gegoochel met cijfers
Het aantal openbare apotheken is in 2013 voor het tweede jaar op rij gedaald. De cijfers in de berichtgeving hierover van de Stichting Farmaceutische Kengetallen onder de kop ‘Opnieuw minder apotheken’ spreken voor zich. Toch? Nee, toch niet.
In de eerste plaats zijn de cijfers niet bepaald schokkend. Het ging in die twee jaar om een daling met respectievelijk achttien en zeven. ‘Daling aantal openbare apotheken vlakt alweer af’ was dus ook een passende kop boven het nieuwsbericht geweest. Maar je kunt ook stellen: ‘Apotheeklandschap verandert’, want tegenover de 36 apotheken die hun deuren sloten staan 29 nieuwe apotheken en ruim een kwart daarvan betreft een poliklinische apotheek. Poliklinische apotheken spelen een belangrijke rol in de verstrekking van duurdere geneesmiddelen die vanuit het ziekenhuisbudget worden betaald, aldus SFK. Maar zoals A.N.H. Jansen op www.farmaactueel.nl stelt, doen ze heel wat meer dan alleen dat.
Wat mij verbaast aan de berichtgeving van SFK is dat ze stelt dat de daling van het aantal openbare apotheken haaks staat op de groeiende zorgvraag. Hoezo dat dan? Is groei van het aantal vestigingen dan echt de enige manier om die groeiende zorgvraag aan te kunnen? Het moet toch ook mogelijk zijn om dit te doen door in de al bestaande apotheken efficiënter – of simpelweg: meer – te gaan werken? Bovendien is de daling slechts een ontwikkeling van de laatste twee jaar en betreft deze slechts 25 op in totaal 1974 apotheken. Ten opzichte van 2004 is nog altijd sprake van een stijging van 242. Je kunt dus ook stellen: op die groeiende zorgvraag is de afgelopen jaren al ruimschoots voorgesorteerd.
6 reacties
SFK cijfer over aantal apotheken is helemaal zonder betekenis omdat de SFK geen onderscheid maakt tussen de verschillende soorten apotheken die er sinds enige jaren zijn; het woord Apotheek is inhoudsloos geworden. Er zijn teveel verschillende soorten apotheken die door de klassieke betekenis van het woord Apotheek kan worden gedekt.
Handhaving van de Geneesmiddelenwet en stoppen met gedogen van overtredingen zou de betekenis van het woord Apotheek weer in ere doen herstellen. Een Apotheek is dan weer een Apotheek in de klassieke betekenis van het woord.
En dan is er nog de betekenis en invulling van de farmaceutische zorg.
Een uitspraak doen over het al dan niet voorsorteren van de branch op de toekomst is alleen mogelijk als ook aan de betekenis van de farmaceutische zorg universele invulling wordt gegeven.
Verzekeraars zien een ‘apotheek’ uitsluitend als een punt van distributie van doosjes van de laagste prijs voor de laagste prijs.
En dan wordt de ‘onafhankelijke’ IGZ onder druk gezet om de Geneesmiddelenwet niet te handhaven en regels door te voeren die overtredingen van de Wet moeten gedogen. Mevr J Hansen zegt het zelf: ‘eigenlijk is het wel gek dat wij zo doen…..”
Eigenlijk is het wel gek dat SFK, onderdeel van de KNMP, op deze wijze data naar buiten brengt. Maar ja, SFK houdt de zaken graag DDD.
ANH Jansen
17 februari 2014 / 15:21Er is geen sprake van gegoochel met cijfers, maar met de interpretatie ervan. Feit is, dat het aantal reguliere apotheken afneemt. Dit is een rechtstreeks gevolg van het in mei 2008 ingezette preferentiebeleid en dergelijke. De verborgen agenda van de zorgverzekeraars (b)lijkt de reductie van apotheken van bijna 2000 naar 1500.
Wanneer een schip averij oploopt, gaat men eerst pompen of verzuipen. Daarna springen de eerste 25 mensen overboord. Volgens Frank van Wijck is dat niet schokkend: er is helemaal geen man overboord, want er zijn maar liefst 1974 opvarenden.
De persoon die niet kan en niet wil inzien, wat deze “leading indicator”, de afname van het aantal reguliere apotheken, betekent voor de komende jaren heeft een dubbele agenda, of een bord voor zijn kop. Feiten van de SKF dienen geïnterpreteerd te worden in het licht van andere bronnen, zoals de berichtgeving van Mr. Ed Brouwer, waarin hij aangeeft, dat 25% van de apotheken verlies lijdt.
De toename van de zorgvraag kan inderdaad worden opgevangen door steeds meer te doen in dezelfde tijd, uiteraard tegen dezelfde vergoedingen. Graag vernemen wij van Frank hoe dat dan moet, en of dat dan werkelijk wenselijk is. De toename kan op allerlei manieren worden opgevangen. Hoelang mag de cliënt wachten? Hoeveel km mag hij reizen van Frank? Hoe meer zorgvraag, hoe meer recepten er zijn te controleren. Gaan we dat dan maar achterwege laten, centraal in India binnen drie weken na aflevering organiseren? U zegt het maar hoe het beter kan.
Laten we maar alvast alle dienstapotheken sluiten, da’s lekker efficiënt. Die doen de reguliere apotheken er wel even bij. En gratis thuisbezorgen: alles gratis. Zeer efficiënt.
Nog meer mensen in de WW en de Overheid geniet minder inkomsten uit de VB. Lange wachtrijen en overspannen medewerkers. Zo zijn we zijn op de goede weg, en besparen dat we doen!
Buitenstaander
18 februari 2014 / 00:06@Buitenstaander: Degene die zat te goochelen met de door SFK gepresenteerde getallen, was ik zelf. Wat ik probeer duidelijk te maken, is dat ze op verschillende manieren kunnen worden gelezen. Het ontbreekt aan onderzoek dat helder laat zien hoeveel openbare apotheken ons land dient te tellen om landelijke dekking op een verantwoorde wijze te kunnen garanderen. En hierbij bedoel ik met verantwoord ook: met een voor die apotheken realistisch verdienmodel. Komt dergelijk onderzoek er niet, dan weten we feitelijk niet waarover we het hebben met de gepresenteerde getallen. SFK kan wel roepen dat we op grond van de stijgende zorgvraag groei van het aantal apotheken zouden mogen verwachten, maar het is onduidelijk hoeveel het er dan zouden moeten zijn, of hoe de efficiency is van de apotheken die ons land nu telt.
Frank van Wijck
18 februari 2014 / 08:15“Het ontbreekt aan onderzoek dat helder laat zien hoeveel openbare apotheken ons land dient te tellen om landelijke dekking op een verantwoorde wijze te kunnen garanderen. En hierbij bedoel ik met verantwoord ook: met een voor die apotheken realistisch verdienmodel”.
Grappig dat dit uit de pen komt van een Fan van het gereguleerde ‘marktwerkings’ model en VVD’er naar Nederlands Model; de polder blijft aanwezig.
De markt zorgt toch voor een goede verdeling? Daar is de markt toch zo goed in? Onzichtbare hand van de markt? De tucht van de markt? De verplicht verzekerden die geen apotheek meer kunnen bereiken zorgen toch voor de tegendruk tegen de verzekeraars die voor de laagste prijs en voor de grootste afstand gaan? Wat is de reisbereid van de verplicht verzekerden?
Verzekeraars hebben als enigen in dit land de zorgplicht. Het is aan hen om deze naar eigen inzicht in te vullen. De Minister heeft het al zovaak gezegd en niemand luistert blijkbaar. Het is wel de Minister die het budget bepaald en met allerlei convenanten en akkoorden de markt verziekt.
Droevig. Zullen we dan maar overgaan op het door EHCI geadviseerde systeemmodel? Alleen al de dialyse behandelingen worden dan 8.5 miljard euro goedkoper. Van die 8.5 miljard euro worden de Orbissen in dit land betaald. Verdienmodel van ziekenhuizen gaat boven efficiency en belang van de burger.
En de Minister heeft al heel vaak gezegd dat het verdienmodel van zorgaanbieders geen recht is. Daar is het systeemmodel niet voor bedoeld. Het een zeggen en het ander doen. Orwelliaanse NewSpeak.
De Denen hebben al 60 jaar een feilloos systeemmodel. Dat werkt. Met een Ministerie van VWS met 250 man. Als iets werkt moet je het niet veranderen. Nederland heeft dan ook een Ministerie van VWS met alleen al op het kernministerie te Den Haag 5000 man.
Waar zou als eerste de efficiency kunnen worden verbeterd?
EHCI rapport 2013 wordt in Nederland doodgezwegen. Hoe zou dan nou toch komen?
Robert Vonk heeft een mooi proefschrift geschreven over de redenen. Recht of Schade. De macht van de private verzekeraar in Nederland. Mooie aanvulling op Companjes levenswerk.
2.000 pagina’s verplichte leesstof; zo is het gekomen en daar moeten wij, burgers, het mee doen.
Verzekeraarslogica heeft het in Nederland gewonnen van de Zorglogica. Met steun van de Ministeries en van de politiek.
Het Deense KISS model gaat dan ook niet uit van DDD.
ANH Jansen
18 februari 2014 / 11:52Beste Frank,
Volgens mij circuleert er wel degelijk een onderzoek waarin de bereikbaarheid/toegankelijkheid van de farmaceutische voorzieningen wordt geanalyseerd wanneer het aantal apotheken zou afnemen tot 1500. ANH Jansen weet vermoedelijk wel, op welk onderzoek (NZa?) ik doel. Over de conclusies uit dit rapport kun je dan weer een interessant artikeltje schrijven.
Buitenstaander
18 februari 2014 / 15:06http://www.nza.nl/104107/105773/354529/Monitor_werking_farmaciemar1.pdf
Tabel 4. Toegankelijkheid bij afname aantal apotheekhoudenden
<1 km <2,5 km <5 km <7,5 km
Nederland (10 % uitval) 70,4 85,8 95,5 99,1
Stedelijk (10 % uitval) 78,6 95,1 99,1 99,6
Niet-stedelijk (10 % uitval) 64,1 72,8 88,3 97,2
Nederland (20 % uitval) 65,9 83,0 94,1 98,6
Stedelijk (20 % uitval) 74,9 94,1 98,3 99,3
Niet-stedelijk (20 % uitval) 58,9 68,0 85,1 95,9
Nederland (30 % uitval) 59,9 79,0 91,6 97,6
Stedelijk (30 % uitval) 70,3 93,0 98,2 99,1
Niet-stedelijk (30 % uitval) 51,9 61,6 79,7 93,5
Het percentage van de bevolking dat dichter dan een bepaalde afstand van een
apotheekhoudende woont, indien willekeurig 10, 20 of 30 procent van de
apotheekhoudenden zou stoppen.
Bron: NZa
Frank: nog 474 te gaan.
Buitenstaander
18 februari 2014 / 15:25