Renault Talisman

Met de Talisman denkt Renault genoeg onderscheidende troeven in handen te hebben voor een succesvolle rentree in de grote middenklasse. Maar is dat ook zo?

Tekst: Bart van den Acker

 

 

De Talisman is een forse, formeel ogende vierdeurs sedan. Recht van voren heeft hij een heel eigen gezicht; van opzij is hij minder onderscheidend. In de loop van deze maand verschijnt een estate-uitvoering.

Renault Talisman

Prijs vanaf € 30.590,- Bijtelling 21/25 procent

Het interieur biedt genoeg ruimte voor vier volwassenen, maar de Talisman is zeker niet de ruimste in zijn klasse. Wél royaal is de bagageruimte met een inhoud van 608 liter. Een deel van de opbergruimte bevindt zich onder de vloer.

Het interieur is fraai afgewerkt en het dashboard ziet er indrukwekkend uit, wat vooral komt door de grote display. Daar begint de ontdekkingsreis door alle mogelijkheden. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is naar smaak instelbaar, van de kleur van de sfeerverlichting tot het volume van het geluidje van de richtingaanwijzers. Het is alleen jammer dat de werking niet zo logisch is. Daardoor weet ik er na een aantal dagen nog steeds niet goed mijn weg in te vinden. Als ik kies voor een comfortabele afstemming van de auto, begint ook mijn stoelmassage te werken. Wil ik die uitzetten, dan moet ik naar een ander menu. Bij de keuze voor een andere afstemming van de auto (Comfort, Sport) verandert automatisch de lay-out van het instrumentarium. Als bestuurder kun je ook zelf kiezen voor een andere lay-out, maar geen van de vijf opties biedt de snelheidsmeter en toerenteller naast elkaar.

De Renault Talisman heeft wat rare kronkels in de bediening

Voor veel snufjes geldt: knap dat het kan, maar wie zit er nou echt op te wachten? Persoonlijk vind ik het belangrijker dat de basis van een auto klopt. Dat betekent bijvoorbeeld dat ik gewoon récht achter het stuur zit. Vreemd genoeg staat het stuur links van het midden van de bestuurdersstoel. Op lange ritten merk ik dat ik daardoor scheef ga zitten; dat kan toch niet de bedoeling zijn? De afstemming van het onderstel is in geen enkele van de beschikbare opties echt fijn. ‘Comfort’ betekent nog steeds niet dat kleine oneffenheden comfortabel worden verwerkt. De té grote velgen en lage banden op de testauto helpen daarbij beslist niet. Het systeem ‘4Control’ zorgt voor een actieve vorm van vierwielbesturing. Dat maakt de Talisman gezien zijn formaat heel wendbaar, maar de stabiliteit op kruissnelheid overtuigt niet.

De Talisman is er met twee benzine- en drie dieselmotoren. Ik reed de sterkste benzineversie, waarvan de motor standaard is gekoppeld aan een zeventraps automaat. Die laatste houdt het motortoerental en daarmee het geluidsniveau mooi laag. Het gemiddelde praktijkverbruik van 1 op 11,7 is niet slecht, al beweert de boordcomputer dat de Talisman nog zuiniger is.

Conclusie: Renault zal de Talisman met veel overtuigingskracht moeten verkopen, omdat het een compleet nieuw model betreft. Aan steekhoudende argumenten om voor dit model te kiezen, ontbreekt het. Hij is niet slecht, maar óók niet significant beter dan de concurrentie.

Delen