DS7 Crossback

Het merk DS lanceert met de SUV DS7 Crossback het eerste eigen, veelbelovende model. Het wordt ongetwijfeld een merk voor fijnproevers.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: DS

 

Noem het maar ‘l’art pour l’art’, maar daarmee is het nog steeds ‘art’. Ik doel op de vele details aan en in de DS7 Crossback die anders zijn dan in andere auto’s. Zoals de zes koplampjes, die als je de auto ontgrendelt, eerst allemaal 180 graden om hun as draaien en weer terug. Druk op de startknop op het dashboard en pal daarboven kantelt een vakje open waarin een ‘horloge’ van het Franse designmerk B.R.M. verschijnt.

Prijs vanaf €45.690,- Bijtelling 22 procent

Wordt het daar een goede auto van? Nee, maar leuk en mooi is het wel. En ik kan nog wel even doorgaan. Over stiknaden met pareltjes, leren bekleding die doet denken aan horlogebandjes en achterlichten met facetjes. Het opmerkelijke is dat de totale vormgeving van de Crossback helemaal niet zo spectaculair is. Niet vernieuwend of sterk onderscheidend; het zijn de details die het ’m doen. Vooral het interieur is een feest van detaillering.

Het instrumentarium is één groot beeldscherm met vijf mogelijke indelingen. Leuk, maar gewoon ronde meters zijn ook digitaal het duidelijkst afleesbaar en die kent de DS7 niet. Zo zijn ook de verschillende rijmodi niet aan mij besteed. ‘Sport’ slaat de plank mis in zo’n auto, in ‘Comfort’ rijdt hij het fijnst. Daarvoor wordt trouwens een camera gebruikt die het wegdek voor de auto ‘leest’ en de veerkarakteristiek daarop afstemt. Dát ken ik alleen uit topklasse limousines.

Vooral het interrieur is een feest van detaillering

De presentatie is erg belangrijk voor de DS7 Crossbackkoper, want in nuchter te beoordelen eigenschappen blinkt de chique Fransman niet uit. Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen en de bagageruimte is met een inhoud van 555 liter prima voor een SUV van dit formaat, maar niet uitzonderlijk. Voor de aandrijving biedt DS keuze uit twee benzinemotoren en twee diesels. Ik verwacht nog minstens aanvulling met een (plug-in) hybride. Ik reed de sterkste diesel (2,0, 130 kW/180 pk) met een erg fijne achttraps automaat en kwam tot een gemiddeld verbruik van 1 op 14,5. Dat is een heel normale waarde.

Zoals veel moderne auto’s biedt de DS7 de combinatie van adaptieve cruise control en rijstrookcorrectie; ‘autonomie level 2’, maar de bestuurder moet echt bij de les blijven. De cruise control werkt prima. Ik kan met één toets direct de lokale maximumsnelheid als kruissnelheid instellen. De rijstrookcorrectie is niet fijn. Ik heb het gevoel dat er iemand aan mijn stuur zit en onverwachte dingen doet. Ik kreeg ook váák onterecht de melding ‘Houd handen aan het stuur’. Op dit vlak bestaat nog veel ruimte voor verfijning.

Conclusie: het merk DS lanceert met de SUV DS7 Crossback het eerste eigen, veelbelovende model. Het wordt ongetwijfeld een merk voor fijnproevers.

Delen