Autoportret: Mazda CX-30

De CX-30, Mazda’s troef in het segment van middenklasse-SUV’s, vult het gat tussen de CX-3 en de CX-5.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld Mazda

Een beetje verwarrend misschien, maar de naam CX-4 is al vergeven aan een model dat we in ons land niet kennen. De CX-30 is een typische Mazda met een onderscheidend uiterlijk. Hij geeft alleen in ruimte iets toe op de al jaren populaire CX-5. We gaan niet vergelijken, maar het sterkste punt van de CX-5, 1.800 kg trekgewicht, dáár komt de CX-30 (1.300 kg) niet echt bij in de buurt.

Prijs vanaf € 30.490,-  Bijtelling 22 procent

Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen. Het is opvallend dat de achterportieren bijna onder een hoek van negentig graden openen; wat handig is als je een kinderzitje wilt plaatsen. Voorin staan fijne, veelzijdig
verstelbare stoelen. Het instrumentarium is helder afleesbaar, maar aan digitale fratsen zoals we die bij andere merken zien, doet Mazda niet.

Opmerkelijk is ook de centrale display op het dashboard, compacter dan bij veel andere hedendaagse auto’s. De bediening van alle functies op dat display werkt met een centrale draaidrukknop en vraagt even wat gewenning. Het is wel heel gek dat ik een doodgewone bestemming in Nederland niet kon vinden in het systeem. De afwerking en verdere bediening laten niets te wensen over. De bagageruimte is met 430 liter inhoud aan de krappe kant voor deze klasse. Het is trouwens opvallend dat de rugleuningdelen van de achterbank niet vanuit de bagageruimte zijn om te klappen, terwijl Mazda ooit het eerste merk was dat dit bedacht.

Technisch is de CX-30 nauw verwant aan de Mazda 3. Ik reed de CX-30 met de basismotor ‘Skyactiv-G’. Dit is een zeer moderne benzinemotor met onder meer ‘mild-hybrid’ elektrische ondersteuning en cilinderuitschakeling bij geringe belasting.

Bar weinig op aan te merken

Als je heel scherp luistert, verandert de motor dan iets van toon. Met 90 kW/122 pk is het geen ‘pk-beul’, belangrijker zijn de souplesse en stilte. Er is op zich niks mis met de handgeschakelde zesbak in de testauto, maar ik zou absoluut kiezen voor de zestraps automaat die gewoon beter bij het relaxte karakter van deze auto past.

Gemiddeld reed ik bijna 1 op 14. Dat is zeker geen slechte waarde voor zo’n auto, maar de CX-30 moet het opnemen tegen concurrenten die grijpen naar andere hybridetechnieken. De tamelijk revolutionaire Skyactiv-X-
motor, bekend van de Mazda 3, is ook voor de CX-30 beschikbaar. De kracht van de CX-30 schuilt vooral in het feit dat dit een heel prettige en praktische gebruiksauto is, met een fijn veercomfort, aangename besturing en bediening. Er is gewoon bar weinig op aan te merken.

Conclusie: de CX-30 is een heerlijke auto om gewoon elke dag te gebruiken. Hij is lekker comfortabel, rijdt heel gemakkelijk en is ruim genoeg. Het brandstofverbruik is ook met de basismotor al keurig, al zijn er zuiniger concurrenten. Prima prijsstelling voor zo’n kwaliteitsproduct.

Delen