Geen punt

“Goed zorgen voor de patiënt is ook goed zorgen voor zijn gegevens”, stelt Monique Verdier, vicevoorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens. Daarop valt weinig af te dingen. Het HagaZiekenhuis had dit onvoldoende gedaan, beoordeelde de autoriteit, en kreeg daarom in 2019 een boete van € 460.000,-. Recent volgde een boete van € 440.000,- voor het OLVG.

Bij het HagaZiekenhuis ging het om medewerkers die onbevoegd het medisch dossier van een bekende Nederlander hadden ingezien. Bij het OLVG om werkstudenten die dossiers van patiënten konden inzien en daarvan ook gebruikmaakten. Beide zaken mogen niet, dat is duidelijk. En ziekenhuizen moeten er alles aan doen om te voorkomen dat de gelegenheid wordt geboden, dat is net zo goed duidelijk.

‘Is een boete wel de beste sanctie voor zorgaanbieder die zich niet aan de regels houdt?’

Toch blijft één opmerking van Verdier wel een beetje als een graat in de keel steken, namelijk dat het ‘geen enkel punt’ is dat met het opleggen van die boetes geld wordt onttrokken aan de zorg. Los van het nut van die uitspraak zelf, kan de vraag worden gesteld of het opleggen van een boete (nog afgezien van de hoogte van het boetegedrag) de enige manier is om een corrigerende tik uit te delen aan een zorgaanbieder die zich niet aan de regels houdt. De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd kent een waaier aan maatregelen die ze kan opleggen aan zorgaanbieders die dit niet doen en die hebben zeker niet allemaal een financiële component. Ook de AP heeft verschillende sancties tot zijn beschikking. De beslissing daaruit in beide gevallen te kiezen voor de boete is vanzelfsprekend in lijn met de spelregels van de AP. Maar ‘geen enkel punt’? Wat vinden mensen daarvan die in andere situaties stellen dat geld voor de zorg in de zorg moet blijven?

Delen