De (nog niet zo) digitale huisarts

Dat patiënten online bij de huisarts herhaalmedicijnen kunnen bestellen weten ze wel. Maar 58 procent weet niet of digitale triage een optie is. 49 procent weet niet of ze met de huisarts kunnen beeldbellen. 25 procent weet niet of een e-consult per mail of chat mogelijk is. En 21 procent weet niet of het mogelijk is online een afspraak in te plannen.

Het zijn opmerkelijke cijfers anno 2024, opgetekend door Patiëntenfederatie Nederland op basis van onderzoek onder 10.253 mensen die het afgelopen jaar contact hebben gehad met hun huisarts(praktijk).

Aan de patiënten ligt het niet. Voor zover die al wel op de hoogte zijn van de digitale vormen van huisartsenzorg en daarvan ook gebruikmaken, zijn ze daar over het algemeen positief over. Het zijn dus blijkbaar de huisartsen die er niet veel moeite voor doen om digitaal aanbod te regelen of te communiceren dat het beschikbaar is.

‘Persoonlijk contact als basis voor digitaal contact’

De centrale aanbeveling van de Patiëntenfederatie is dan ook een logische: ‘Om ervoor te zorgen dat patiënten gebruik kunnen maken van deze digitale toepassingen, moet het aanbod voor iedereen beschikbaar zijn. En moeten mensen die de huisarts bezoeken op de hoogte zijn van de digitale mogelijkheden’. Met andere woorden: regel het gewoon en communiceer het via je website.

Wel stelt de Patiëntenfederatie er nadrukkelijk bij dat persoonlijk contact de basis moet blijven voor digitaal contact. En dat is natuurlijk terecht, want de manier waarop Co-med heeft laten zien hoe huisartszorg niet moet worden geboden, staat iedereen nog vers in het geheugen.

Delen