Zorgprofs niet blij met managers

Zorgprofessionals zijn maar matig tevreden over het functioneren van zorgmanagers. Ruim 20 procent bestempelt dat functioneren als onvoldoende, terwijl 28 procent vindt dat het functioneren van managers op de grens tussen voldoende en onvoldoende ligt. Dat blijkt uit een enquête over kostenbeheersing, die de redacties van Arts en Auto en Zorgvisie onder hun doelgroepen lieten uitvoeren door bureau Teraknowledge.

In de zorgsector wordt veel geld verloren door verkeerde managementbeslissingen, zegt ruim driekwart van de zorgprofessionals. Voorbeelden die genoemd worden zijn onder meer: mislukte ICT-projecten en onuitvoerbare plannen van veel te duren adviseurs, grote pr-afdelingen die zorgen voor dure logo’s, aanschaf van verkeerde apparatuur en onnodige nieuwbouw. Arts in opleiding Peter Westerweel zegt daarover in Arts en Auto 11: “Er is een grote groep van managers die zich bezighoudt met allerlei verander-, verbeter- en ontwikkeltrajecten die niets concreet bijdragen aan het primaire zorgproces.  Integendeel, het kost de professionals gewoon tijd.”

Maar het zijn niet alleen de managers die het verkeerd doen, relativeert 34 procent van de zorgprofessionals. Ook slechte medische beslissingen van zorgprofessionals zelf kosten te veel geld. Voorbeelden daarvan zijn volgens de professionals het voorschrijven van overbodige medicatie, het eindeloos lang doorbehandelen van patiënten en het stellen van foutieve diagnoses. Ook het niet durven weigeren van behandeling zou bijdragen aan de hoge kosten.

Overigens vindt ruim 40 procent van de zorgprofessionals dat managers redelijk functioneren en 8 procent van de professionals bestempelt het functioneren van managers als goed.

Meer over de een enquête over kostenbeheersing leest u hier.

Delen