Gestuurde spontaniteit

Adviseur werving en selectie Rutger Bolwijn van het AMC noemt het ‘spannend’ dat 45 medewerkers als social media-ambassadeurs vrij worden gelaten om berichten te publiceren over het werk in hun ziekenhuis.

Ik weet niet hoe actief Bolwijn zelf op social media is – op Twitter kon ik hem in ieder geval niet vinden – maar volgens mij heeft hij hier een afslag gemist. Het wekt namelijk de suggestie dat medewerkers op andere wijzen dan via social media niet met de buitenwereld communiceren over hun werk. Medewerkers gaan ook wel eens naar een feestje of een buurtbarbecue. En in tegenstelling tot wat ze op Twitter, Instagram of Facebook over hun werk communiceren, kan bij zo’n feestje of barbecue niemand van het ziekenhuis in de gaten houden – laat staan sturen – wat er wordt gezegd. Bovendien kan het voor zulke in real life communicatie geen ambassadeurs selecteren, terwijl aan die 45 social media-ambassadeurs vast wel is gevraagd of ze positief zijn over hun werk en hun werkgever.

Afgezien daarvan zegt het wat over een organisatie als die van mening is dat deze ambassadeurs moet aanstellen om die organisatie via social media een gezicht te geven en op de kaart te zetten als werkgever. Blijkbaar is er dan weinig vertrouwen dat medewerkers zo enthousiast zijn over hun werk en hun werkgever dat ze hierover uit eigen beweging communiceren of eens tegen een vriend(in) zeggen: “Waarom kom je niet bij ons werken?”. Als medewerkers dat niet doen, heeft de organisatie waarschijnlijk meer baat bij een intern charmeoffensief dan bij een externe marketingactie.

Delen