Apparatenhemel

Een hoekje van mijn bureau doet dienst als vagevuur. Er liggen twee telefoons die het aardse leven hebben verlaten omdat hun accu’s versleten zijn. Maar ze werken nog wel. Daarom heb ik ze nog niet doorgestuurd naar de apparatenhemel. Ik kan ze terugsturen naar hun aardse functie. Dat moet dan via een reparatiedienst. Hun accu’s zitten stevig vastgelijmd en krijg je er zonder speciale verhitter niet uit. Maar is dat nog de moeite? Binnenkort levert de fabrikant geen updates meer. 

Met een paar simpele ingrepen kunnen fabrikanten hun telefoons een langer leven geven. Dan worden de telefoons wel iets groter en duurder. Zinloos voor een mode-artikel dat toch na een paar jaar wordt ingeruild voor een nieuw exemplaar.

Sommige fabrikanten denken daar anders over. Het Nederlandse bedrijf Fairphone levert een schroevendraaiertje mee, zodat u hun telefoon zelf uit elkaar kunt schroeven om onderdelen te vervangen (fairphone.com). Als er een betere camera uitkomt, kunt u zo de telefoon upgraden. De telefoon levert geen topprestaties, maar kan zo wel lang mee. Het Duitse Shift (shiftphones.com) heeft dezelfde ambitie, al zijn de prestaties van hun telefoons nog wat minder.

‘Fabrikanten zwijgen over duurzaamheid telefoons’

De meeste fabrikanten zwijgen over de duurzaamheid van hun telefoons. Toch werkt een groeiende groep achter de schermen aan het verduurzamen van hun productie. Journalisten zien een duidelijke verbetering, maar daar komen ze pas na lang zoeken en zeuren achter. In Frankrijk heeft de regering daarom een register geopend met beoordelingen van de repareerbaarheid van elektronische apparatuur (indicereparabilite.fr).

Zo zijn de Galaxy Buds Live van Samsung goed repareerbaar: er kan een nieuwe accu in en ze zijn gemaakt van gerecycled plastic. Dergelijke verbeteringen zijn een goed bewaard geheim. Fabrikanten zijn kennelijk bang dat klanten duurzame producten minderwaardig vinden. Of misschien vrezen ze dat ze hun goede gedrag niet kunnen volhouden.

Delen