Een brug slaan tussen artsen en IT’ers

Medische informatiekundige Leonie Thijssing (33) uit Vleuten is adviseur zorginnovatie bij zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Drie keer uitgeloot voor geneeskunde, kon ze haar draai niet vinden bij biomedische wetenschappen en econometrie. Alles viel op zijn plek bij de opleiding medische informatiekunde van het AMC.

Tekst: Andrea Linschoten  Beeld: De Beeldredaktie/Herbert Wiggerman

“In de zorg gebeurt alles op basis van  informatie. Anamnese, onderzoek: informatie is altijd de basis van besluitvorming. Als medische informatiekundige kijk je vanuit die invalshoek hoe je de zorg kunt verbeteren. Ik ben opgeleid om een brug te slaan tussen artsen en IT’ers. Ik snap de zorgprofessional, maar zie ook de mogelijkheden op IT-gebied.

Ik werk samen met zorgprofessionals en analisten, maar zit ook om de tafel met zorgaanbieders, leveranciers van digitale zorgtoepassingen en bestuurders. Door personeelstekorten en vergrijzing staan toegankelijkheid en kwaliteit van zorg onder druk. Bij Zilveren Kruis kijk ik daarom hoe we op een andere manier zorg kunnen verlenen. Wat zijn goede voorbeelden van digitale zorg? Hoe kunnen we daarop sturen en zorgaanbieders faciliteren? Bijvoorbeeld via beleid of meerjarencontracten?

Adviseur zorginnovatie Leonie Thijssing: ‘Informatie is de basis van alle besluitvorming’

We hebben in Nederland een goed zorgstelsel; het is de uitdaging om dat te behouden. Hierover op grote schaal nadenken en impact maken, geeft mij energie. 

Ik vind het belangrijk dat zorgprofessionals zich realiseren dat we alle partijen uit de zorg nodig hebben om de zorg toegankelijk en kwalitatief hoogwaardig te houden. Jonge zorgprofessionals hebben misschien een streepje voor omdat de digitale wereld ze niet vreemd is. Mogelijk kunnen ze collega’s helpen die daarin minder bedreven zijn. Naast digitale zorg moeten we ook gewone zorg blijven aanbieden: digitaal waar mogelijk, fysiek waar nodig. Als je oudere patiënten vraagt waar ze behoefte aan hebben, blijkt dat ze – met soms wat ondersteuning – prima hun weg vinden in de digitale wereld.”

Delen