Aiways U5

Aiways is een Chinees merk dat uitsluitend volledig elektrische auto’s produceert. Voldoet het aan de Europese maatstaven?

Tekst: Bart van den Acker Beeld: Aiways

Value for money’ zit bij Aiways niet alleen in het product. Dit merk heeft geen dealernetwerk en dus ook niet de kosten daarvan. Kopers kunnen online terecht, en een proefrit is alleen op afspraak mogelijk op een centrale locatie. Voor onderhoud (1x per jaar of per 100.000 km) bestaan afspraken met Profile. 

Aiways U5
Prijs vanaf € 39.950,- Bijtelling 12 procent

Het eerste model van Aiways, de U5, is een keurige, wat onopvallende, middelgrote SUV. Van binnen is hij onverwacht ruim, vóór- en achterin. De bagageruimte meet minimaal 432 liter; geen nieuw record, maar behelpen is anders. Onder de vloer zitten nog de nodige vakken en in het front is opbergruimte voor het laad-snoer. Met de achterbank omgeklapt, ontstaat een volledig vlakke laadvloer. 

Voorin staan twee prettige, ruim verstelbare stoelen. Opmerkelijk is dat een normaal dashboardkastje ontbreekt. De uitvoering en afwerking van het dashboard is wel heel netjes. Achter het stuur zit een compleet instrumentarium, met twee kleinere ernaast. Minpuntje is de hier en daar wel erg kleine typografie.

De U5 heeft geen navigatiesysteem, dat moet worden binnengehaald van de eigen smartphone, via Apple CarPlay. Niet ideaal, maar dat is ongetwijfeld een prijskwestie. De bediening van allerhande functies via het display is soms een digitale zoektocht. Als de U5 van mij was, zou ik één functie direct uitschakelen: het systeem dat me zonder aanleiding waarschuwt om niet te roken of bellen onder het rijden, te blijven opletten enz. Irritant. Een ander minpuntje: de wat trage werking van de adaptieve cruisecontrol die veel te ruime minimale afstanden aanhoudt.

‘Merk verdient een pluim’

Op de weg voldoet de Aiways heel goed als het aankomt op veercomfort, weggedrag, geluidsniveau et cetera. Het is een fijne reisauto, met name op wat langere ritten die wel wat planning vereisen.

Officieel heeft de U5 een WLTP-bereik van 410 km, maar na 100 procent opladen geeft het dashboard consequent 384 km aan. Dat is ook een wel heel optimistische schatting. Op een rit van 180 km met vrijwel alleen snel-weg (100 km/u op cruisecontrol) raak ik ruim 250 km actieradius kwijt. Het gemiddelde stroomverbruik komt telkens neer op 23 á 24 kWh/100 km en dat is best fors. Met een 63 kWh accu is het logisch dat ik de 300 km niet haal. De U5 is ook niet voorzien van de zogenaamde driefasen-laadtechniek, dus bijladen gaat niet snel. Bij Fastned komt de U5 ook niet verder dan 65 kW. 

Conclusie: een compleet nieuw merk (opgericht in 2017) dat vanuit het niets een zo competente auto neerzet, verdient een pluim. De Aiways U5 is een prettige auto in het gebruik, met weliswaar een stevig stroomverbruik, maar een scherpe aanschafprijs.

Delen