Ford Focus

auto / 'Knap staaltje techniek'

De Focus is al vele jaren een bestseller. Ford achtte de tijd rijp voor een doordachte opwaardering.

Niet iedereen is al toe aan gedoe met laadkabels en de vraag ‘haal ik dat wel?’. Ook Ford werkt hard aan de elektrificering van zijn vloot. De nieuwe Focus is een mild hybrid, dus voorzien van een elektromotor die de auto nooit elektrisch laat rijden, maar wel assisteert bij de aandrijving. In het gebruik merk je daar niks van, maar wél aan de pomp.

In gewoon Nederlands verkeer, weliswaar met veel ‘100 op de cruise control’, reed ik met gemak tussen 1 op 18 en 19. Dat zijn bíjna waarden die je verwacht van een full hybrid.

Knap staaltje techniek

Op een heel exclusieve topuitvoering na, is de Focus er nog uitsluitend met de inmiddels vertrouwde, maar steeds verder doorontwikkelde 1,0 liter driecilinder benzinemotor (92 kW/125 pk). Die werkt heel mooi samen met die elektromotor. Als je scherp luistert, hoor je soms dat hij bij geringe belasting zelfs op twéé cilinders draait. Dat is een knap staaltje moderne techniek. Deze motor kan nu ook worden gekoppeld aan een zeven(!)-traps-automaat; ik reed ’m met de subliem schakelende normale zesversnellingsbak.

De vernieuwde Focus is direct te herkennen aan zijn stoere nieuwe neus. Die heeft als bijkomend voordeel dat de kans op letsel bij een voetganger of fietser na een aanrijding kleiner is. Het interieur is opgewaardeerd met een mooie, grote centrale display voor diverse functies. Eén daarvan is het navigatiesysteem. Hoewel dit via ‘the cloud’ actueel wordt gehouden, geeft het pas laat instructies – plus regelmatig overbodige opdrachten. Even zinloos zijn meldingen als ‘handen aan het stuur’ – ik doe niet anders – of de opdracht de passagiers achterin niet te vergeten, terwijl ik alleen op pad ben.

Zinloos zijn meldingen als ‘handen aan het stuur’

Het leveringsprogramma bestaat uit vijfdeurs hatchbacks en de altijd heel populaire stationwagons, beide nog slechts in twee versies: Titanium – ooit de topversie – en ST-Line, die een wat sportiever tintje heeft. Beide zijn er ook nog met een iets uitgebreidere uitrusting; eenvoudiger versies zijn er dus gewoon niet meer.

De ST-Line heeft bijzonder fijne sportstoelen, een anders klinkende uitlaat(!) en een knap harde afstemming van het onderstel. Wie meer op comfort is gesteld, kiest dus de Titanium. De hatchback is achterin lekker ruim en biedt 392 liter bagageruimte. De Wagon is nog iets praktischer door het vlakkere dak en biedt minimaal liefst 635 liter bagageruimte. Niet uniek maar mooi zijn de kunststof beschermingsrandjes aan de portieren, die uitklappen wanneer het portier wordt geopend en zo schade aan de auto van de buren voorkomen.

Conclusie

De Ford Focus is al een aantal jaren zakelijk de bestverkochte middenklasser in ons land. Terecht, want hij is technisch zeer doordacht, erg fijn in het gebruik en met deze mild hybrid-techniek echt heel zuinig.

Delen