Bye bye privacy

Een Tweet van Daan Dohmen uit 2014: “Het wordt steeds gekker! Na Facebook nu ook Walmart (en Amazon?) zorg in: to be nr1 healthcare provider.” Hij verwees hierbij naar een artikel in Forbes waarin Walmart stelde geen genoegen te nemen met een tweede positie.

In februari van dit jaar werd het alweer veel gekker. Amazon kondigde toen samen met Berkshire Hathaway en JPMorgan Chase de oprichting aan van een nieuwe zorgonderneming, die zonder winstoogmerk de gezondheidszorg voor de medewerkers van die drie bedrijven (meer dan een miljoen mensen) goedkoper en beter moest gaan regelen dan zorgaanbieders en verzekeraars in de Verenigde Staten doen. De koersen van die verzekeraars en van de apotheekketens Walgreens, CVS en Aetna daalden meteen met gemiddeld 6 procent.

Zorgbestuurders begrijpen nu wel wat dit gaat betekenen: Amazon gaat de zorgmarkt ingrijpend veranderen, stellen ze. Dat het de online apotheek Pillpack overnam voor een miljard dollar en samenwerkt met Xhealth is nog maar het begin. Amazon gaat ook eigen ziekenhuizen bouwen voor zijn medewerkers, om zo de medische kosten van die medewerkers (en hun gezinsleden) in de hand te kunnen houden. Iets wat bij gebruikmaking van het traditionele Amerikaanse zorgsysteem nooit gaat lukken, en iets – zoals Flip Vuijsje al terecht stelde – waarin het onder de streep natuurlijk allemaal draait om data.

Dat Amazon met dit alles de grootste game changer in de zorg zal worden, zoals bestuurders stellen, lijkt wel duidelijk. Wat het betekent voor de medewerkers van het bedrijf ook: als je hier komt werken, lever je bij de voordeur je privacy in. Dave Eggers’ roman The circle, bij zijn verschijning in 2013 nog orwelliaans genoemd, is allang achterhaald.

Delen