Duurzaam

Het zal een jaar of twintig geleden zijn. De afdeling inkoop van een ziekenhuis in het midden van het land verzamelde alle exemplaren die het te pakken kon krijgen van het tijdschrift waarvoor ik in die tijd schreef en die aan zijn ziekenhuis waren verzonden. Het stuurde die in een doos terug naar het redactieadres. De reden: ze waren verpakt in plastic ‘en plastic accepteren we hier niet’. Het was een eerste, ludieke stap in de aandacht voor duurzaamheid. Voor ons ook leuk bovendien, want wij hadden weer een nieuwsberichtje.

Sinds die tijd heeft de aandacht voor duurzaamheid in de ziekenhuiswereld een stevige ontwikkeling doorgemaakt. Het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam zet hier nu een volgende stap in door verduurzaming na te streven via EnergieSponsoring. Hierbij gaan commerciële bedrijven de opwekking van zonne-energie financieren en de opbrengst ervan schenken aan het ziekenhuis. De zonne-energie wordt opgewekt via draaibare panelen, die ook kunnen worden gebruikt voor reclameboodschappen.

Een idee waarin beslist veel bedrijven interesse zullen hebben. Ziekenhuizen zijn drukbezochte organisaties, dus die reclameboodschappen kunnen flink wat aandacht trekken. Ik neem aan dat het ziekenhuis zo slim is dat het wel beleid voert over het soort bedrijven dat van deze mogelijkheid gebruik mag maken. Aanbieders van tabaksproducten en alcohol zullen niet heel welkom zijn. Maar hoe zou het Maasstad Ziekenhuis omgaan met een concurrerend ziekenhuis? In 2006 benutte Medisch Centrum Haaglanden recht voor de deur van beide vestigingen van Medisch Centrum Rijnmond-Zuid abri’s om patiënten erop te wijzen dat ze er beter aan deden naar Haaglanden te komen. Hoe zou het Maasstad Ziekenhuis op zo’n actie reageren?

Delen