Gat in de zorgmarkt

Waarom zijn de wachttijden voor het maken van een MRI-scan zo lang? Dat vroeg een aantal studenten zich ook af. Zij bedachten de oplossing.

Tekst: Roel Notten

 

 

Het lijkt een verhaal uit een jongensboek: drie jonge, ambitieuze studenten – Peter Bijlsma, bedrijfskunde, Joost Steen, MRBT (Medische Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken) en Harm Leerink, fysiotherapie – kijken naar de zorg en zien een gat in de markt.

Het kwartje valt als Bijlsma wordt behandeld voor een kruisbandreconstructie: “Voor de behandeling was een MRI-scan noodzakelijk. Ik verbaasde mij enorm over de lange wachttijden en dacht: dit moet en kan anders. Het blijkt dat de capaciteit aan MRI-scanapparatuur die ziekenhuizen gebruiken, in zijn totaliteit door de sector onvoldoende wordt benut. Joost wist dat het opleidingsinstituut van de Hanze Hogeschool beschikt over een Open MRI, waarvan geen gebruik wordt gemaakt in de avonduren.” Bij een Open MRI-scan is de tunnel korter dan bij een gesloten MRI-scan, waardoor benen en hoofd vrij zijn. Ook is de diameter groter, waardoor meer ruimte ontstaat. Dit maakt de Open MRI-scan geschikt voor patiënten die lijden aan ernstig overgewicht of claustrofobie.

‘De zorg denkt vaal in vaste lijnen

Bijlsma en consorten trokken de stoute schoenen aan en onderzochten de mogelijkheid de MRI-apparatuur in te zetten tijdens de daluren. “Zo ging het balletje rollen”, vertelt Bijlsma. “Na een half jaar intensieve marktverkenning hebben we een dienstverlening kunnen opzetten op het gebied van MRI-diagnostiek, waarbij snelheid en kwaliteit vooropstaan: Aeon diagnostiek.” Inmiddels zijn door een samenwerking met een detacheringsbureau ruim twintig radiologen verbonden aan Aeon diagnostiek. In het centrum draait alles om de patiënt: de patiëntvriendelijkheid en medische expertise zijn van hoge kwaliteit.” Bijlsma: “Een mooi voorbeeld van onze kracht is dat wij onlangs een MRI-scan bij iemand maakten, die vlak daarvoor een blessure aan zijn knie had opgelopen. Waar deze persoon direct uitslag kreeg, moest zijn zwager met dezelfde klachten ruim zes weken wachten op een MRI-scan. Snelheid staat bij ons hoog in het vaandel. Er zijn geen wachttijden en de patiënt ontvangt binnen 24 uur de uitslag.”

Het starten van een eigen onderneming in de zorg bracht de drie veel inzichten: “We zijn dit project heel open ingegaan en komen onderweg van alles tegen. Steeds komt er weer wat nieuws op ons pad. Het is leuk dat veel mensen in de zorg het mooi vinden dat een paar jonge jongens dit oppakken. Zij juichen ons initiatief toe en willen graag helpen.” Bijlsma ziet ook ontwikkelpunten voor de sector: “De zorg is nog zeer conservatief en denkt vaak in vaste lijnen. Met het runnen van deze onderneming hopen we dat een klein beetje te kunnen doorbreken.”

Delen