Audi A1 Sportback

Wat is de waarde van een imago? Ofwel: is de nieuwe Audi A1 Sportback zijn prijs ten volle waard?

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Audi

 

De A1 is de basis van het merk Audi. Dit model biedt het ‘premium’-gevoel van Audi in een compacte auto. Bij de eerste indruk van de A1 Sportback lijkt dat te lukken. Er zijn eindeloze mogelijkheden om de A1 naar eigen smaak aan te kleden, maar met de trapezoïde-grille en daarin pront het logo met de vier ringen is de identiteit duidelijk. Van binnen blijft die indruk overeind. Vooral het dashboard heeft een fraaie en onderscheidende vormgeving en de afwerking is keurig. De nieuwe A1 is er nog uitsluitend als vijfdeurs en Audi gebruikte voorheen al de naam Sportback voor die carrosserievariant; die blijft nu gehandhaafd.

Prijs vanaf €24.950,- Bijtelling 22 procent

In grote lijnen bevalt de A1 ook uitstekend. Het interieur is voor een auto van dit formaat (net vier meter lang) ruim genoeg, vier volwassenen passen er wel in. De bagageruimte meet 335 liter, een gemiddelde waarde voor dit formaat. Handig: de vloer kan op twee hoogtes worden gelegd en als die wordt opgeklapt, blijft hij onder een hoek overeind staan, zodat je je handen vrij hebt.

Onderhuids is er geen nieuws onder de zon. De A1 is up-to-date, maar technisch identiek aan de Volkswagen Polo en Seat Ibiza, die beide ruim een jaar geleden debuteerden. De commercieel belangrijkste versies hebben de bekende 1,0 liter driecilinder benzinemotor, met naar keuze 70 kW/95 pk of 85 kW/116 pk (=testauto). Alleen voor de topversies is er ook een 1,4 liter viercilinder (110 kW/150 pk).

Cruise control alleen als optie

Die sterkere 1,0 is in de testauto gekoppeld aan de zeventraps ’S-tronic’-automaat; een mooie combinatie. Het is verbazend hoe vroeg die automaat bij een rustige rijstijl al overschakelt, ik reed zelfs 50 km/u in z’n 6! De motor kan daarmee overweg; hij knort vriendelijk op de achtergrond en is op kruissnelheid zelfs opvallend stil. Daarbij scoor ik een verbruik dat schommelt tussen 1 op 15 en 16. Het gemeten gemiddelde van 1 op 15,1 komt vrijwel overeen met wat de boordcomputer aangeeft en is een normale waarde voor deze klasse.

Toch vallen me ook zaken in negatieve zin op. Ik ‘mis’ dingen. Verkeersbordherkenning of een achteruitrijcamera zitten tegenwoordig al in heel gewone auto’s, maar de A1 kent ze niet. In de specificatielijst zie ik zelfs dat ‘gewone’ cruise control alleen wordt geleverd als onderdeel van (dure) optiepakketen. Premium? Niet bepaald. Wat ik wel graag wil missen, zijn de paniekerige waarschuwingen op het dashboard, terwijl er niets aan de hand is. Nog één tip: laat een A1 op de standaardwielen staan; de 18-inch wielen op de testauto zijn funest voor het veercomfort en veroorzaken veel bandenlawaai in het interieur.

Conclusie: in een identieke specificatie is een A1 Sportback vele duizenden euro’s duurder dan een Polo of Ibiza. Afgezien van wat uiterlijk vertoon voegt de Audi niets toe aan de kwaliteiten van die zustermodellen.

 

Delen