Boos op Treant

In de berichtgeving over de problemen bij Treant Zorggroep lees ik dat medewerkers die hierover berichtten via social media op het matje zouden zijn geroepen door hun leidinggevenden. Ik kan niet op afstand beoordelen of Hillebrandt Aardema van vakbond CNV gelijk heeft met deze bewering, maar als hij dit wel heeft, begaat het ziekenhuis hiermee een grote fout.

Proberen om medewerkers te dwingen om hun mond te houden over hun onvrede werkt altijd averechts. Voelen medewerkers zich hierdoor geïntimideerd, dan zullen zij hierover achter gesloten deuren hun frustratie uiten tegen collega’s, wat de sfeer in de organisatie alleen maar aantast. Bovendien communiceren medewerkers niet alleen via social media over hun werk, maar doen ze dit ook op feestjes en in de rij bij de supermarkt. Je schiet er dus niets mee op om hun uitingen van bezorgdheid over hun werk aan banden te willen leggen.

Inmiddels heeft de situatie bij Treant Zorggroep een stadium bereikt waarin de vakbonden de medewerkers hebben opgeroepen om te gaan actievoeren. Zo’n beetje iedereen is nu wel boos op Treant, inclusief de huisartsen, die het sluiten van de afdelingen verloskunde en kindergeneeskunde op de locatie Hoogeveen onacceptabel vinden. Huisarts Johan Minderhout zegt: “We zijn bang dat de rest van het ziekenhuis ook verdwijnt”. De huisartsen geven aan dat dit een verslechtering van de zorg voor Hoogeveense patiënten betekent. Het is de vraag of ze hierin gelijk hebben. Concentratie van zorg heeft immers ook voordelen, ook voor de patiënt. En zorg blijven bieden op een locatie waar de patiëntaantallen dalen is zeker niet per se een uiting van kwaliteitsbesef.

Delen