Campagne op tv

Paroollezers waren gewaarschuwd. De laatste zin van het artikel van afgelopen zaterdag waarin de VPRO Tegenlicht documentaire Exit Slotervaartziekenhuis werd aangekondigd (de dag daarna uitgezonden), luidt: ‘Dat Achmea als beklaagde niet eens om een weerwoord is gevraagd, is een journalistieke doodzonde’.

Dit was geen documentaire maar een politiek statement. Wie dat tijdens de uitzending nog niet doorhad, kreeg het aan het einde ervan nadrukkelijk onder de neus gewreven door de voice-over: “Maakt u zich ook zorgen over de marktwerking in de zorg? Deel uw verhaal met de hashtag #ziekteisgeenverdienmodel, of kom naar de meet-up in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam”.

Econoom Marcel Canoy spreekt daar. “Pff ik heb een hoop werk woensdag”, liet hij via Twitter al weten. Kees Kraaijeveld, oprichter van de Argumentenfabriek, zag het probleem ook. Hij sprak op Twitter van “een brok hermetische eendimensionale campagnejournalistiek”. De intentie van co-assistent Sarah van der Lely, die de laatste dagen van het Slotervaart van binnenuit vastlegde, is misbruikt, stelde hij.

De een zijn faillissement is de ander zijn campagne

Zelf zegt Van der Lely aan het einde van de uitzending dat ze ‘misschien naïef’ is. Misschien is ze dat inderdaad geweest. Marcel Levi, die uitgebreid aan het woord komt, is dat in ieder geval niet. Op Twitter kwam de vraag voorbij wanneer hij minister van volksgezondheid wordt. Zijn stelling – “Ik denk dat er nu overweldigend bewijs is dat het experiment marktwerking totaal gefaald heeft” – doet vermoeden dat hij daar inderdaad voor in is. In een kabinet met een andere kleur dan het huidige wel te verstaan.

‘De een zijn faillissement is de ander zijn documentaire’, stelde Arjen Fortuin van NRC in zijn beschouwing over de uitzending. De een zijn faillissement is de ander zijn campagne was correcter geweest. De planning van de uitzending, tien dagen voor de verkiezingen, is geen toeval.

Delen