Boete, berisping of berusting
Vanuit mijn positie als zorgaanbieder in de eerste lijn heb ik vaak geschreven over vermeende misstanden bij de zorginkoop. Ik schreef over de afwezigheid van transparantie bij de berekening van de tarieven en behandelindex en over het verschil in zeggenschap. Over het eerst moeten invullen van een vragenlijst vooraleer ik weet wat de consequenties voor mij zijn.
Ook meldde ik dat de informatie aan onze klanten over wat onder de verzekering viel vaak slecht was. Ik benoemde collectiviteiten die helemaal niet voordeliger waren en polissen die schimmig bleken. En dat er door de veelheid ervan onduidelijkheid heerst over de inkoop van prestaties en de beloningen daarvoor. Verschil in zorg bieden mogen we echter niet!
En recentelijk maakte ik mee dat bepaalde zorgaanbieders naar voren werden geschoven onder het mom van kwaliteit terwijl anderen al betrokken waren. Wanneer is iets nu reden voor een boete of een berisping en wie deelt die dan uit?
Wanneer is iets nu reden voor een boete of een berisping en wie deelt die dan uit?
Ik zag dat de NZa een boete had gegeven van 150.000 euro voor misleidende informatie over een polisaanbod, het aanbieden van korting en het stimuleren tot overstappen naar een andere verzekering. Het ging hierbij trouwens niet om een verzekeraar maar om een zorginstelling.
Wat mogen zorgaanbieders niet en zorgverzekeraars wel of andersom? Is misleiding over een polisaanbod een reden tot boete bij beide partijen? En wie mag er wel of geen cadeaus aanbieden voor korting? Ik hoop niet dat er met twee maten gemeten wordt. Misstanden dienen inderdaad aangepakt te worden. En signalen serieus bevonden ongeacht de positie.
Het schrijven over zaken waar ik tegenaanloop lijkt soms een herhaling van zetten. Wanneer er iets niet klopt hoop je op ondersteuning van een instantie, ministerie of bepaalde personen. Helpt iets alleen wanneer je op een serieuzere manier je recht probeert te halen en wie heeft hier dan de gelden voor? En had dat geld dan eigenlijk niet beter aan zorg besteed kunnen worden? Vaak lijkt het helaas ook nog dat de ene partij beter beschermd wordt dan de andere.
Het is wrang dat een scheidend voorzitter van een verzekeraar zichzelf afgeschilderd ziet als boeman maar ik zie mezelf soms als bedelaar voor correcte beloning van mijn werk. Dat zorgverzekeraars een bepaalde taak hebben in de zorginkoop die niet altijd enthousiast ontvangen wordt begrijp ik. Dat ze echter te veel zeggenschap hebben gekregen begrijp ik niet. Zolang we daarin berusten kunnen we het elkaar heel moeilijk maken. Het wordt tijd dat we de ander zien als bondgenoot voor goede en betaalbare zorg. Daar zou de patiënt pas echt baat bij hebben.
3 reacties
Je laatste zinnen: bondgenootschap in goede en betaalbare zorg waar de patiënt bij gebaat is…. daar draait het steeds om in jouw blog en bij de “logopedisten in actie”. We gaan door, hebben een lange, getrainde adem om vol te houden met zachte kracht. Ooit moet het korte termijn denken omvallen en kan het niet anders dan dat via beleidsmakers/bewindslieden wordt ingezien dat de zorgverzekeraars verkeerde macht hebben.
Vandaag onderweg op de fiets bedacht ik me dat ongelijkheid in de zorg door contracten niet te tekenen niet mijn verantwoording is maar die van zorgverzekeraars en bewindslieden….
Ineke Hendriks
9 mei 2019 / 12:35Ineke, het risico van veel ongecontracteerden is inderdaad veelal het gevolg van beleid. Daar is al vaak genoeg voor gewaarschuwd. Dat het ministerie nu de positie van ongecontracteerden wil verslechteren en dat verzekeraars samenspannen tegen de keuzevrijheid van de patiënt is opmerkelijk en bevestigt de zwakke positie van zorgaanbieders. Een andere opstelling was ook mogelijk geweest maar daarvoor moet je bondgenoten zijn.
Dienie Koolen
9 mei 2019 / 18:42Dit was een post rond het B-woord: boeman, berisping, boete, berusting als gevolg van concurreren of: betrokkenheid, bondgenoot, betrouwbaar en betaalbaar…..als gevolg van samenwerking. dank weer Dinie! De tweede reeks klinkt effectiever, actiever, gezonder, gezondmakender en motiverender….
Nanda
10 mei 2019 / 10:32