuten) al gauw op de dooddoener: 'Dat kan niet werken bij deze diagnose en ALS het toch werkt, dan is de patient verkeerd gediagnostiseerd.' Tja....
ngrasso11-10-2011 | 16:15
En ik sluit mij aan bij mijn voorgangers met de toevoeging; een klassiek gevalletje broodnijd.....
els van der laan12-10-2011 | 08:54
Zelf ben ik, zoals je noemt, chronisch patiënt en ik moet zware medicijnen slikken om te functioneren.
Daarnaast maakt ik ookt gebruik van alternatieve geneeswijzen en
gebruik verschillende supplementen.
Jammer dat dit als bedreigend gezien wordt. En het wordt niet serieus genomen.
Whocares12-10-2011 | 08:54
De reguliere geneeskundige wordt gedicteerd door het geld. Wie heeft er baat bij het voorkómen van ziektes, waar grof geld aan verdiend wordt? Dan maar liever ziek laten worden en het systeem in stand houden.
Gelukkig worden steeds meer mensen wakker en zien de onzin ervan in.
Tja, dan kan zo'n poll wel eens een schot in eigen doel worden.

Als de reguliere geneeskunde is, wat zij voorspiegelt te zijn, zou ze blij moeten zijn met gezonde(re) mensen in plaats van wanhopig hun eigen terrein af te bakenen.
Frank Kramer12-10-2011 | 08:55
Alternatieve zorg is al jaren ingeburgerd in diverse landen maar universitaire leerstoelen en integratie van CAM onderwijs ( aanvullend alternatief) komt moeizaam van de grond. Slechts een minderheid van de medisch studenten staat open voor CAM in contrast tot de moderne patient die steeds meer zowel regulier als alternatief ge-informeerd wil worden. De kloof tussen beide richtingen wordt door het sluiten van onderhavige opiniepeiling van de VVAA er helaas niet kleiner op, spijtig en een gemiste kans om de reguliere geloofwaardigheid hoog te houden. Per slot is de acute geneeskunde met alle moderne technieken op een hoog peil gekomen, echter vele chronische aandoeningen blijken door de bijwerkingen van de symptoom bestrijdende medicatie een maatje te groot met gevolg dat CAM artsen en therapeuten jaarlijks het topje van de ijsberg van de getroffenen te behandelen krijgen met overigens betere resultaten dan uit placebo overweging te voorzien .Meer info in het tijdschrift Supplement 12e jaargang nr 8.
M. Ploeg12-10-2011 | 08:55
De patiënt moet zelf keuzes kunnen maken welke behandelmethode hij of zij wenst. Hoe vaak heeft de medische wetenschap geen antwoord en de alternatieve wel? Vanuit de alternatieve geneeswijzen is er de openheid tot samenwerking. Het wordt tijd dat het andersom ook zo is.
Yme Bosgra12-10-2011 | 08:56
Een ander ALTERNATIEF voor deze poll.........?
M. Gelevert12-10-2011 | 08:56
Ik sluit mij ook graag aan wat de voorgangers geschreven hebben. Dit is juist een teken dat veel mensen hierover een mening hebben en die willen uiten...
Ben12-10-2011 | 08:56
Had de poll voor Arts en Auto alleen een evenwichtig / statistisch verantwoord stemgedrag opgeleverd wanneer er had gestaan:

"Het wordt tijd dat zorgprofessionals alternatieve geneeswijzen serieus nemen."

Nee of Nee
whocares12-10-2011 | 08:57
Mijn vorige posting is verwijderd. Staat ze zeker niet aan. De echte kwakzalvers zijn de heren en dames van de reguliere medici, die alleen maar aan het geld denken en zichzelf in stand houden. Gesponsord door de farmaceutische industrie. Ga maar googlen, wie de eigenaren zijn van deze bedrijven en wie in de politiek wat te zeggen heeft. Nog....
Observer196412-10-2011 | 08:57
Dank u voor het verwijderen van de poll, het heeft mijn vooroordeel bevestigd.
Joke Vermaak12-10-2011 | 11:39
En ik hoop op een toekomst waarin beiden samenwerken. Alternatief heeft bij mij bereikt wat regulier niet voor elkaar kreeg. Toen ik daar regulier voorzichtig melding van maakte werd ik naar de psychiater verwezen!?
Yvonne Duinkerken12-10-2011 | 11:39
Ik kijk uit naar een vervangende vraagstelling/poll
en ben ook benieuwd naar de uitleg van " onverantwoord stembeeld".
M. van Dolderen12-10-2011 | 11:40
Wat jammer dat de poll is verwijderd en wat een kortzichtige argumentatie als onderbouwing hiervan. In mijn persoonlijke situatie kan de reguliere geneeskunde weinig voor mij betekenen en het enige wat mij helpt om nog enigzins te functioneren zijn de homeopathie, de osteopathie en de heileuritmie, allen geschaard onder het kopje 'alternatief''en hiermee weggezet. De term complementair doet m.i. meer recht aan de realiteit. Daarnaast werken zowel de homeopathie als de reguliere geneeskunde voor 26% evidence based!! Wetenschap zou moeten gaan om het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden, niet om het vasthouden aan het eigen gelijk en zeker niet om de macht van de farmaceutische industrie! Samenwerken is noodzakelijk!!!
Joke12-10-2011 | 11:40
Kijk eens wat een kansen er liggen om samen te werken, om van elkaar te leren. Daar kun je beter energie in stoppen dan in elkaar bestrijden.
jeannette12-10-2011 | 15:41
Een peiling verwijderen omdat de uitslag je niet aanstaat.Blijkbaar is samenwerking een zeldzaam item.
Dit geeft aanzet tot nadenken.
Waar is men bang voor. De realiteit.
Elien12-10-2011 | 17:30
Ik sluit mij volledig aan bij wat hier geschreven wordt.

Het mag duidelijk zijn dat Arts&Auto wordt gesponsord door FARMACEUTISCHE BEDRIJVEN die de mensen liever ziek dan gezond zien, en dus niet gebaat zijn bij samenwerken met de 'alternatieve' zorg...
AJ Kwak13-10-2011 | 09:18
Terecht dat de poll is verwijderd. Een uitslag van 98,36 % JA en 1,64% NEE is niet representatief.

JD Setyo13-10-2011 | 08:17
Weer zo'n op wetenschap "gestoeld" geluid zichtbaar. Zeker door VtdK gesponsord? Het gaat nogmaals om wat het volk wil en NIET wat de zgn. Wetenschap ons voorschrijft!!!
jannie13-10-2011 | 08:17
Mijn grote wens is (al jaren, want ik ben door het complementaire deel erg opgeknapt) dat regulier en alternatief=complementair gaan samenwerken.

Door een akelige ontwikkeling kan ik dus niet meer stemmen.

Ik ben gezegend met een huisarts die meedenkt!
jannie13-10-2011 | 08:19
Vervelend dat ik niet meer kan stemmen.

Ik heb al jarenlang veel baat bij "alternatieve" zorg.

Gelukkig heb ik een huisarts die meedenkt.
AJ Kwak13-10-2011 | 08:19
Terecht dat de poll is verwijderd. Een uitslag van 98,36 % JA en 1,64% NEE is niet representatief.

S.sijbers13-10-2011 | 08:19
Of de pol wel of niet representatief is doet er nu niet meer toe. Jammer dat deze vroegtijdig beeindigd is, waardoor een representatief beeld voorkomen is. Jammer ook dat deze pol, lees deze vraag nog altijd bestaat. Huidige alternatieve behandelaars voldoen aan hoge kwaliteitseisen en vormen een mooie samenwerking met de reguliere genezers. Wat mij betreft is het en-en ipv of-of.
Henk13-10-2011 | 08:20
Erg jammer en onprofessioneel om de Pol te verwijderen als de uitslag niet voldoet aan de verwachtingen. Alternatieve geneeswijzen worden nog altijd op een hoop geveegd als ware het allemaal het zelfde. Er zijn echter grote onderlinge verschillen. Nuancering zou op zijn plaats zijn. Mijnsinziens zou de patient en de gezondheidszorg kwalitatief en financieel enorm voordeel hebben bij een adequate samenwerking. Kijk naar Zwitserland Engeland en Amerika waar zelfs al kennis uit complementaire vakgebieden op de universiteiten onderwezen wordt. Wat lopen we in Nederland dan toch vreselijk achter.
Jeannette13-10-2011 | 08:20
Alternatief of regulier: beiden denken vanuit een verschillend concept. Dan kun je nooit tot elkaar komen toch? Als ik met iemand afspreek op donderdag om 13.00 uur en die persoon kent deze denkwijze niet, oftewel: denkt niet volgens mijn tijdsconcept, hoe kunnen we elkaar dan ontmoeten??? Waar begint het dan? Juist. Bij de opleiding dus. En hoe was het ook alweer? O ja, als je dokter wilde worden ging je toch medicijnen studeren....? Maar laten we elkaar geen mietje noemen, bij natuurgeneeskunde studeren we over natuurlijke geneeswijzen en homeopathie studeren gaat over homeopathie tenslotte. Mijns inziens begint alles dus bij opleiding (opvoeding?), neem een kijkje in elkaars keuken, heb respect voor elkaars zienswijze en bovenal voor de keuzevrijheid van de patient. Wie geneest heeft gelijk!
Marjolein13-10-2011 | 16:05
Alternatieve zorg of regulier? Wat zou het mooi zijn wanneer beide goed samenwerken zodat op het juiste moment de juiste hulp aangeboden wordt. Deze verantwoording hoort zowel bij de reguliere als de "alternatieve" zorg. Alleen dan blijft dat over wat effectief is en toegevoegde waarde heeft.
Rahana13-10-2011 | 16:05
Spijtig, dat de pol beeindigd is, of het nu gaat om technische redenen of om censuur. Het is een eye opener. anders bewijst de pol dat het nodig is om een samenwerking aan te gaan tussen reguliere en complementaire geneeskunde. Het begin is er. Regelmatig kom ik artsen tegen die hun kennis uitbreiden in de complementaire geneeskunde. Wie weet, is er één schaap over de dam en volgen er meer. Het gevolg is dat er een ijzersterke geneeskunde ontstaat, die de patient goed van dienst is. Met alle respect: laten we vooral onze ego's opzij zetten in het belang van de patient.
Esther13-10-2011 | 16:05
Wat jammer dat de Poll is verwijderd. Had natuurlijk met JA beantwoord.
Niet echt professioneel dat als de reactie anders uitpakt, dan dat men had verwacht, de poll wordt verwijderd.
Tevens ben ik van mening dat beide geneeswijze elkaar ondersteunt, elkaar helpt...
Bob13-10-2011 | 16:05
Ik sluit mij bij bovenstaande volledig aan.
Wil13-10-2011 | 16:06
Wat jammer dat de pol is verwijderd. ik trachtte zaterdag te stemmen en toe was hij al uit de lucht. de boodschap is volgens mij wel duidelijk. goede kwaliteit is regeulier en complementair werken is van het grootste belang EN samenwerken! de patiënt staat en dient ten alle tijden centraal te staan en er moet goede voorlichting worden gegeven zonder op de angst van mensen te werken.
Erik13-10-2011 | 16:06
Zeer onnatuurlijke scheiding tussen regulier en alternatief.
70% vd medisch handelen is ONbewezen, 97% van tandheelkundig handelen is ONbewezen. Placebo is onbetrouwbaar omdat het variabel is (een grotere placebopil werkt beter dan eeen kleinere) en daarmee kun je zelfs de RCT's wantrouwen omdat het geen 0-werking is. Wat is meddische wetenschap eigenlijk? Het enige criterium om iets regulier te noemen is dat het moementeel onderweezen wordt op de uni. En zelf daar veranderen zienswijzen in de loop der tijden.
Moeten we niet eens gaan kijken wat patienten willen en ze helpt?
anneke13-10-2011 | 16:07
Inderdaad Jaennette, wie geneest heeft gelijk. Zie bijv. mijn essay met deze titel onder het kopje Welkom op de site www.vgns.nl. Talloze schildklierpatiënten blijven onterecht onbehandeld, omdat zij door de door reguliere artsen gehanteerde diagnostiek niet als zodanig herkend worden met als gevolg onnodig leed bij de patiënten en hoge maatschappelijke kosten.
Samenwerking tussen reguliere en complementaire artsen, die een andere vorm van diagnose hebben waarmee zij deze patiënten wel herkennen, zou een zegen zijn voor deze patiënten.
menno13-10-2011 | 17:31
aardig om te zien hoveel reacties er weer loskomen
Toon14-10-2011 | 16:56
De handelwijze rondom deze poll laat precies zien hoe de reguliere geneeswijze in elkaar steekt, de macht van de de farmaceutische bedrijven reikt tot in het brein en de beurs van ons zorgstelsel.
H.J.Elsinga17-10-2011 | 08:21
Een poll intrekken omdat de respondenten "ongewenst" stemgedrag vertonen is censuur van de eerste orde.
Bovendien: is de stem van de patient of alternatief werkend zorgprofessional minder waard dan de stem van de reguliere zorgprofessional?
Harm Elsinga (voorzitter Nederlandse Vereniging voor Acupunctuur - 1000 fysiotherapeuten en artsen)
Marianne17-10-2011 | 08:22
Zo gaat het dus als een uitslag niet lekker valt bij degene die invloed en macht hoof in het vaandel hebben staan: je verwijdert een gewone vraag die met ja of nee beantwoord moet worden.
Waar is men bang voor??? Niet representatief???? Hmmmm.
Ik vind het te kinderachtig voor woorden................
M. Snellenberg17-10-2011 | 08:22
En zo sterft ook deze discussie een zachte dood. Chapeau.
Fernand Haesbrouck17-10-2011 | 10:25
Dit doet me denken aan de manier waarop Lareb sjoemelt met gegevens over gevaarlijke geneesmiddelen.
Wanneer een economische schade voor de bedrijven zou te vrezen zijn, kunnen gemelde bijwerkingen plots niet meer geraadpleegd worden.
Ik heb dit op 12/10/2011 aangeklaagd via twee nieuwsbrieven.
http://t.ymlp278.net/mjmagaujuwakaeeyazaeww/click.php
http://t.ymlp278.net/mjjafaujeuaiaejaxaeww/click.php
Jeanne17-10-2011 | 10:26
Waarom verwijderd? Is dit angst? Is dit machtsmisbruik? Is dit financieel belang? Waar blijft de echte democratie!
Tiny Kitzen17-10-2011 | 10:26
Ik denk dat het niet gaat om het gelijk, maar om de kracht van samen helen!
En inderdaad jammer dat de poll is verwijdert en daarmee de positieve aandacht voor alternatieve geneeswijzen! Helaas is de farmacie nog steeds bezig met concurentie in plaats van krachten bundelen in het belang van de mens!!
Sopiha Dijkhuis17-10-2011 | 10:25
Jammer dat jullie zo te werk gaan. Mensen die zich bezighouden met alternatieve geneeswijzen, worden inderdaad door de reguliere genezers niet serieus genomen. Dagelijks zie ik haat en onbegrip in hun ogen, wanneer ik vertel dat ik healer ben. Wanneer leren deze mensen ooit eens respect te hebben voor ons? En wanneer leren zij samen te werken met genezers, die een heleboel klachten wél kunnen verhelpen?
Coen Tuerlings18-10-2011 | 08:42
Ik stem voor ja... ;-)
Silvia Maes18-10-2011 | 08:42
Wanneer durft iemand uit de eigen geneeskunde kring eens op te staan en openlijk uit te komen voor de kracht van samenwerking tussen de traditionele en de complementaire geneeskunde. Een dappere "Pim van Lommel"?
Germaine van de Wouw19-10-2011 | 09:04
Ja, het wordt tijd dat zorgprofessionals alternatieve geneeswijzen serieus nemen!
Peter van Dun19-10-2011 | 12:18
Complementaire Zorg: Buiten Europa is het vaak heel normaal om complementaire zorg in ziekenhuizen aan te bieden. Vooral Nederland is in dit opzicht extreem behoudend. In de jonge gemeenschappen Buiten Europa kunnen zorgverleners sneller samenwerkingsverbanden aangaan omdat men daar minder last heeft van (interne) starre structuren. Anders geformuleerd: Zorgverleners die ja hebben gestemd in de poll willen de samenwerking aangaan maar laten zich veelal tegenhouden uit angst voor negatieve reacties of nog erger strijd.
Bij verschillende percepties hoeft het echter niet tot strijd te komen! Deepak Chopra en Leonard Mlodinow hebben elkaar opgezocht kennis gedeeld en verschillen van mening kenbaar gemaakt en hebben aangetoond dat het veilig is om bij elkaar te blijven: http://youtu.be/3S9nUiKMI7s

Magda Wensing20-10-2011 | 09:15
Jammer, dat de poll is verwijderd. Dacht dat we toch in een vrij land leven. Wil iedereen aanraden om het boekje van Dr. Gabor Lenkei (Censuur) WAT U NIET MAG WETEN OVER UW GEZONDHEID te lezen en daar u voordeel mee te doen.
cindy de Nooijer24-10-2011 | 08:31
Erg jammer dat de poll verwijderd is. Duidelijk een geval van subjectieve wetenschap, cognitieve dissonantie! De uitslag bevalt niet dus we verwijderen de poll. Uiteraard kan het zijn dat de verhouding wel erg scheef is komen te liggen. Daar moet je IT technisch vast wat aan kunnen doen, je kunt er voor zorgen dat er per IP adres maar 1 keer gestemd kan worden, of je moet het inderdaad afschermen voor alleen leden. Maar is het niet zo dat wij allen de patient willen helpen. Ik in ieder geval wel en ik wil niet mijn portemonnee vullen als ik denk dat een patient bij een andere zorgverlener beter geholpen kan worden, complementair of regulier. Dus laat de patient ook zijn mening geven. Complementaire genezers werken allen vanuit hun professionaliteit, er is (nog) niet altijd voldoende bewijs dat het werkt, maar de conclusie mag daardoor niet zijn dat het niet werkt, ook dat zal aangetoond moeten worden, als de reguliere geneeskunde de complementaire serieus zou nemen kan de reguliere dat misschien aantonen. Objectieve wetenschap kun je falcifiseren, en verifieren! Er is voor de complementaire geneeskunde nou eenmaal minder geld beschikbaar om onderzoeken te doen, voor de reguliere geneeskunde zit er genoeg geld achter van de farmaceutische industrie, en juist daardoor hebben we een hoop problemen, alle medicatie die in het drinkwater terecht komt. Misschien kan de farmaceutische industrie zich eens richten op een systeem om deze medicatie uit het drinkwater te filteren.
Alternatief24-10-2011 | 08:32
De enige cijfers in nederland zijn van jaren geleden: toen kwam circa 78 procent pro alternatief. Uit een NIPO-marktonderzoek uit 1998 blijkt dat 73 procent "Alternatieve geneeswijzen en reguliere geneeswijzen hebben beiden hun sporen verdiend bij het genezen van ziekten"

tevens: 96 procent van de artsen beoefent geen alternatieve geneeswijzen. en 80.5 procent verwijst NIET naar alterantieve geneeswijzen : bron: http://medischcontact.artsennet.nl/web/file?uuid=9fef6a60-abe5-4d49-8453-9c21d25b77d0&owner=95cdccdb-0eaf-42ab-ab6c-fe8d76107d18

Groeten allemaal.
Henk 24-10-2011 | 14:01
Ooit is me een stelling aangereikt:
Homeophatie is onzin!!
Waarom?
Als je iets tig x verdunt dan vind je van het orginele product niks meer terug (en kan de orginele energie er ook niet meer inzitten). En kan het dus NIET werken!! (terwijl het dat WEL doet!!!)

MAAR....

Als je een film opneemt en er een DVD van maakt.
Wat staat er dan op de DVD??
Alleen maar 000 een 111 (nullen en éénen).
Niks van de orginele film vind je op de DVD, DUS de DVD is OOK onzin (ECHTER, als je de DVD afspeelt laat die wel weer de orginele film zien).

Misschien zijn de dingen anders dan wij in eerste instantie zien!!
Misschien kan er veel meer dan sommige meet instrumenten kunnen meten!!
Misschien zijn wij mensen te beperkt om alles te kunnen begrijpen (of begrijpen wij alleen wat we in cijfers kunnen vast leggen??)
Misschien....... hebben we allemaal onze eigen overdenkingen, aannames en bewijzen......
Peter24-10-2011 | 14:01
Ik lees in de motivatie om de poll te verwijderen:
"Aanvankelijk werd gedacht aan een technisch probleem, maar inmiddels is gebleken dat de uitslag is beïnvloed door initiatieven van belanghebbenden en patiënten".

Opmerkelijk: patiënten zijn toch juist de klant van de zorgverlener? En het gaat er toch uiteindelijk om of patiënten tevreden zijn over de verleende zorg? Het voorbij gaan aan de mening en waardering van de patiënt is op zijn minst een aanmatigende houding te noemen!
Bart Koning25-10-2011 | 08:45
In een woord: SCHANDALIG!!
Margje Vlasveld26-10-2011 | 20:11
arts en auto raakt een gevoelige snaar met de poll. Het onderwerp leeft wel en trekt ook veel (nieuwe?) bezoekers naar de website. Ik had ook ja willen stemmen, het lijkt mij alleen maar goed om aanvullende geneeswijzen serieus te nemen.
Jos Korthout29-10-2011 | 11:54
Zou het echt niet kunen ? Dat onverwacht, zeer veel mensen werkelijk vinden dat alternatieve geneeswijzen wel dehgelijk serieus genomen dienen te wordn. Ik denk het wel. Maar als getwijfelkd wordt aan de "eerlijkheid" van de stemhandelingen. kanm de proef toch overnieuw gestart worden, met een controleerbaar en vertrouwd systeemn, waarbij iedereeen slechts eenmaal zijn of haar stem kan uitbrengen.
Vriendelijke groet, Levenscoach Jos Korthout BSW, registeragoog, meditatieleider en familieopsteller, goed samenwerkend met menig arts, www.korthouthulp.nl
p.sligcher03-11-2011 | 08:29
Ik had al gereageerd, maar mijn reactie is verwijderd. Is dit, omdat ik homeopathisch arts ben? Het wordt steeds doller en kinderachtiger Ik heb net weer iemand met jarenlang migraine genezen. Al een jaar klachten vrij. Dan pas spreken wij van genezen.Patient blij, ik blij, pharmaceutische industrie niet blij. Met vriendelijke groet Pietje
Wim Nobel05-11-2011 | 20:36
How to lie with statistics?
In de wetenschap van...
rita ligteringen- shiatsu therapeut05-11-2011 | 20:38
Het resultaat is in ieder geval door menigeen bekeken. Laten we hopen dat westerse artsen door krijgen dat er meer is dan alleen maar cijfermatige uitslagen maar dat het resultaat voor de patient telt en het enige is dat zou moeten telllen. Samen staan we voor het belang van de patient, Moet je eens voorstellen hoe wij met onze alternatieve (wat een rot woord is dat toch)preventief veel dingen kunnen doen, hoe sterkt zouden de ziektekosten niet dalen!!!!Als de politiek dat nou ook eens oppakte!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wim Luiten09-11-2011 | 10:25
Voorbeeld van on-professioneel gedrag door "professionals ?"
mam schraver10-11-2011 | 09:57
Hopelijk gaat de reculiere geneeskunde en de homeopathische geneeskunde, zien dat samen werking de beste zorg is voor de toekomst, de zorg waar Nederland om vraagt!
ellen de lange14-11-2011 | 09:01
Welke belangen spelen hier? In ieder geval niet de belangen van ons allen, zowel w.b. onze gezondheid als de economie.
Nog steeds blijkt de derving van inkomsten van een kleine rijke groep te prevaleren.
Trudy14-11-2011 | 09:01
Een 'ja' voor Homeopathie natuurlijk! Kom op met die resultaten of start een nieuwe poll en zet die kinderachtige arrogante petten is af.
Peter van Dun15-11-2011 | 08:19
Censuur? Een ander voorbeeld? http://www.davidicke.com/headlines/56046-cbs-poll-ron-paul-winning-by-a-landslide-cbs-pulls-poll
Tessa van Etten15-11-2011 | 13:32
Ben voor homeopathie. Bij dez wijze van onderzoek wordt de manipuleerbaarheid van gegevens duidelijk. Het is een luie goedkope manier van onderzoek zonder enige waarde.
Simone Snel17-11-2011 | 09:29
Oeps, gezien de aard van bovenstaande reacties zullen deze binnenkort ook wel verwijderd worden. Erg eenzijdig en niet representatief. Net als de resultaten van de poll ;)
Peter van Dun17-11-2011 | 09:29
De Vereniging tegen Kwakzalverij trekt fel van leer tegen alternatieve geneeswijzen, maar knijpt een oogje toe waar het gaat om misstanden in het reguliere circuit. Een nieuwe blog...

http://www.linkedin.com/groupItem?view=&gid=2186074&type=member&item=75869647&qid=0d130a7f-6496-432e-8c79-c051228b1be5&trk=group_most_popular-0-b-ttl&goback=%2Egmp_2186074
Joke22-11-2011 | 08:08
Het is fijn als je niet de een of ander beoordeeld. Ieder doet iets met het bewustzijn wat hij/zij op dat moment heeft. Het is niet aan iemand om iemand anders te veroordelen. Help diegene liever door jou visie op bijvoorbeeld genezen te geven, zodat de ander uitgenodigd wordt om er over na te denken. Je weet niet half wat je alleen dan al in werking zet.
Dit is mijn visie op dit moment met het bewustzijn wat ik nu heb. Ik kan over 4 weken wel weer een heel ander inzicht krijgen en dan stel ik mijn visie/'waarheid' ook weer bij. En zo ontwikkeld de mens zich denk ik.
Greet Boogaerdt23-11-2011 | 14:00
Waarom in de kramp schieten als een antwoord/uitslag je niet bevalt? Alles in het leven is gebaseerd op de twee principes: angst en liefde. Dit lijkt me een voorbeeld van een 'angst'-reflex.
J.elferink24-11-2011 | 08:34
Dankzij natuurlijk schildklier hormoon heb IK mijn leven weer terug na 10 jaar als een dood vogeltje op de bank te zitten. Ik plaste de Tyrax nl gewoon uit. Ja de waarden in mijn bloed waren " goed" . Jaja. Ik zou willen dat alle artsen en internisten zich een maand zouden voelen als ik jarenlang heb gedaan!
Dan zou men wel anders beslissen. Ik betaal ieder jaar ruim € 800,- zelf aan onderzoeken en medicatie, want de verzekering laat me gewoon stikken omdat artsen het niet nodig vinden dat ik me weer goed voel en het standpunt innemen dat ik maar thyrax moet slikken Schande en onmenselijk
Koos07-12-2011 | 09:34
Een zeer onbetrouwbare uitslag, goed dat die is weggehaald.
Deze site moet niet worden overgenomen door alterneuten
Guido Jonkers11-12-2011 | 17:19
Wij maakten destijds een screenshot van de site van Arts & Auto, RUIM VÓÓRDAT er zoveel mensen via oproepen naar deze site kwamen..!

Daarin is duidelijk te zien, wat de 'onbesmette' stand van zaken is. Wat artsen daadwerkelijk vinden, m.b.t. tot de gestelde vraag.
Geïnteresseerden kunnen hier dit verhaal vinden: http://wp.me/p1gzpi-9dS

Overigens geloof ik dat, met een beetje moeite wellicht, Arts & Auto toch ook in staat zouden moeten zijn om deze stand in beeld te brengen. (Mogelijkerwijs dat zelfs het artikel op WantToKnow van 5 Oktober (!) aan de basis heeft gestaan van de toestroom van 'positief'-gestemden..!)

Reageren?

Artikelen in dit thema