Alfa Romeo Tonale

De middenklasse SUV Tonale moet het mooie, oude merk Alfa Romeo behoeden voor een stille dood.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld Alfa Romeo

Het was (te) lang heel stil rond Alfa Romeo. Krap vier jaar geleden kregen we de Tonale al te zien, maar nu is hij er pas echt. Hij was het wachten waard, laat ik dat vooropstellen. De Tonale maakt zijn entree echter in een klasse die al drukbezet is. Ander nadeel is dat er geen vergelijkbaar voorgaand model is, en dus zijn er ook geen tevreden klanten die uitkijken naar ‘de nieuwe’.

Prijs vanaf € 40.920,- Bijtelling 22 procent

Een sterk punt is zijn uiterlijk. Smaak is subjectief, maar de Tonale onderscheidt zich sterk van alles wat er in deze klasse te koop is. Vooral het karakteristieke front met zes led-koplampjes en natuurlijk het centrale ‘schild’ maken ’m onmiskenbaar tot een Alfa.

Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen. De bagageruimte is met minimaal 500 liter inhoud heel royaal. Het dashboard is keurig afgewerkt. Het instrumentarium is digitaal en naar smaak in te delen, het relatief kleine centrale display heeft tal van functies. Het is fijn dat de airco apart te bedienen is. Handig: op het dashboard is steeds de beschikbare actie­radius te zien. 

De reflecterende dwarsbalk in het dashboard is in het donker fraai en niet storend. De enorme hoofdsteunen op de achterbank belemmeren helaas wel het uitzicht via de binnenspiegel en zorgen rechtsachter voor een flinke dode hoek. Subtiel detail is het Italiaanse vlaggetje op de middenconsole.

Formeel is de Tonale een full hybride

Voorlopig is de Tonale er uitsluitend met een 1,5 liter benzinemotor, een zeventraps automatische transmissie en voorwielaandrijving. Die motor levert in de basisversie 96 kW/130 pk, de testauto is de tweede versie, met 118 kW/160 pk. In beide gevallen is er ook een elektromotor, die soms heel even heel de aandrijving overneemt. Formeel is het dus een full hybrid. Helaas werken beide motoren niet zo vloeiend samen. Na een koude start stapvoets rijden over een parkeerterrein verloopt ‘schokkerig’. De automatische transmissie werkt daarentegen wel prettig. In zeer wisselend Nederlands verkeer reed ik ruim1 op 15. Niet spectaculair maar ook zeker niet slecht. 

Op kruissnelheid is de Tonale mooi stil. De afstemming van vering en schokdemping is stevig maar niet té hard. De lichte, heel directe besturing vraagt even wat gewenning maar is daarna wel fijn.

Typisch Alfa is de DNA- schakelaar om diverse functies anders af te stellen, maar in het Nederlandse verkeer heeft dat nauwelijks effect. De adaptieve cruise control kan de kruissnelheid afstemmen op de verkeersborden, maar de auto remt geregeld onverwacht voor borden op een parallelweg, of, nog erger, accelereert uit zichzelf.

Conclusie: met de Tonale betreedt Alfa Romeo een voor het merk nieuwe klasse. Het sterkste punt is beslist het onderscheidende uiterlijk. Hij kan zich, afgezien van wat kleine minpuntjes, prima meten met de concurrentie.

Delen