Ford Mustang Mach-e

Ford komt pas laat met een volledig elektrische auto. Dat moet dan ‘wel wat zijn’, deze Mustang Mach-e.

Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Ford 

Een Mustang wás altijd een sportwagen met een dikke, benzineslurpende V8. Ik snap dat sommige verstokte autoliefhebbers weemoedig zijn dat de iconische naam Mustang nu op een volledig elektrische, grotere SUV staat. Tijden veranderen… Onveranderd heeft ook deze Mustang een beslist indrukwekkend voorkomen. Dit is een Amerikaanse Ford en voor onze begrippen is het een behoorlijk grote, 4,7 meter lange coupé-SUV.  

Prijs vanaf € 49.925,- Bijtelling 12 procent

Ruimte is geen probleem in de Mustang. Voor- en achterin zitten volwassenen riant, desnoods drie personen op de achterbank. De bagageruimte behaalt met minimaal 402 liter geen wereldrecord, maar klein is anders. Voorin zit een handig vak voor de laadkabels enzovoort.

De voorstoelen zijn erg fijn. Achter het stuur zit een overzichtelijk digitaal instrumentarium, in het midden van het dashboard een enorm beeldscherm. Dat is een touchscreen; veel belangrijke functies zitten in flinke vierkanten, die bijna zijn te bedienen zonder de ogen van de weg te halen. Van alles is naar smaak instelbaar. De Mustang vereist dat je geen digibeet bent. Een smartphone is onmisbaar, want veel functies zijn uitsluitend te bedienen via een app. Zo geeft de auto alleen op die manier aan hoe lang hij nog aan de laadpaal moet. 

De Mustang rijdt op zich erg goed. Stil, in de soepelste onderstelafstemming best comfortabel en ook op bochtige trajecten stuurt hij zodanig dat ik niet voel dat ik met twee ton gewicht onderweg ben. Op wat langere ritten is het fijn dat je kunt kiezen uit drie typen cruisecontrol, plus een zelf instelbare limiet.Tegelijk met de cruisecontrol is ook de rijstrookbegeleiding actief en dat is lang niet altijd prettig. Ik voel steeds correcties en het systeem weet zich geen raad met lange, flauwe bochten. De Mustang gaat dan ‘zagen’, wat ook voor de passagiers niet fijn is. ‘One pedal driving’ kán, maar remt erg bruusk. 

‘Ruime en stoere verschijning’

De Mustang is er met twee batterijtypes (68 of 88 kWh) en met naar keuze achter- of vierwielaandrijving. Ik reed die laatste met de grootste accu. De omstandigheden waren ongunstig (rond het vriespunt) en de Mustang is een forse auto, maar ik reed vooral veel snelweg met 100 km/u. De WLTP-range van 540 km is een utopie, volgens het dashboard kwam ik maar tot zo’n 325 km. De accu is groot genoeg, maar de oorzaak zit hem in het aanzienlijke stroomverbruik. Het varieert sterk, maar ik heb het nooit gunstiger gekregen dan 23 kWh/100 km, meestal lag het tussen 25 en 30, op langere ritten. Deel 88 door pakweg 27 en voilà: 325 km actieradius. 

Conclusie: de Mustang Mach-e is een ruime, comfortabele en tamelijk stoere verschijning. Hij is niet perfect, maar verloochent zijn afkomst niet. Daarbij is het goed dat er zo’n model is, voor wie zich wil onderscheiden van andere elektrische rijders. 

Delen