Renault Espace

De grote MPV heeft zijn tijd gehad. De nieuwe Espace is dan ook een iets ánder soort auto dan vorige generaties. Alleen al voor de durf zo’n auto uit te brengen, verdient Renault waardering.

Tekst: Bart van den Acker

 

De nieuwe Espace is even lang als de vroegere Grand Espace. Tegelijkertijd is de nieuweling ietsje breder en lager. Uiterlijk is het een opvallende, dynamische verschijning. De waardering voor dat uiterlijk speelt beslist een rol in de aankoopbeslissing, al koopt niemand meer zo’n auto als er geen praktische noodzaak is.

07-2015p093Prijs vanaf € 42.990,- VvAA Lease vanaf€ 869,12 Bijtelling 25%

Door de lagere carrosserie komt de Espace niet meer zo ruimtelijk over als eerdere generaties. De drie zitplaatsen op de achterbank en de twee helemaal achterin (optie) zijn vooral bestemd voor kinderen. De individuele stoelen op de middelste rij zijn voor volwassenen wat smal. Het glazen dak in de testauto kost belangrijke centimeters hoofdruimte. Als de achterste zitplaatsen worden gebruikt, is op de middelste zitrij enige inschikkelijkheid gewenst en voor volwassenen ontbreekt dan de ruimte. De drie stoelen op de middelste rij kunnen verschuiven en de rugleuningen kunnen apart plat worden gelegd. Bij de testauto (topversie) kunnen alle vijf stoelen achterin zelfs elektrisch worden omgeklapt. Voorin staan twee prettig zittende stoelen.

De bestuurder heeft een imposante cockpit om zich heen, waarin een tabletachtige display overheerst. Die is als touchscreen te gebruiken, maar de functies kunnen ook met een draai-/drukknop worden bediend, afhankelijk van de voorkeur. Het vraagt wat voorstudie, want er is echt van alles naar smaak in te stellen. Dat gaat van de zwaarte van de besturing of gaspedaalrespons tot de kleur van de verlichting in het interieur.

De bestuurder bevindt zich in een imposante cockpit

Ik vind de Espace in de stand ‘Neutral’ het prettigst reageren. ‘Sport’ slaat nergens op in zo’n auto. Renault levert de Espace uitsluitend met kleine 1,6 liter motoren. Over downsizing gesproken! Er zijn een nieuw ontwikkelde turbo-benzinemotor (147 kW/200 pk) en twee varianten van de bestaande diesel met die inhoud. De knalrode energielabels zijn vervangen door groene A- en B-labels. Ik reed de benzineversie, die standaard is gekoppeld aan een zeventraps automaat. De kleine motor toonde zich verrassend stil en soepel en ik reed 1 op 12. Chapeau, voor een auto van dit formaat!

Over het algemeen is de Espace comfortabel, maar de schokdemping schiet soms tekort in de verwerking van hobbels. Minpuntjes zijn de rare plek voor de P-stand van de automaat, die daardoor soms onbedoeld wordt bediend en de adaptieve cruise control laat het afweten wanneer hij echt nuttig zou kunnen zijn, bijvoorbeeld bij lagere snelheid in de file.

Conclusie: het is een statement in vormgeving en stijl; bijna futuristische chic in combinatie met véél ruimte voor het kroostrijke gezin. Geen allemansvriend, maar hij trekt wel de aandacht.

Delen