Renault Clio

Heeft Renault de laatste jaren terrein verloren in het zogenaamde B-segment, nu komt het hard terug met deze volledig nieuwe Clio. Lekker eigenzinnig en met zeer moderne techniek, waardoor deze Clio binnen alle fiscale voordelen voor zuinige auto’s valt.

Tekst: Bart van den Acker

 

Deze nieuwe Clio is het eerste model dat geheel is ontworpen onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker (géén familie). De Clio onderscheidt zich flink van andere moderne auto’s door zijn mooi geproportioneerde vorm, vrijwel zonder onnodige lijnen. Het front is onmiskenbaar Renault, maar de achterkant met z’n ‘dikke billen’ vind ik minstens zo kenmerkend. Er zit maar één ‘fout’ in het uiterlijk, en dat is de verborgen deurgreep van de achterportieren. Niet handig, niet mooi en het vergroot de dode hoek, vooral rechtsachter.

Prijs vanaf € 13.490,- VvAA Lease vanaf € 298,16 Bijtelling 14%

Naast deze vijfdeurs komt er géén driedeurs; later dit jaar komt er wel een kleine stationcar. Om brandstof te besparen (en CO2–uitstoot tegen te gaan) heeft Renault een compacte driecilinder turbomotor ontwikkeld. Met 66 kW/90 pk is die sterk genoeg voor normaal gebruik. De Clio heeft uiteraard een stop-startschakeling en zelfs standaard cruise control. Met zijn gewicht onder de ton is hij ook niet te zwaar.

Tegen die hele achtergrond valt mijn praktijkverbruik van rond 1 op 14 niet mee; het verschil met de fabrieksopgave is enorm. Iets zuiniger zou kunnen, maar 1 op 20 is onmogelijk.

Waarom is de Clio in vredesnaam zo stug geveerd?

De voorstoelen zitten goed, maar waarom is de Clio in vredesnaam zo stug geveerd? Op de snelweg voel je continu bewegingen en trillingen door kleine oneffenheden; een klinkerstraat is helemaal een crime. Ander punt van kritiek betreft de ruimte, vooral achterin. Standaard vijf deuren is aardig, maar vier volwassenen aan boord betekent inschikken. Ooit bouwde Renault de oer-Twingo die een stuk kleiner was, maar van binnen veel ruimer dan deze Clio en ook reed die een stuk comfortabeler. Het kan dus wel. De bagageruimte is met 300 liter inhoud best ruim voor dit formaat auto.

Het dashboard van de Clio ziet er wat anders uit dan bij de meeste auto’s. Prima, want het gaat niet ten koste van de functionaliteit. Op het grote touchscreen in het midden zijn diverse functies te bedienen. Dat werkt over het algemeen logisch, al is beëindiging van de navigatie zonder dat de bestemming is bereikt wel even zoeken. De afwerking oogt erg plastic en het ‘chroom’ spiegelt bij bepaalde lichtinval zo erg, dat daardoor het zicht op de tellers wordt gehinderd. Doordat de dashboardverlichting altijd aanstaat, zou weleens kunnen worden vergeten om de verlichting in te schakelen, wat
’s avonds op felverlichte straten levensgevaarlijk is.

Conclusie: met deze nieuwe Clio spreekt Renault trendgevoelige kopers (man en vooral ook vrouw!) aan, die een modieuze auto willen én alle fiscale voordelen, waaronder een scherpe aanschafprijs. Deze is zó anders dan eerdere Clio’s, dat veel potentiële kopers nu in andere merken zullen rijden. 

Delen