Fiat 500L

Na bijna zes jaar op de markt is de Fiat 500 nog steeds enorm populair. Vooral vrouwen vinden dit koddige autootje onweerstaanbaar. Maar het leven gaat verder en als er kinderen komen, wordt de 500 algauw te klein. Wat dan? Een Fiat 500L!

Tekst: Bart van den Acker

 

Bij het horen van de naam Fiat 500L zal menigeen een leuk klein autootje voor zich zien. Fout! Zet ’m eens naast andere auto’s en het is verbazingwekkend hoe gróót de 500L is. De associatie met de 500 is commercieel gezien slim vanwege de populariteit van dit autootje, maar in werkelijkheid liggen de modellen ver uit elkaar. Zo heeft de 500L een andere bodemplaat; de wielen staan zowel in de lengte als breedte veel verder uit elkaar.

Prijs vanaf € 18.695,-  VvAA Lease vanaf € 376,29  Bijtelling 20%

Het front doet wel enigszins denken aan de 500. Fiat heeft ook goed gekeken naar de succesvolle Mini Cooper. De 500L heeft bijvoorbeeld, net als de Cooper, volop keuzemogelijkheden voor de kleuren van koetswerk en dak.

Een sterk punt van het ontwerp is het vele glas rondom. De 500L biedt daardoor een beter uitzicht op de buitenwereld dan de meeste andere auto’s. In het interieur komen die grote buitenmaten goed tot hun recht. Zelfs achterin kunnen volwassenen goed zitten, al wordt de hoofdruimte daar wel beperkt wanneer is gekozen voor het optionele panoramadak.

Met minimaal 400 liter inhoud is de bagageruimte heel royaal. Bovendien biedt die ruimte verschillende slimme details, zoals vakjes en haakjes in de flanken en een vloerplaat die in hoogte kan variëren.

De vormgeving en kleurstelling van het ergonomisch prima ingedeelde dashboard doen denken aan de 500 en de Panda, met leuke vormen en details. Een compliment is op zijn plaats voor de gebruikersvriendelijke cruise control.

Zelfs achterin kunnen volwassenen goed zitten

De 500L is er met een tweecilinder TwinAir-motor in twee specificaties en met een meer conventionele 1,4. Voor wie dat wil, is er ook een diesel. Ik reed de krachtigste TwinAir. Technisch is die heel knap gemaakt, maar in de praktijk blijft daar niet veel van overeind. Het roffelende tweecilindergeluid zal vast niet iedereen bekoren. Vooral bij lage toerentallen zit de TwinAir in de 500L op de rand van ondergemotoriseerd. Wil je vlot met het verkeer meerijden, dan moet de motor daar keihard voor werken. Dat moet ook de verklaring zijn voor het feit dat het brandstofverbruik in de praktijk het getal in de folder (1 op 21,2) bij lange na niet benadert. Ik kwam met moeite in de buurt van 1 op 15 en dat valt me tegen.

De gewone 1,4 levert een minder hoog maximaal vermogen en is door ons fiscale stelsel duurder in aanschaf, maar toch aan te bevelen. Ik vermoed dat de 1,4 in de praktijk op eenzelfde verbruik uitkomt, maar fijner rijdt en beter klinkt.

Conclusie: net als de 500 zal de 500L vooral worden gekozen op zijn onderscheidende uiterlijk. Niettemin is hij ook heel praktisch, door zijn ruime interieur en handige bagagemogelijkheden. 

Delen