HD Street Glide Special

Things are different on a Harley, zo is het motto van Harley-Davidson. En inderdaad, aan boord van de nieuwe Street Glide Special krijgt toeren een heel andere dimensie. Een van ultieme luxe en ontspanning.

Tekst: Peter Aansorgh

 

Bij Harley-Davidson draait alles om beleving. De 87 pk sterke, 1690cc ‘high-output Twin Cam 103’- motor speelt daarin een grote rol. Deze 45° V-twin levert een heerlijke heartbeat en een maximum koppel van 138 Nm bij 3500 tpm. Door dat laagtoerige karakter is het lekker schakellui rijden; in de vijfde versnelling met 60 km/h door dorpjes, met net 1500 tpm op de klok. Gewoon optrekken kan nog steeds, hoewel dat natuurlijk vlotter gaat als je de hak/teen schakelhendel een paar versnellingen terugtikt. De machine ronkt er met een onverwachte vlotheid vandoor. De zesde versnelling werkt als overdrive, waardoor de Street Glide Special met 130 op de klok nog steeds maar 3000 toeren draait.

04-2014p078Prijs vanaf € 29.500,-

Qua uitrusting ontbreekt het hem aan niets. Zo is er een ‘Boom! Box 6.5GT’-infotainment-systeem met kleuren-touchscreen, bluetooth, gps-navigatie en radio. Dat alles is te bedienen via knoppen op de stuurhelften. Routes kunnen worden geüpload via een USB-aansluiting in een van de dashboardkastjes. Verder is de Street Glide Special standaard uitgerust met twee ruime koffers, die dicht kunnen zonder dat ze ‘op slot’ hoeven. Handig, want dan is onderweg niet steeds een sleutel nodig. Die is ook niet nodig voor het contact, want de Street Glide Special beschikt over een keyless startblokkering met alarmsysteem. 

De 45° V-twin levert een heerlijke heartbeat

Het zitcomfort is ronduit vorstelijk. Het zadel heeft een zithoogte van slechts 695 mm en is supercomfortabel. De voeten staan op in hoogte verstelbare treeplanken en het stuur is lekker breed. Het zorgt voor een actieve zitpositie achter de nieuwe ‘Batwing’- kuip, die een ventilatiekanaal onder de ruit heeft, wat turbulentie voorkomt. Het gevolg is dat je zelfs op hoge snelheid nauwelijks last van gebulder hebt.

Met een eigen gewicht van 372 kg is de Street Glide Special beslist geen ‘rijlesmotor’. Toch stuurt deze motor verrassend gemakkelijk, dankzij een goed gekozen geometrie en een betrouwbaar aanvoelend rijwielgedeelte. De 49mm-voorvork zorgt voor een goede stabiliteit, terwijl de motor dankzij de instelbare achtervering op alle beladingen kan worden aangepast. De vering zelf is lekker progressief, zodat kleine oneffenheden goed worden weggestreken zonder dat de machine deinerig wordt. De motor voelt daardoor vertrouwd aan en rolt als vanzelf scherpe bochten in, terwijl je hem door het enorme motorkoppel weer gemakkelijk overeind zet.

Conclusie:de Street Glide Special is een bijzonder stijlvolle en comfortabele cruiser om in alle luxe mee te kunnen toeren. Een motor die door zijn relaxte heartbeat voor de ultieme onthaasting zorgt.

Delen