Schoon rijden op waterstofgas

Wetenschappers zijn al lange tijd op zoek naar een goed alternatief voor fossiele brandstoffen. Autojournalist Bart van den Acker laat zijn licht schijnen over dit onderwerp. De brandstofcel, die gebruikmaakt van waterstofgas, is in zijn ogen de ideale opvolger.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Shutterstock

 

Deskundigen verschillen nog weleens van mening, maar als het gaat om alternatieven voor benzine en dieselolie zijn ingewijden het roerend met elkaar eens: in de toekomst zullen we voor de aandrijving van voertuigen gebruikmaken van verschillende aandrijftechnieken, afhankelijk van het doel waarvoor een voertuig wordt ingezet. De verbrandingsmotor zal
naar verwachting nog geruime tijd meedraaien als plug-in hybride, een techniek die steeds meer automerken gebruiken. Volledig elektrische voer-tuigen, met een batterij die aan een stopcontact wordt opgeladen, blijven ook bestaan, maar zullen door hun beperkte actieradius nooit dé vervanger worden van de benzineauto. Hoe anders is dat voor de brandstofcel. Deze cel, die gebruikmaakt van waterstofgas, kent uitsluitend voordelen en heeft dus wel toekomst. Een brandstofcel stoot geen ongewenste stoffen uit: geen CO2, geen roet, stikstofoxide of onverbrande koolwaterstoffen. Het enige wat uit de uitlaat komt, is puur water. Het grootste voordeel van deze techniek is dat waterstofgas gewoon getankt kan worden, net zoals benzine, dieselolie of aardgas. Met enkele kilo’s waterstofgas is al een forse actieradius te bereiken; aan het stopcontact hoeft de auto met brandstofcel nooit.

Lees verder (pdf).

03-2015p072-073

Delen