Tesla Model S

Binnen het nog bescheiden aanbod aan elektrische auto’s neemt het Amerikaanse Tesla een bijzondere plaats in. Tesla is onder de auto’s zoiets als Apple onder de computers. De Model S is een smaakvolle zakenauto, formaat BMW 5-serie. 

Tekst: Bart van den Acker

 

Tesla claimt dat de Model S op een volle accu 480 km ver komt. Kijk, daarmee kan de actieve zakenvrouw/man uit de voeten. Feit is dat deze claims in de dagelijkse praktijk flink optimistisch blijken. Tesla heeft die grote actieradius relatief simpel bereikt door een joekel van een batterijenpakket tegen de bodem van de auto te schroeven. De Model S is daarmee ruim 2100 kilo zwaar, maar ach, hij is toch belastingvrij!

Tesla-model-s-530Prijs vanaf € 72.000,-  VvAA Lease vanaf € 1361,76  Bijtelling 0%

Zo’n groot pakket betekent ook dat het laden méér tijd in beslag neemt. Aan een gewoon stopcontact duurt het zelfs 20 uur en vooral de laatste 20 procent kost veel tijd, dus ik kreeg ’m mee met 80 procent vulling.

Bij de eerste kennismaking overtuigt de Model S door zijn geslaagde uiterlijk. Dit is geen auto alleen voor ‘nerds’. Bovendien is hij praktisch, met veel bagage- en opbergruimte. Ook voorin zit een kofferbak, voor achterin is een tweezits-kinderbankje een optie.

Hij is niet alleen groot, maar geeft, vooral in stadsverkeer, ook weinig overzicht. Vooral het uitzicht (schuin) naar achteren is beperkt. Rijden met de Model S is in het begin even bevreemdend als met elke andere elektrische auto, door de afwezigheid van (motor)geluid. Al snel blijkt dit een belangrijk onderdeel van het overtuigende rijcomfort. De prestaties zijn ruim voldoende, ook met de minst krachtige van de drie versies. De reactie op het rechterpedaal en de besturing voelen heel natuurlijk aan. De Model S heeft overigens helemaal géén transmissie, maar de bediening is vergelijkbaar eenvoudig met een auto die wel transmissie heeft: P-N-D-R. De kleine automaat-handle is net als veel andere onderdelen herkenbaar afkomstig van Mercedes-Benz, waarmee Tesla samenwerkt.

Dit is geen auto alleen voor ‘nerds’

De afwerking van het interieur is ook even keurig als in het merk met de ster. Op het enorme beeldscherm is vrijwel elke functie te bedienen. Handig dat je dat voor verschillende functies zelf kunt indelen. Zo is er ook een gigantisch navigatiesysteem, waarin wel twee ernstige fouten zitten. De kaart volgt de beweging van de auto niet, dus in no-time rij ik ‘buiten beeld’. Dat leidt enorm af. En eigenlijk is het onverteerbaar dat de locaties van laadpalen niet staan aangegeven. On-danks de reikwijdte is het toch steeds rekenen: haal ik het wel, haal ik het niet? Dat heb ik ook ondervonden, met een flinke dosis ‘range anxiety’ tegen het einde van mijn testrit. Met die 80 procent vulling haalde ik normaal rijdend zo’n 275 km.

Conclusie: ik neem Tesla uitermate serieus in dit bijzondere deel van de markt. Wat ze maken, is knap, maar we zijn er nog niet. Beter kijken naar de behoeften van de (Europese) consument en snel verdere ontwikkeling van oplaad- en accutechniek zijn noodzakelijk. Dan wordt het wat. 

Delen