Gemiste kans

Verbeter de zorg, begin bij jezelf. Dat is de uitnodiging die het ministerie van VWS ons doet via de vragenlijst op www.plusvws.nl. Wie drie minuten de tijd neemt, wordt uitgedaagd om na te denken over de vraag aan welke informatie hij behoefte heeft als hij ziek wordt. Met beantwoording van de vragen “help je het ministerie van VWS om de zorg te verbeteren”, zo lezen we. Dat klinkt als an offer you can’t refuse toch?

VWS wil bijvoorbeeld weten waar je informatie vandaan haalt op het moment dat je te horen krijgt dat je ziek bent, welke informatie je het belangrijkst vindt en wat je als een betrouwbare afzender van informatie beschouwt. Bij de vraag welke informatie je het belangrijkst vindt, kun je onder andere kiezen voor de optie “Waar ik het best behandeld kan worden en welke dokter of medisch specialist het best bekend staat”. Een relevante vraag inderdaad.

De optie ‘Vergoedt mijn verzekering deze behandeling?’ ontbreekt

De optie ‘Vergoedt mijn verzekering deze behandeling?’ ontbreekt echter, terwijl die toch op ieders lippen zal liggen. Bij de vraag wie je een betrouwbare bron van informatie vindt, kun je alleen kiezen uit Google, een arts of lotgenoten. De zorgverzekeraar ontbreekt in dit rijtje, terwijl die veel kwaliteitsinformatie verzamelt van zorgaanbieders en dus een bron van advies kan zijn voor patiënten. Naar de antwoorden van mensen op “Wie moet volgens jou in volgorde van belangrijkheid voor jouw belangen als patiënt opkomen?” (politiek, patiëntenorganisaties, zorgverlener, zorgverzekeraar) ben ik heel benieuwd.

Wie zijn gegevens invult, heeft de kans om door VWS te worden uitgenodigd om verder te praten over de vragen die in de vragenlijst zijn gesteld. Maar wanneer staat er niet bij en VWS vermeldt ook niet wat ze daar dan mee wil. Vaagheid troef dus, een gemiste kans.

Delen