Apothekers krijgen een dikke 8
Klanten zijn doorgaans tevreden over de zorgverlening in de apotheek. Apotheken krijgen gemiddeld het cijfer 8,2. Dat blijkt uit een onderzoek van Achmea naar ervaringen van 48.000 verzekerden van onder andere Zilveren Kruis en Agis over de zorgverlening in 381 apotheken.
Het onderzoek toont ook verbeterpunten voor apotheken. Zo zouden apothekers nog onvoldoende aandacht besteden aan het begeleiden van hun klanten bij het gebruik van medicijnen. Ook zouden apotheken de privacy van klanten beter kunnen borgen, zo meldt het onderzoek.
Volgens klanten kunnen apotheken vaker informeren naar de vraag of geneesmiddelen volgens voorschriften worden ingenomen, of er bijwerkingen zijn en wat de ervaringen zijn met het geneesmiddel. Klanten geven ook aan dat zij het prettig zouden vinden als er minder zou worden meegeluisterd bij gesprekken aan de balie.
De onderzoeksresultaten zijn voor zorgverzekeraar Achmea een hulpmiddel bij het selectief inkopen van apotheekzorg. Achmea signaleert dat de rol van de openbare apotheker in de toekomst zal verschuiven van het bereiden naar het verstrekken van en adviseren over geneesmiddelen.
Bron: Achmea.