Bittere noodzaak

De zorg is naast de overheid de meest vernieuwende sector van Nederland, stellen onderzoekers van FunktieMediair en Yacht. Alleen ziet de zorg die vernieuwing niet als een grote stap voorwaarts, maar als bittere noodzaak.

Ik vraag mij af wat het verschil tussen die twee is. De ontwikkeling van de smartphone is beslist een grote stap voorwaarts geweest. Maar het was ook bittere noodzaak, omdat de gebruiker een hulpmiddel wilde waarmee hij meer kan doen dan bellen. Of andersom gesteld: omdat hij geen notebook aan zijn oor wil houden. En Albert Heijn knijpt de toeleveranciers niet af omdat het lagere omzetten wil scoren, maar omdat het anders de concurrentieslag verliest van Dirk van den Broek.

Handel en de bittere noodzaak om te vernieuwen gaan hand in hand. En ook zorg is handel. Als zorgaanbieder A niet de beste prijs/kwaliteitverhouding biedt voor knieoperaties, doet B het wel en krijgt B dus het inkoopcontract en A niet. Het enige verschil tussen de zorg en Albert Heijn, is dat Albert Heijn al langer gewend is aan de bittere noodzaak van voortdurende vernieuwing om een handelspartner van betekenis te kunnen blijven. De zorg is het tot 2006 gewend geweest te doen wat de overheid haar opdroeg. De stelselherziening in de zorg heeft daar onomkeerbaar verandering in gebracht. Ook in de zorg geldt nu het credo dat stilstand achteruitgang is. De eerste partijen die slachtoffer zijn geworden van het feit dat ze dit niet doorhadden, hebben we inmiddels meegemaakt. De rest is nu wel wakker.

Delen