Apothekers in actie
Elke week gaat in Duitsland bij zes apotheken het licht definitief uit, aldus de voorzitter van ABDA, de Duitse tegenhanger van onze KNMP. De slechte financiële situatie in de farmacie ligt hieraan ten grondslag: de tarieven zijn sinds 2004 niet meer omhoog gegaan, terwijl de algemene kosten met 12 procent zijn gestegen en de personeelskosten met 29 procent.
In Nederland is het aantal openbare apotheken de laatste jaren juist licht gestegen. Blijkbaar is er een markt voor, zou je dan denken. Maar wie de medische vakbladen en nieuwssites leest, weet dat de kentering nabij is. De jaren van de groei van het aantal apotheken ligt achter ons en de krimp dient zich onontkoombaar aan. Ruim een week geleden liet Zorgverzekeraars Nederland weten wat hun leden te doen staat als het zover komt: wel helpen om de apotheekvoorziening overeind te houden, maar niet ten koste van alles iedere apotheek in ons land open houden.
En nu beginnen de consumenten zich te roeren. Zij kunnen zich melden bij de Consumentenbond, die een onderzoek is gestart naar de medicijnverstrekking door de openbare farmacie. De reden hiervoor is duidelijk: steeds meer apothekers laten via de media weten dat het water hen aan de lippen staat. De actie van de Consumentenbond kan dan ook heel belangrijk voor hen worden, want als die laat zien dat consumenten ontevreden zijn over de continuïteit van de farmaceutische zorg, voelen de zorgverzekeraars zich snel genoeg aangesproken om hiertegen in actie te komen. Consumenten zijn immers verzekerden en het moment waarop die kunnen overstappen naar een andere zorgverzekeraar nadert snel. Dit is dus hét moment voor de openbare farmacie om hun cliënten te mobiliseren om hun onvrede uit te spreken over de medicijnverstrekking.
5 reacties
Welke actie zou dat dan moeten zijn? Wat is de zin van een dergelijke mobilisatie als er in de achterkamertje e.a. wordt beslist over de hoofden van de burgers in dit land heen?
Uit het PW van deze week:
Uit het PW van deze week, 12 oktober 2012;
Menzis: ‘Sanering nodig van te kleine apotheken’
Zorgverzekeraar Menzis erkent dat veel apothekers problemen hebben gekregen na de invoering van het preferentiebeleid. Het gaat vooral om kleine apotheken. Een onderbelichte reden, zo zegt Menzis, is dat de kleine apotheken sinds 2008 een te laag tarief mogen hanteren van de NZa, de Nederlandse Zorgautoriteit.
Banken houden deze ‘technisch failliete’ apotheken in leven, omdat beide partijen afgesproken hebben dat ze voorlopig minder of geen rente en aflossing op hun leningen hoeven te betalen. Volgens Van Dam en Eleveld van Menzis gaat het bij deze kleine apotheken om een totale schuld van rond 400 miljoen euro.
Oplossing zou volgens hen zijn deze apotheken toch failliet te laten gaan, waarna levensvatbare apotheken – zonder de molensteen van goodwill – een doorstart kunnen maken. Menzis vindt een sanering van te kleine apotheken op zijn plaats: “Farmaceutische zorg wordt beter met grotere, financieel gezonde apotheken.”
—-Kleine apotheken mogen van de NZa sinds 2008 een lager tarief hanteren?
Menzis verlaagt het tarief voor de materiaalkosten en zegt dan dat de apotheken dit tarief van de NZa mogen hanteren? Max Max en Mini Max tarief? De NZa stelde in 2008 nog immer de max max tarieven vast en ook Menzis weigerde meer te betalen dan mini maxi. Hoezo dan spreken van mogen? Wel heel cynisch van Menzis.
Zo kennen we er nog wel een paar.
Hier spreekt Julius van Dam. Door de KNMP gepolst voor een baan bij de KNMP!
“Van Dam is daarin geslaagd. Hij was met Eleveld betrokken bij het convenant in 2004, dat samen met de KNMP, Zorgverzekeraars Nederland, het ministerie van VWS en Bogin werd gesloten en zag na de brede invoering van het preferentiebeleid in 2008 de besparingen voor de verzekerden fors oplopen, tot ongeveer 360 miljoen euro per jaar. Volgens het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) neemt die besparing dit jaar toe tot naar schatting 600 miljoen euro.
Daarom was er bij enkele partijen in de farmaciesector opluchting om het vertrek van Van Dam bij Menzis. Toen hij afgelopen zomer bijvoorbeeld iemand van de KNMP sms’te dat hij vertrok en een adviesbureau ging oprichten, antwoordde de apothekersorganisatie: ‘Wat zou je voor de KNMP kunnen betekenen?’ Gevat sms’te Van Dam terug: ‘Is mijn vertrek dan niet voldoende???’’
–Dus welke actie vanuit de openbare apotheken is dan zinvol dit allemaal wetende wat er in de achterkamertjes wordt bekokstoofd en met zo’n KNMP, degene die namens de openbare apotheken aan de onderhandelingstafels alles blijft weggeven?
ANH Jansen
12 oktober 2012 / 23:10ik begeef me hier en nu even niet in tarieferingsmoeras , maar volsta met te constateren dat het criterium om te saneren in apothekersland op basis van de financiele situatie wel heel willekeurig is. is er nagedacht waar de kale plekken zullen ontstaan (de steden?) en wat de kwaliteit is van de verdwijnende en dus ook van de resterende praktijken? het heeft allemaal met kwaliteit van zorg niet veel meer van doen. zoals op menig departement is het in de zorg (VWS) al tijden louter boekhouden en niet met een systeem van de fijnste soort.
ies van golen
14 oktober 2012 / 13:11Het is weliswaar juist dat het onderzoek van de consumentenbond invloed zou kunnen hebben op de houding van de zorgverzekeraars.
In het verleden is de consumentenbond niet bepaald positief geweest over apothekers/apotheken en ook nu bestaat het risico dat de uitgekiende PR van de zorgverzekeraars de oorzaak van de problemen weer bij de apotheek legt.
Bijzonder hardnekkig is het misverstand dat de consument met de voeten zou kunnen kiezen. Ongeveer 70% van de mensen is min of meer verplicht verzekerd. Overstappen kost dan veel geld. Verder zit naar schatting nog eens ruim10% vast aan een verzekeraar vanwege de door hun gekozen aanvullende verzekering, waarvoor bij een switch geen acceptatieplicht bestaat. De werkelijk ” vrije” markt bestaat dus maximaal uit 15% van de verzekerden. Van dit aantal verandert jaarlijks ongeveer 40% van zorgverzekeraar, hetgeen een aardige indicatie is van de “tevredenheid” over de zorgverzekeraar.
Mijn conclusie: de markt zit in feite volledig op slot en de belofte van de politiek dat er jaarlijks zou kunnen worden gemuteerd is in de praktijk de zoveelste loze belofte gebleken.
Meijer
18 oktober 2012 / 09:12@ Meijer
U leeft blijkbaar nog in de tijd van het ziekenfonds. Tegenwoordig zit iedereen (dus 100%) verplicht in de basis(zorg)verzekering. Overstappen naar een andere zorgverzekeraar kost alleen geld als die duurder is, maar waarom zou je dan overstappen? Aanvullende verzekeringen (overigens zelden zinvol omdat men toch vaak moet bijbetalen) kunnen ook bij een andere zorgverzekeraar worden afgesloten dan waar de basisverzekering loopt.
chris
18 oktober 2012 / 14:57@Chris. Waarom je zou overstappen als de premie duurder is? Wat een vraag? Wellicht omdat de kwaliteit aanmerkelijk beter is? Omdat de nieuwe polis een echte Restitutie polis is? Wellicht om er andere ziekenhuizen zijn gecontracteerd? Met een betere kwaliteit? Of betere bereikbaarheid? Kortere wachttijd? Gratis parkeren? De laagste prijs is niet voor iedereen het criterium voor de aanschaf van een verplichte verzekering.
En de NZa heeft toch in haar Marktscan zorgverzekeraarsmarkt aangegeven dat verzekeraars het niet accepteren dat een verzekerde de basisverzekering afsluit bij de ene verzekeraar en de aanvullende verzekering bij een concurrent. Dan gaan de trucendozen open: verhoging van de premie, risico selectie e.d.
De politiek en Regering hebben al aangegeven hier niet tegen te kunnen optreden; aanvullende verzekeringen vallen niet onder de Zorgverzekeringswet en private verzekeraars mogen naar eigen inzicht de aanvullende verzekeringen invullen.
En aanvullende verzekeringen zijn in de regel zinloos. Basispakket is voldoende en verzekeraars kunnen heel goed rekenen; aan het eind van de dag wint het Casino immers ook altijd.
ANH Jansen
18 oktober 2012 / 15:14